עבירות צווארון לבן

צביקה הופמן הוצאה לפועל, חובות בעסקים, פשיטת רגל 0 תגובות

רובנו נוטים לחשוב על עצמנו כעל אנשים מוסריים ואזרחים שומרי חוק. כאשר אנחנו חושבים על עבירות פליליות עולים לנגד עינינו עבריינים מפוקפקים ואלימים, רוצחים, אנסים ושודדים – דימויים רחוקים מאוד מהחיים הנורמטיביים שלנו. מן הצד השני, עומדות אותן עבירות שאינן מערבות סכין או אקדח וגם לא קורבן חסר ישע – אלו הן עבירות הצווארון הלבן. עבירות צווארון לבן הן שם כללי לעבירות כלכליות, לא אלימות הקשורות בעסקים ומערבות לרוב הונאות מתוחכמות.

מהי ההגדרה של עבירות צווארון לבן?

המונח "עבירות צווארון לבן" נקבע לראשונה על ידי הסוציולוג האמריקאי אדווין סאת'רלנד בשנות ה-30, אשר הגדיר עבירות אלה כעבירות המבוצעות על ידי אנשים מכובדים וממעמד חברתי גבוה במסגרת עיסוקם. מקור השם "עבירות צווארון לבן" בכינוי הבלתי פורמאלי לאנשים מן המעמד הבינוני-גבוה שעבדו בעבודות הדורשות השכלה אקדמית – עיסוקים שעל פי קוד הלבוש המקובל בראשית המאה ה-20 חייבו לבישת חולצות מכופתרות בצבע לבן. לא מדובר כמובן בהגדרה משפטית, אלא סוציולוגית בלבד וכיום אנחנו נוהגים להתייחס למהות העבירות המרכיבות את אשכול עבירות הצווארון הלבן, ללא תלות במעמדו החברתי או המקצועי של האדם המבצע אותן.

אילו עבירות נחשבות "עבירות צווארון לבן"?

ככלל, ניתן לומר שעבירות צווארון לבן הן עבירות כלכליות, לא אלימות המבוצעות עבור רווח כספי או אחר. ישנו מגוון רחב מאוד של עבירות צווארון לבן, נמנה להלן כמה מהסוגים המרכזיים של עבירות אלה:

  • עבירות מרמה – תחת עבירות אלה נכללות עבירות קבלת דבר במרמה וקבלת דבר בתחבולה. שתיהן עבירות העוסקות בהפקת טובת הנאה כלשהי מטענה עובדתית שקרית או התנהגות של ניצול. העונש על עבירות אלה יכול להגיע עד לחמש שנות מאסר בפועל.
  • עבירות זיוף – זיוף מסמך בדרך של יצירת מסמך שנחזה להיות משהו שהוא לא, במטרה להשיג יעד כלשהו או ליצור הטעייה; שינוי מסמך בכוונה לרמות או זיוף חתימה של אדם או גורם מקצועי כלשהו.
  • רישום כוזב במסמכי תאגיד – הן בדרך של רישום כוזב במסמכים של התאגיד והן בדרך של הימנעות מרישום דבר מה שיש לרשום אותו וכל זאת בכוונה לרמות.
  • עבירות שוחד – עבירה של לקיחת שוחד מבוצעת על ידי עובד ציבור או עובד בתאגיד המספק שירות לציבור. במסגרת העבירה עובד הציבור נוטל שוחד בתמורה לפעולה הקשורה בתפקידו. זוהי עבירה חמורה ביותר שדינה עד עשר שנות מאסר לצד קנסות גבוהים ביותר. עבירה של מתן שוחד היא עבירה שיכול לבצע כל אדם וכרוכה במתן שוחד לעובד ציבור בתמורה לפעולה הקשורה בתפקידו.
  • עבירות בניירות ערך – עבירת שימוש במידע פנים מהווה ניצול בלתי הוגן של מידע פנימי בתאגיד – מידע שאינו גלוי לציבור – לצורך ביצוע פעולות והשאת רווחים בניירות ערך. עבירה נוספת בניירות ערך היא תרמית בניירות ערך אשר יוצרת מסחר מלאכותי ומניפולציות שנועדו להשפיע על שער הנייר הנסחר בבורסה. עבירה מוכרת במיוחד בתחום זה היא הרצת מניות.
  • עבירות מס – עבירות של דיווח כוזב או אי דיווח לרשויות המס לשם הימנעות מתשלום מס או הפחתת חבות המס של אדם או תאגיד. וכן, הוצאת חשבוניות שלא כחוק, עבירת מרמה במס הכנסה כדוגמת זיופי רשומות, שימוש במסמך מזויף או כל מרמה או תחבולה אחרת שמטרתה התחמקות מתשלום מס.
כיצד להתמודד עם חקירה או אישום של עבירת צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין ובהתאם, העונש לצידן עלול להיות חמור ובעל השלכות קשות מאוד. אישומי צווארון לבן הם נחלתם של אנשים נורמטיביים שלרוב אינם מורגלים בחיכוכים עם רשויות החוק. לכן, אם זומנתם לחקירה או הוגש נגדכם כתב אישום בעבירות צווארון לבן חשוב לפנות באופן מיידי לייעוץ משפטי אצל עורך דין מומחה בתחום אשר ייצג אתכם בכל שלבי ההליך.

 

במשרד הופמן רוז צוות מומחים העוסק בייצוג נחקרים ונאשמים בעבירות צווארון לבן.

זקוק לייעוץ משפטי? פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

 

    

 

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *