כיצד הסרת תחולת חוק הגנת הדייר תשפיע על יחידים שבבעלותם דירת מגורים בהליך פשיטת רגל בחוק החדש

law-hr הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

חוק הגנת הדייר

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נכנס לתוקפו באופן מלא בספטמבר 2019 ובישר על רפורמה משמעותית ביותר בתחום חדלות הפירעון בישראל. החוק שם לעצמו כמטרה להציב במרכז הליכי חדלות הפירעון את שיקומו הכלכלי של החייב. לראשונה בישראל, החוק מאגד תחתיו את כלל הדינים הנוגעים לחדלות פירעון בישראל, הן עבור יחידים והן עבור תאגידים. בין היתר, מקדם החוק החדש קיצור הליכים בירוקרטיים והסדרת מנגנונים יעילים ומובנים לקבלת הפטר מחובות. לצד השינויים המבורכים הללו, ניצב גם חסרונו המשמעותי של החוק עבור החייבים והוא הסרת תחולת חוק הגנת הדייר מהליכי פשיטת הרגל. השינוי עלול לפגוע קשות באדם הפרטי חדל הפירעון ובבני משפחתו. ביטול חוק הגנת הדייר בהליכי פשיטת רגל צפוי להעניק לנושים תמריץ להיפרע מדירת המגורים של החייב בהליך, מה שעלול להוביל לכך שחייבים רבים ובני משפחותיהם ימצאו את עצמם ללא קורת גג.

לצוות המומחים שלנו ניסיון רב בהענקת ליווי וסיוע משפטי לחייבים בהליכי הוצאה לפועל.

מעוניין בהסרת הגבלות שהוטלו עליך? <<פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם>>

כיצד חל בעבר חוק הגנת הדייר בהליכי פשיטת רגל?

לפני כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש, חוק הגנת הדייר העניק לחייב בהליכי פשיטת רגל הגנה במצב שבו זכויותיו בדירת המגורים שלו עלולות לפקוע, כדוגמת מצב של פשיטת רגל. במצב החוקי שקדם לחוק החדש, דירת מגורים שהייתה בבעלות פושט רגל הייתה עובר לבעליה החדשים כאשר המחזיקים בנכס, כלומר, החייב ובני משפחתו המתגוררים עימו, הפכו לדיירים מוגנים בדירה לשארית חייהם. השכירות המוגנת על מגבלותיה הרבות הרתיעה קונים ובכך ירד משמעותית ערכה של דירת המגורים של החייב, בין 50%-70% ביחס לשווי השוק הרגיל שלה. מצב משפטי זה הפך את מימוש דירת המגורים של החייב במסגרת הליכי פשיטת רגל לעניין מורכב ובעיקר, לא משתלם כלכלית וכפועל יוצא חוק הגנת הדייר סיפק עד כניסתו לתוקף של החוק החדש, הגנה טובה מאוד לחייבים מפני הפסד דירת המגורים במסגרת הליכי פשיטת רגל.

באיזה אופן חוק חדלות פירעון החדש משנה את התמונה?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לאחרונה לתוקף מסיר את תחולת חוק הגנת הדייר במקרה של הליכי חדלות פירעון. תחולת חוק הגנת הדייר העניקה לפושט הרגל הגנה ישירה ועקיפה – ישירה, בכך שהפכה במקרה של מכירת הנכס את פושט הרגל ובני משפחתו לדיירים מוגנים בנכס עד סוף חייהם ועקיפה, מפני שבכך הורידה את ערך הנכס משמעותית והפכה את המכירה ללא משתלמת במסגרת ההליך. עם הסרת ההגנה, דירת המגורים יכולה כעת להימכר בשווי השוק המלא. מצב זה צפוי לדרבן נושים לפעול להעמדת דירת המגורים בהליך למכירה. זוהי כמובן פגיעה קשה ביותר בחייב ובבני משפחתו, אשר עלולים למצוא את עצמם ללא קורת גג. כעת ישנו לכאורה סיכון משמעותי בכניסה להליך חדלות פירעון מה שעשוי להניא חייבים רבים מפניה להליך.

בעזרת ייצוג מקצועי לבעלי הנכסים בהליכי חדלות פירעון יש דרכים לשמירה על נכס המגורים בשל נסיבות משתנות לדוגמא:

החוק החדש אמנם ביטל את תחולת חוק הגנת הדיירים על דירת המגורים של החייב אך הוא עדיין מעניק הגנה מסוימת ביחס למימושה לצורך פירעון החובות בהליך חדלות הפירעון. חוק חדלות פירעון מחייב בעת בירור כדאיות מכירת דירת המגורים לשקול את מידת התועלת לנושים אל מול הנזק הצפוי לחייב. בין היתר, נלקחים בחשבון שיקולים כמו גילו של החייב ושל בני משפחתו המתגוררים עימו, התאמת מקום המגורים לצרכים הבסיסיים של החייב ובהתחשב בנסיבות אישיות. כמו כן, נקבעה ברירת מחדל של ארבע שנות דיור חלופי, על מנת לאפשר לחייב תקופת התאוששות ובמקרים מסוימים גם מציאת תחליף מגורים לחייב לכל החיים. אחת הדרכים להתמודד עם המצב היא באמצעות הוכחות חוסר הכדאיות הכלכלית גם במקרה זה של מכירת הדירה, כאשר סכומי השכירות הנדרשים למשך ארבע שנים גבוהים במיוחד והופכים את מעשה מימוש הדירה לבלתי סביר.

 

צוות המומחים של הופמן רוז בעל ניסיון רב בניהול הליכי חדלות פירעון.

פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם.

 

    

 

 

על המחבר

law-hr

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *