מהן זכויות עובדים זרים בסיעוד?

עו״ד רותם פרגון דיני הגירה 0 תגובות

זכויות עובדים זרים בסיעוד

העבודה בסיעוד היא עבודה מאתגרת, קשה וחשובה ביותר שנעשית "מסביב לשעון". כל אלה הופכים מורכבים עוד יותר כאשר עובד או עובדת הסיעוד מגיעים לישראל ממדינה זרה ונאלצים להתמודד עם המרחק והניתוק מהמשפחה והסביבה המוכרת, קשיי שפה ותקשורת, פערים תרבותיים וחוסר היכרות עם הבירוקרטיה הישראלית והחוק.

החוק הישראלי קובע שורה ארוכה של זכויות עובדים וחובות מעסיק בתחום הסיעוד. אם הגעתם לישראל במטרה לעסוק בסיעוד או שאתם מעסיקים עובד זר בסיעוד, ריכזנו במיוחד עבורכם "על קצה המזלג" את זכויות עובדים זרים בסיעוד.

משרד הופמן רוז מעניק ייעוץ, סיוע וליווי מקצועי צמוד לעובדים זרים בסיעוד אשר זכויותיהם נפגעו.
לפגישת ייעוץ חינם השאר פרטים או חייג 08-999-9050.

תשלום השכר, דמי כיס ודמי הבראה

על פי חוק עובד זר זכאי לאותם תנאי עבודה להם זכאי עובד ישראלי. משמעות הדבר היא בין היתר, שעובד זר המועסק בסיעוד זכאי לתשלום של לכל הפחות שכר המינימום הקבוע במשק, בתשלום חודשי עד היום ה-9 לכל חודש. נכון לשנת 2017 עומד שכר הבסיס של עובד זר בסיעוד על 5000 ש"ח בחודש ברוטו,200 ₪ ליום ו- 26.88 ₪ לשעה. חלק משכר הברוטו משולם באמצעות דמי הכיס שבועיים בגובה 100 ₪, שהמעסיק משלם לעובד בכל שבוע, לקראת היציאה ליום החופשי. נוסף על אלה, לאחר שנת העסקה העובד זכאי גם לדמי הבראה, פדיון ימי חופשה אם לא נוצלו ועוד.

הניכויים המותרים מהמשכורת

משכר הברוטו של העובד בסיעוד ניתן לנכות השתתפות בהוצאות עבור מגורים והוצאות נלוות (מים, חשמל, גז וארנונה) וכן ביטוח רפואי ומפרעות שונות. עבור כל אחד מהניכויים נקבעו תנאים והגבלות. לדוגמה, תשלום מקסימאלי עבור מגורים נגזר מאזור המגורים – עבור כל אזור בארץ נקבע סכום אחר – ומהשאלה האם הדירה בה מתגורר העובד היא בבעלות המעסיק – שאז ניתן לקזז רק מחצית מהסכום הקבוע עבור כל אזור. בנוסף, סכום מקסימאלי לקיזוז הוצאות נלוות לעובד זר בסיעוד עומד על 79 ₪ לחודש. בכל מקרה, כלל הניכויים המותרים יכולים להגיע לכל היותר עד 25% משכר המינימום של העובד.

ימי מנוחה, חג וחופשה

עובד זר בסיעוד זכאי בכל שבוע ל-25 שעות של חופשת מנוחה, הכוללת את יום המנוחה על פי הדת שלו. במהלך החופשה העובד פטור מכל עבודה ומחויבות למטופל, אפילו אם העובד בחר להיות בזמן הזה בבית של המטופל. נוסף על יום המנוחה, העובד זכאי גם ל-9 ימי חג בשנה (25 שעות כל אחד) לפי דתו, אם הם חלים ביום שאינו יום המנוחה השבועי. העסקה בימים אלה תהיה בשכר של 150% אחוז.
כמו כן, העובד הזר זכאי לחופשה שנתית של שבועיים בתשלום (לאחר 4 שנות העסקה כמות ימי החופש עולה בהדרגה).

הפרשות לפנסיה

החל משנת 2008 כל עובד בישראל זכאי להפרשות פנסיה חודשיות מהמעסיק, לאחר חצי שנה של עבודה. נכון לשנת 2017 עומד השיעור שצריך המעסיק להפריש על 12.5% מגובה שכר הברוטו. הסכומים המופרשים מחולקים בין פנסיה (6.5%) לפיצויים (6%). המעסיק מחויב לשמור את הכספים שהוא מפריש בחשבון בנק נושא ריבית על שם העובד. הסכומים שנצברו יועברו לידי העובד אחרי סיום העבודה אצל המעסיק – בין אם פוטר ובין אם התפטר בעצמו. עובד שלא בוצעו עבורו הפרשות באופן הזה יהיה זכאי לפיצוי.

זכויות נוספות

החוק בישראל מקנה לעובדים זרים בסיעוד זכויות נוספות כדוגמת מגורים הולמים, זכויות שונות במקרה של פיטורין או מוות של המטופל, הריון עובדת, הטרדה או תקיפה מינית וכן זכויות הנוגעות לדמי התיווך, החזקת דרכון אסורה על ידי המעסיק או חברת ההשמה, תקופת שהייה מותרת בארץ לאחר סיום ההעסקה ועוד. במקרה בו אתם חשים כי נפגעו זכויותיכם במסגרת העסקה בתחום הסיעוד בישראל, רצוי מאוד לפנות לגורם מומחה אשר יסייע לכם להכיר היטב את הזכויות שלכם וינחה אתכם מהי הדרך הנכונה לפעול.

 

פגישת ייעוץ

על המחבר

עו״ד רותם פרגון

ראש מחלקת דיני הגירה והסדרת מעמד בישראל .בעלת תואר ראשון ושני במשפטים (LL.B)(LL.M) מאוניברסיטת בר אילן עם התמחות במשפט כלכלי מסחרי. בעלת מומחיות וניסיון עשיר במשפט ציבורי מנהלי, דיני הגירה, הסדרת מעמד בישראל ,זכויות אדם דיני משפחה וירושה. עד לא מכבר, שימשה יועצת משפטית ותובעת מטעם המדינה במחלקת הליטיגציה בבית הדין לעררים של רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים ותל אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *