מהן הגבלות על פושט רגל וכיצד מתמודדים איתן?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

פשיטת רגל היא מצב כלכלי של חדלות פירעון של חייב שהוא אדם יחיד. הכרזה על אדם כעל פושט רגל נעשית על ידי בית המשפט וזהו הליך מתמשך ומעמיק שבמסגרתו נבחנת יכולתו הכלכלית של החייב, נסיבות יצירת החוב, עמדתם של הנושים והאפשרות למצות את כיסוי החוב באמצעות נכסי החייב. הגבלות על פושט רגל מוטלות לרוב במהלך חלק לא מבוטל מההליך. הגבלות אלה יוסרו עם סיום ההליך, בדרך של קבלת צו הפטר, ביטול ההכרזה על פשיטת הרגל או ביטול צו הכינוס. אך עוד קודם לכן ניתן יהיה לצמצם את ההיקף שלהן, בהתאם לנסיבות ובכפוף לפנייה אל בית המשפט או לבעל התפקיד בהליך.

באיזה שלב בהליך מוטלות הגבלות על פושט רגל?

לאחר שניתן צו כינוס הנכסים, נכסי החייב מרוכזים ומועברים לניהול על ידי הכונס הרשמי בהליך. כבר כתבנו בעבר על כך שמטרתו של שלב כינוס הנכסים היא להגן על נכסי החייב על מנת שיוכלו לשמש לכיסוי מיטבי של החובות שיוגשו בהליך. כחלק מפעולות ההגנה על נכסי החייב, בית המשפט רשאי גם להטיל על החייב עצמו הגבלות שמטרתן למנוע ממנו לעשות שימוש לרעה בנכסיו, להיקלע לחובות חדשים, להבריח נכסים וכיו"ב. בשלב כינוס הנכסים הטלת ההגבלות שכיחה אך נתונה לשיקול דעת בית המשפט. בהמשך, עם ההכרזה על החייב כפושט רגל, פקודת פשיטת הרגל מונה שורה של הגבלות המוטלות על פושט הרגל באופן "אוטומטי", עם צו ההכרזה על פשיטת רגל וללא צורך בהפעלת שיקול דעת על ידי בית המשפט.

אילו הגבלות מוטלות על פושט רגל?

פקודת פשיטת רגל מפרטת את ההגבלות שעשויות להיות מוטלות על החייב תוך כדי ההליך:

  1. לקוח מוגבל מיוחד בבנק – מדובר בהגבלה על שימוש בשיקים בכלל חשבונות פושט הרגל ובכלל הבנקים השונים. יש להדגיש כי לאחרונה בית המשפט שינה את עמדתו בנוגע לשקים לטובת תשלום שכירות והיום המגמה היא לאפשר לחייבים המצויים בהליך פשיטת רגל לקבל פנקס שקים לטובת שכירות בלבד. השינוי החל בעקבות העובדה כי חייבים רבים נותרו ללא קורת גג וזאת בעקבות סירוב מצד בעלי הנכסים להשכיר את הנכס ללא בטוחה – פריסת שקים לאורך תקופת השכירות.
  2. הגבלה על שימוש בכרטיס אשראי – פושט הרגל יוכל לעשות שימוש בכרטיס דיירקט – דהיינו פתיחת חשבון ללא מסגרת.
  3. איסור על ייסוד תאגיד – פושט רגל אינו יכול להקים תאגיד או להיות בעל עניין בתאגיד, אלא אם אישרו זאת מראש בית המשפט או הנאמן.  יש להדגיש כי ניתן לקבל אישור להמשך ניהול עוסק מורשה.
  4. עיכוב יציאה מן הארץ – זוהי הגבלה שעשויה להיות מוטלת על החייב כבר עם מתן צו הכינוס. לרוב, היא תישאר בתוקף עד לסיומו של הליך. יש להדגיש כי ניתן לבטל את עיכוב היציאה מהארץ בכפוף לערבים שיכנסו בנעליו של החייב עד שיחזור לארץ.

בנוסף על הגבלות אלה, החוק הישראלי קובע גם תחומי עיסוק אסורים לפושט רגל. כך למשל, עורך דין שהוכרז כפושט רגל יימחק מחברות בלשכת עורך הדין. ההכרזה יוצרת גם הגבלות על קבלת רישיונות לקבלנות, תיווך, ייעוץ פנסיוני ועוד.

כיצד ניתן להתמודד עם ההגבלות שהוטלו?

מרבית ההגבלות יוסרו ללא צורך בצעדים נוספים עם סיום הליך פשיטת הרגל, בין אם מדובר בקבלת צו הפטר, בביטול ההכרזה על פשיטת הרגל או בהסרת צו הכינוס. כאשר הנסיבות מצדיקות הקלה בהגבלות שהוטלו ניתן, כתלות בנסיבות ובהגבלה המדוברת, לפנות אל בעל התפקיד בתיק או אל בית המשפט, בבקשה לצמצם את היקף ההגבלה או להסירה לגמרי. כך למשל, במקרה שיש בכך צורך של פרנסה או בריאות ניתן להסיר באופן זמני את עיכוב היציאה מהארץ וכן לאפשר לפושט הרגל להקים תאגיד או לעשות שימוש בכרטיס חיוב.  

 

למשרד הופמן רוז צוות מומחים מוביל בתחום הליכי פשיטת רגל וליווי חייבים.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

 

 

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *