מהו חוב בר תביעה?

ערן רוז כללי, פשיטת רגל 0 תגובות

הגדרת חוב כבר תביעה
מהו חוב בר תביעה?

על פי פקודת פשיטת רגל, צו הפטר בפשיטת רגל יפטור את החייב מכל חוב שהוא "בר תביעה". המשמעות של ההגדרה הזו היא שלסיווג והגדרה של חוב כחוב בר תביעה יש השלכות חשובות מאוד על ההחלטה האם לפנות להליכי פשיטת רגל ומה ניתן לצפות במהלך התנהלות ההליך ובסיום שלו. באופן אידיאלי אנחנו מצפים שפנייה לפשיטת רגל תשחרר את החייב מעול החובות שלו אך אם מרבית החובות או הנטל העיקר של החובות אינם נובעים מחוב בר תביעה זהו ככל הנראה אפיק לא מתאים לפתרון המצב וסגירת החובות. בשורות הבאות ננסה להסביר מהו חוב בר תביעה ומהם הדברים שחשוב שתדעו עליו.

מהי ההגדרה החוקית של "חוב בר תביעה"?

חובות ברי תביעה מוגדרים בפקודת פשיטת רגל כ"חוב וחבות קיימים או עתידים, ודאים או מותנים, החלים על החייב ביום מתן צו הכינוס, או שיחולו עליו לפני הפטרו עקב התחייבות מלפני מתן הצו". זוהי הגדרה כללית מאוד ששמה את קו הגבול בין חוב בר תביעה ושאינו בר תביעה על פי נקודת הזמן שבה נוצר או התגבש החוב – לפני מתן צו הכינוס בהליך פשיטת הרגל. אבל, הפקודה קובעת גם את הסייגים הברורים להגדרה הזו ומחריגה חובות מסוימים כך שלא יהיו חוב בר תביעה גם אם מדובר בחוב שנוצר לפני צו הכינוס. לפי הפקודה, חובות חריגים, שאינם חובות בני תביעה הם – תביעות לדמי נזק בלתי קצובים, אשר אינן נובעות מהבטחה או חוזה וחובות מזונות על פי פסק דין שזמן הפירעון שלהם חל אחרי צו הכינוס.

מהן ההשלכות של הגדרת חוב כבר תביעה?

חובות ברי תביעה הם החובות שהנושים יוכלו לתבוע במסגרת הליך פשיטת רגל ולקבל עבורם דיבידנד לאחר כינוס הנכסים. הם החובות שביחס אליהם יחול צו הקפאת ההליכים עם פתיחת הליך פשיטת הרגל ובסיום, חובות אלה הם החובות שביחס אליהם יקבל פושט הרגל צו הפטר בסוף ההליך. לכן, הסיווג של חוב כחוב בר תביעה הוא בעל השלכות קריטיות להליך פשיטת הרגל. נושה שהחוב שלו אינו בר תביעה לא יוכל להביא את החייב להליכי פשיטת רגל וחייב שמרבית החובות שלו אינם ברי תביעה אין לו טעם לרוב לנהל הליך מורכב כפשיטת רגל, מפני שבסופו הוא יישאר פחות או יותר באותו המצב.

 

שוקל לפנות להליך פשיטת רגל? צוות המומחים במשרד הופמן רוז ישמח לתת לך הכוונה.

פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם.

 

 

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *