בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר – המדריך המלא

עו״ד רותם פרגון דיני הגירה 0 תגובות

אם התעניינתם לאחרונה בהעסקת עובד זר בתחום הסיעוד ודאי הבנתם שהדרך אל העסקת עובד זר עוברת בסדרה של הליכים בירוקרטים שמעוגנים בחוק. החוק הישראלי מגביל את האפשרות להעסיק עובד זר בתחום הסיעוד למקרים חמורים במיוחד ומחייב אתכם לקבל לכך היתר מראש מרשות האוכלוסין וההגירה. מדובר בהליך מובנה שמתחיל בהגשת בקשה מתאימה, ממשיך בהבאת העובד ארצה ומתן אשרת עבודה ומלווה אתכם גם כמעסיקים לעובד זר. במסגרת סדרת המאמרים שלנו בתחום העסקת עובדים זרים, חיברנו במיוחד עבורכם, מי שעומדים רגע לפני תחילת התהליך, את המדריך המלא להגשת בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר בתחום הסיעוד.

השלב המקדים – שאלת הזכאות

לשם קבלת ההיתר תידרשו תחילה לעמוד בתנאי הזכאות הקבועים בחוק. בין היתר נקבעו תנאי הסף הבאים:

  • המטופל אינו שוהה במוסד או מסגרת סיעודית.
  • המטופל זקוק למטפל סיעודי שיועסק במשרה מלאה לפחות.
  • עמידה בקריטריונים נוספים המתייחסים לקבוצת גילו של המטופל.

לרוב הקריטריונים חופפים לתנאי הזכאות לקבלת גמלאות שונות מהמוסד לביטוח לאומי, אך ישנם הבדלים ביחס לקבוצות הגיל השונות וכן קריטריונים כדוגמת עם מי המטופל מתגורר, מטופל עם צרכים מיוחדים וכיו"ב. עבור מטופל שהוא מבוגר מעל מגיל פרישה, הזכאות מתבססת לרוב על תוצאות מבחן תלות שנערך על ידי המוסד לביטוח לאומי ובכפוף לציונים שניתנו בקטגוריות שונות של המבחן. לעיתים ניתנת זכאות גם למקרים חריגים.

מעוניינים להעסיק עובד זר במהירות וביעילות? אל תסתבכו עם בירוקרטיה מיותרת! המומחים שלנו במשרד הופמן רוז ילוו אתכם כל הדרך עד לקבלת ההיתר. לפגישת ייעוץ חינם >> השארו פרטים  או חייגו 08-999-9050.

שלב ראשון – הגשת בקשת ההיתר

אם אתם עומדים בתנאי הזכאות, תוכלו להגיש בקשה לקבלת היתר העסקה לעובד זר לאגף ההיתרים בענף הסיעוד של רשות האוכלוסין וההגירה. לצורך הגשת הבקשה תתבקשו למלא את הטפסים הבאים

  1. בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר – בבקשה עצמה תדרשו למלא את פרטיו האישיים של המטופל ושל המעסיק (במקרים בהם המטופל איננו מסוגל לשמש כמעסיק) וכן את פרטי המגורים והפרטים הנוגעים לזכאות להיתר.
  2. התחייבות מעסיק – כמעסיק העתידי של העובד (המטופל עצמו או קרובו אם המטופל אינו מסוגל לשמש כמעסיק) תדרשו להצהיר שאתם מודעים לחובותיכם השונים כמעסיק עובד זר.
  3. הצהרת ויתור על סודיות רפואית של המטופל – שתאפשר לרשות האוכלוסין לקבל מידע אודות מצבו הרפואי של המטופל שעבורו מתבקש העובד הזר.  

לעיתים ידרשו טפסים נוספים למשל כאשר מדובר במקרה של חולה העומד להשתחרר מבית חולים וזקוק לרצף טיפולי או במקרה של מטופל קטין.

שלב שני – אגרות ומסמכים

פרט למסמכי הבקשה ולטפסים אותם תצטרכו למלא, במסגרת הגשת הבקשה תצטרכו גם לשלם את אגרת הבקשה. אגרת בקשה בסיסית עומדת על 300 ₪ (נכון ל-2017). אם יידרש גם ביצוע מבחן תלות על ידי רשות האוכלוסין וההגירה (במקרים בהם לא נקבעה זכאות על ידי המוסד לביטוח לאומי) תצטרכו להשלים את האגרה ולשלם 290 ₪ נוספים (סה"כ 590 ₪). אל טופסי הבקשה יהיה עליכם לצרף את המסמכים הבאים:

  • אישור על תשלום אגרה.
  • צילום תעודת הזהות של המטופל והמעסיק
  • אישור אפוטרופסות עבור מטופל שהוא חסוי.

לעיתים ידרשו גם מסמכים נוספים כתלות בנסיבות כדוגמת אישור לחולה העומד להשתחרר ממוסד סיעודי או אישור זכאות לנכה מביטוח לאומי.

שלב שלישי – שליחת הבקשה וקבלת תשובה

את העותקים המקוריים, חתומים ומאומתים של כל הטפסים, האישורים והמסמכים הנדרשים, תדרשו כעת לשלוח בדואר אל אגף היתרים – ענף הסיעוד של רשות האוכלוסין וההגירה באזור מגוריכם. לאחר השליחה, יהיה עליכם להמתין בסבלנות להחלטת הרשות, שתישלח אליכם בדואר. לאחר קבלת ההיתר המיוחל, תוכלו להמשיך לצעד הבא בהליך, שהוא הרשמה באחת הלשכות הפרטיות המורשות להבאה, תיווך וטיפול של עובדים זרים בסיעוד. הלשכה אליה תרשמו תקשר אתכם עם העובד הזר המתאים לצרכיכם ותדאג עבורו גם לאשרת העבודה המתאימה.

פגישת ייעוץ

 

על המחבר

עו״ד רותם פרגון

ראש מחלקת דיני הגירה והסדרת מעמד בישראל .בעלת תואר ראשון ושני במשפטים (LL.B)(LL.M) מאוניברסיטת בר אילן עם התמחות במשפט כלכלי מסחרי. בעלת מומחיות וניסיון עשיר במשפט ציבורי מנהלי, דיני הגירה, הסדרת מעמד בישראל ,זכויות אדם דיני משפחה וירושה. עד לא מכבר, שימשה יועצת משפטית ותובעת מטעם המדינה במחלקת הליטיגציה בבית הדין לעררים של רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים ותל אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *