מהן עבירות מע"מ?

ערן רוז הוצאה לפועל, חובות בעסקים, פשיטת רגל 0 תגובות

עבירות מע"מ

כל עסק שאינו "עוסק פטור" מחויב בהגשת דו"ח למע"מ אחת לחודש או חודשיים ובהעברת תשלומי המע"מ שגבה מלקוחותיו אל רשויות המס במדינה. עבירות מע"מ מתרחשות כאשר לא מקוימות כנדרש החובות החלות על העסק מכוח חוק מס ערך מוסף. בדומה לעבירות מס אחרות, גם עבירות המע"מ מתחלקות לעבירות טכניות ועבירות מהותיות על בסיס המודעות או הכוונה של הנישום בביצוע העבירות. בשורות הבאות נעסוק בעבירות המע"מ השונות, מהו העונש הצפוי לעובר העבירה ומהם הכלים להתמודדות עם אישום בעבירת מע"מ.

מהו מע"מ?

מס ערך מוסף (מע"מ) הוא מס המוטל על כל עסקה בישראל בשיעור אחיד וקבוע ממחיר העסקה ועומד כיום על 17%. המס נקרא כך מכיוון שהוא ממסה את הערך המוסף בכל שלב בשרשרת הייצור והשיווק. הערך המוסף הוא ההפרש שבין מחיר המוצר או השירות המסופקים, לסך מחיר המשאבים, העבודה והעלויות ששימשו לייצור המוצר או מתן השירות. עוסק מורשה גובה מלקוחותיו מס ערך מוסף ועליו לדווח במסגרת הדו"ח התקופתי על המס שגבה ולהעבירו לרשות המסים. בהמשך הוא רשאי לקזז מסכום זה את המע"מ ששילם עבור רכישותיו והוצאותיו.

אילו עבירות מע"מ קיימות בחוק?

עבירות מע"מ הן עבירות על פי חוק מס ערך מוסף. בדומה לעבירות מס אחרות, גם את עבירות המע"מ נהוג לחלק לעבירות מע"מ טכניות ולעבירות מע"מ מהותיות.

עבירות מע"מ טכניות

אלה הן עבירות קלות יחסית שבמהותן עוסקות בהפרת סדרי הקשר שבין הרשות לבין העוסק והן מתאפיינות בדרך כלל בהיעדר כוונה פלילית מצד בעל העסק. בין העבירות הללו ניתן למנות את אי רישום תקבולים, אי ניהול פנקסי חשבונות או רשומות או ניהולם בסטייה מהותית, הוצאת חשבוניות מס ללא זכות או תחת איסור, אי הגשת דו”ח במועד, הוצאת חשבונית מס ללא תשלום המס הכלול בה במועד, סירוב למסור מסמכים, ידיעות או מסמכים לדרישת מע”מ או סירוב להתייצב לחקירה במשרדי מע”מ. עבירות מע"מ טכניות עשויות להוביל לחקירת הרשויות וכן להגשת כתב אישום, הטלת קנסות ועיצומים כספיים לצד הרשעה בפלילים ועונש מאסר של עד שנה.

עבירות מע"מ מהותיות

בשונה מעבירות המע"מ הטכניות, עבירות מהותיות הן בעלות כוונה פלילית מצד בעל העסק. עבירות אלה שתכליתן התחמקות מתשלומי מס נעשות מתוך כוונה ורצון של העובר אותן להונות את שלטונות המס. עבירות מהותיות הן עבירות חמורות המתבטאות בניהול לא חוקי של פנקסי חשבונות, דוחות כוזבים, ניכוי תשומות שלא כדין, ניכוי חשבוניות פיקטיביות, הפצת חשבוניות פיקטיביות וכו'. כנגד עבירות אלה מוגשים כתבי האישום לבתי המשפט, כאשר העונש הקבוע הוא מאסר של עד חמש שנים בנסיבות רגילות, ושבע שנות מאסר בנסיבות מחמירות.

כיצד יש להתמודד עם אישום על עבירת מע"מ?

חשוב להבין כי עבירות מע"מ הן עבירות פליליות החושפות את בעל העסק בפני חקירה, הגשת כתב אישום ואף עונשי מאסר כבדים. קנסות, עיצומים כספיים או כופר כסף שמוטלים בהליכים אלה עלולים להוביל את העסק להתמוטטות. ככל התמודדות מול אישומים פליליים גם כאן חשוב לפנות מהר ככל האפשר לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי על ידי עו"ד המומחה בתחום המיסים ועבירות כלכליות. באמצעות ייצוג משפטי הולם ניתן במקרים רבים, בייחוד כאשר מדובר בעבירות טכניות, להסיר את המחדלים, להגיע להסדר טיעון מול מע”מ ולשלם קנס מנהלי בתמורה לקבלת ענישה מקלה שאינה כוללת מאסר בפועל. בעבירות מהותיות המגמה היא מחמירה ביותר אך גם בעבירות אלה ניתן לעיתים באמצעות מו"מ עם רשויות המס להמיר את העבירות בתשלום כופר כסף.

צוות המומחים במשרד הופמן רוז בעל ניסיון רב בייצוג נישומים בפני רשויות המס.

חושש שהסתבכת בעבירת מע"מ? פנה אלינו לפגישת ייעוץ.

 

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *