בתי עסק רבים בישראל מבוססים על שותפות עסקית בין שני שותפים או יותר. לשותפות עסקית יש יתרונות רבים אך גם חסרונות, בעיקר כאשר מעוניינים לפרק את השותפות או לבצע בה שינויים. כאשר מחליטים להקים עסק חדש הכניסה לשותפת עסקית מלווה בדרך כלל בהתרגשות רבה אך גם בחששות ובהתלבטויות שונות, לכן חשוב לנסח ולחתום על הסכם שותפות בעסק ולציין מנגנונים לפירוק השותפות ולפתרון מחלוקות.

פתרון סכסוך בין השותפים

בהסכם השותפות העסקית חשוב לנסח מנגנון לפתרון מחלוקות, ובנוסף מומלץ לנסח פסקה העוסקת במקרים בהם אחד השותפים מעוניין לפרוש מהעסק, ומקרים כמו כניסת שותף חדש או החלפת שותף. חשוב לדעת כי מבחינה משפטית שותפות היא קבוצה של 2 עד 20 איש המתאגדים יחדיו לצורך הקמת עסק לשם הפקת רווחים.

סעיף 20 לפקודת השותפות קובע כי חלה חובה על שותפים לנהל את עסקי השותפות לתועלת המשותפת, ועליהם להיות ישרים ונאמנים איש עם רעהו, לספק מידע שלם בכל עניין הנוגע לשותפות ועוד. הסכם שותפות הנערך על ידי עורך דין מקצועי ומנוסה נועד להסדיר את החובות והזכויות של כל אחד מהשותפים בעסק, לחלוק את הפעילות ביניהם, לקבוע מנגנון חלוקת רווחים, מנגנון לפתרון בעיות ומחלוקות וכדומה.

סכסוך בין שותפים עלול להיגרם מסיבות שונות ומגוונות, המקרים השכיחים ביותר שגורמים לסכסוך שותפים הם:

  • מחלוקת בענייני כספים.
  • מחלוקות הנוגעות לקבלת החלטות בעסק.
  • תחושת אי שוויון בנטל העבודה בעסק.
  • צורך בהשקעה כספית נוספת.
  • אי הצלחה הגורמת לקשיים בעסק.
  • רצון לצאת מהשותפות.
  • רצון של אחד השותפים להכניס שותף חדש.

כאשר השותפים מסתכסכים מומלץ לפעול בשקיפות ובהגינות כדי לסיים את הסכסוך ולהימנע ממחלוקות העלולות לגרום לסיבוכים מיותרים. כדאי לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה בתחום העסקי ובליטיגציה עסקית,  מאחר והסכסוך עלול לגרום לתוצאות קשות והרסניות, לפגיעה משמעותית בהצלחת העסק, לפירוק השותפות שיכולה אף להוביל לפירוק חברה ולהפסדים כספיים.

הליך גישור

כאשר השותפים אינם מצליחים לגשר על מחלוקות שונות עליהם לעיין בהסכם השותפות ולפעול בהתאם. עם זאת, ברוב המקרים כל צד בטוח בצדקתו, לכן מומלץ לפנות למגשר מנוסה בסכסוך שותפים, המגשר אינו מוסמך לפסוק או לכפות פתרון, אלא אם בוחרים בפתרון בוררות בו הבורר מכריע ולא רק מייעץ לשותפים.

הכרזה על סכסוך שותפים בדרך כלל מובילה לבית המשפט, לכן כדאי לבחון אפשרויות נוספות לסיום הסכסוך, ביניהן סדנת גישור או ייעוץ עסקי. גישור נחשב לפתרון מומלץ במקרים של סכסוכים בין שותפים, וניתן לגשר על מחלוקות רבות ולהימנע מסכסוך קשה העלול להיות הרסני עבור העסק, השותפים, הלקוחות והספקים.