ביטול ערבות בנקאית שנעשתה כצד שלישי – האם זה אפשרי?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

ביטול ערבות בנקאית

מעוניינים לחתום על עסקה והצד השני דורש מכם להביא ערבות בנקאית? הוצאתם ערבות בנקאית אך היא כבר לא רלוונטית ואתם רוצים לבטל אותה אבל לא יודעים מה עליכם לעשות? במסגרת העבודה שלנו אנחנו נתקלים לא פעם בלקוחות אשר הוציאו ערבות בנקאית מבלי שהם יהיו מודעים למשמעות שלה, כמו גם לתנאים הנדרשים לביטול. ערבות בנקאית היא בעלת מאפיינים ייחודיים שביניהם גם העובדה שהאפשרות לבטל אותה היא מוגדרת ותחומה. כדי שלא תיתפסו לא מוכנים, בשורות הבאות תמצאו את הפרטים שחשוב שתדעו על ביטול ערבות בנקאית.

מה המשמעות של ערבות בנקאית?

ערבות בנקאית היא מנגנון משפטי, שבמסגרתו מתחייב הבנק המשמש כערב, כלפי צד שלישי המהווה המוטב, לפירעון חוב שנוצר כלפיו על ידי הלקוח של הבנק שהוא החייב בתמונה.

ערבות בנקאית נתפסת כ"עצמאית" במובן זה שלמרות הקשר המשולש ערב – חייב – מוטב, נוצרת מערכת יחסים עצמאית בין הבנק כערב לבין הצד השלישי כמוטב, שאיננה תלויה בחייב. במסגרת מערכת היחסים העצמאית הזו, הבנק מתחייב – בכפוף לתנאי הערבות – לשלם את מלוא סכום הערבות למוטב עם קבלת דרישת מימוש ממנו. המימוש של הערבות הבנקאית אינו כרוך במעורבות החייב והתחייבות של הבנק במובן זה היא ישירה ומלאה כלפי המוטב.

המומחים שלנו במשרד הופמן רוז מעניקים ייעוץ וליווי משפטי מקצועי, בין היתר במסגרת הוצאת ערבויות בנקאיות בתנאים משתלמים ואף הגעה לביטולן המוצלח.
מעוניין לבטל ערבות בנקאית? >> לחץ כאן לתיאום פגישת ייעוץ חינם << 

באילו מקרים אנו נתקלים בערבות בנקאית?

ערבות בנקאית נחשבת לבטוחה כספית טובה ואמינה מאוד. מימוש הערבות הבנקאית הוא מהיר יחסית ואינו כרוך בהליכים משפטיים מקדימים. ובנוסף, מדובר בבטוחה שניתנת על ידי גוף פיננסי יציב וכזה שלא ימהר להתנער מהתחייבויותיו. מסיבה זו ערבות בנקאית היא ערבות מועדפת על צדדים שלישיים שמחפשים התקשרות ב"ראש שקט". כך למשל, ייתכן שתפגשו בדרישה למתן ערבות בנקאית במסגרת הסכם שכירות, הסכם הלוואה, הסכם לרכישת נכסים, טובין או שירותים או כבטוחה להתחייבויות עסקיות אחרות. בנוסף לאספקטים האלה, ערבות בנקאית נדרשת לעיתים במסגרת הליכים משפטיים והליכי הוצאה לפועל, למשל כערבות לצורך ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ או הסרת הגבלות אחרות שהוטלו על חייב בתיק הוצאה לפועל.

מדוע זו בעיה לבטל ערבות בנקאית לאחר שניתנה?

דווקא בשל אופייה ה"עצמאי" של הערבות הבנקאית, מתעוררת שאלה ביחס לאפשרות של החייב לבטל אותה. החייב במקרה של הערבות הבנקאית הוא הלקוח של הבנק והוא מי שמבקש מהבנק להעניק את הערבות ומנהל את המשא ומתן בנוגע לתנאי קבלתה. אולם, מהרגע שניתנה הערבות על ידי הבנק היא הופכת להתחייבות ישירה של הבנק כלפי המוטב. כעת, הבנק אינו יכול להותיר את המוטב ללא הבטוחה שעליה הוא הסתמך בהתקשרות שלו עם החייב ולהתנער מהמחויבות שנוצרה לו. הסטאטוס הזה נכון גם ביחס למימוש הערבות וגם ביחס לאפשרות של החייב לבטל בהמשך את הערבות הבנקאית.

כיצד בכל זאת ניתן יהיה לבטל ערבות בנקאית?

בכתב ערבות בנקאית סטנדרטי לעיתים מצוין גם תוקפה של הערבות. במצב שבו הגיע מועד פקיעת התוקף ולא ביקשתם להאריך אותה, הערבות תתבטל ללא צורך בפעולות נוספות. אולם, לעיתים כתב הערבות הבנקאית איננו כולל תוקף (למשל בערבויות בנקאיות בתיק הוצאה לפועל) או שישנו רצון לבטל את הערבות לפני שהגיע מועד הפקיעה. במקרים כאלה, הבנק יבקש ממך להציג לו דרישת ביטול בכתב מצידו של המוטב וכן את החזרת כתב הערבות המקורי. במקרה שבו ניתנה הערבות במסגרת הליכי הוצאה לפועל תצטרכו להגיש לרשם בקשה מתאימה להחזרת הערבות. עם קבלת ההחלטה המאפשרת את ביטול הערבות, יוחזר גם כתב הערבות המקורי שהיה שמור בכספת לשכת ההוצאה לפועל.

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *