מהן חקירות כלכליות?

law-hr הוצאה לפועל, חובות בעסקים, פשיטת רגל 0 תגובות

חקירות כלכליות

עבירות כלכליות, המכונות גם עבירות צווארון לבן, הן עבירות המבוצעות לרוב במסגרת פעילות עסקית ומתוך אינטרסים כספיים. על עבירות אלה ניתן למנות הונאות, עבירות מס, הלבנת הון ועבירות בניירות ערך. חקירות כלכליות נערכות כאשר ישנו חשד לביצוע של עבירה כלכלית ומתחילות לרוב כחקירה סמויה, אשר הופכת בהמשך הדרך לחקירה גלויה. במקרים רבים נחקרים בחשד לעבירות כלכליות הם אנשים נורמטיביים שאינם יודעים כיצד לנהוג מול רשויות החוק ואינם מכירים את זכויותיהם. לא אחת אנו פוגשים מקרים של נחקרים בחקירות כלכליות שלא זכו לייעוץ משפטי, דבר אשר עלול לסבך אותם ולפגוע באפשרות לקבל את ההגנה הראויה לה הם זכאים בהליך פלילי.

בגין אילו עבירות מתקיימות חקירות כלכליות?

חקירות כלכליות נפתחות כאשר לרשויות יש חשד שבוצעה עבירה פלילית – כלכלית. פשיעה כלכלית הוגדרה כפשיעה המבוצעת בכסף ורכוש, לרוב, במטרה להטיב עם מבצע העבירה. עבירות כלכליות יכולות להתבצע בדרכים רבות ושונות אך חשוב לדעת כי מדובר בעבירות פליליות לכל דבר ועניין. מרבית החקירות הכלכליות נפתחות בשל עבירות מס, עבירות הלבנת הון, עבירות מרמה וזיוף, עבירות בניירות ערך, הונאות ומעילות כספים. עבירות אלה מצויות לעיתים בתחום האפור ומתאפיינות בעמימות, אך לצד זאת, מדיניות האכיפה מצד הרשויות היא נוקשה ואינה מתפשרת. צעדים בינלאומיים למאבק בפשיעה כלכלית הובילו בעשורים האחרונים לחקיקה נרחבת בנושא עבירות כלכליות גם בישראל ולהקצאת משאבים לאכיפה כנגד עבירות אלה, ובין היתר לקיומן של חקירות כלכליות נרחבות.

כיצד מתנהלת חקירה כלכלית?

חקירות כלכליות מתנהלות בדרך כלל בשני שלבים – שלב החקירה הסמויה ולאחריה, עם ביסוס הראיות בתיק, שלב החקירה הגלויה. כאשר מדובר בעבירת מס, הרשות החוקרת היא רשות המיסים, אשר חוקריה בהקשרים אלה הם בעלי סמכויות דומות לאלה של המשטרה. בשלב החקירה הסמויה, צוות החקירה יאסוף מידע על חברה או אדם ללא ידיעתם. חקירה סמויה עשויה לכלול האזנות לשיחות ומעקבים אחר חשודים, קבלת חומרים מבנקים וכיו״ב. לרוב, החקירה תהפוך לגלויה תוך ניצול אלמנט ההפתעה כנגד החשוד וזה אומר לא פעם זימון מפתיע לחקירה של הגורמים המעורבים, במקביל, כמו גם חיפוש במשרדי העסק ותפיסת מסמכים ומחשבים. בשל העובדה שמדובר בחקירה פלילית ישנם מקרים שבהם הרשות החוקרת עשויה לעכב חשוד ואף לבקש את מעצרו כדי למנוע שיבוש הליכי חקירה.

כיצד ניתן להתמודד עם חקירה כלכלית?

חקירה כלכלית עשויה להישמע תמימה לאדם שאינו מנוסה בתחום, אך מדובר בחקירה פלילית שעשויה להוביל לאיסוף ראיות מפלילות ועונשים מאסר כבדים. במקרים אלה ייעוץ משפטי שניתן על ידי עורך דין מנוסה בתחום חיונית ביותר והיא אחת מזכויותיו הבסיסיות של הנחקר. המציאות בשטח מצביעה באופן מובהק על כך שהתמודדות מול חקירה כלכלית ללא ייעוץ משפטי מתאים מסבה נזקים קשים לנחקר ולעסק שלו ועלולה לסבך גם נחקר חף מכל פשע. לכן, אם אתם חשודים או נחקרים בגין עבירה כלכלית יש לפנות לעורך דין בהקדם האפשרי ובייחוד טרם החקירה שלכם.

 

במשרד הופמן רוז צוות מומחים העוסק בייצוג נחקרים ונאשמים בעבירות כלכליות. 

זקוק לייעוץ משפטי? פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם. 

 

   

על המחבר

law-hr

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *