היתר העסקה לעובד זר – כל מה שחשוב לדעת

עו״ד רותם פרגון דיני הגירה 0 תגובות

היתר העסקה לעובד זר

עבור רובנו, העסקת עובד זר לצרכי סיעוד היא עניין דחוף והתהליכים בדרך עשויים להיות מפרכים ומתישים. מי שהתנסה בפרוצדורה הכרוכה בהבאה והעסקת עובד זר, יודע שמדובר בהליך בירוקראטי לא פשוט שעשוי להיגרר ולהתארך, דווקא במצבים בהם אין לנו את הפריווילגיה להמתין. החוק הישראלי קובע מספר צעדים בדרך להעסקת עובד זר, כאשר השלב הראשון וככל הנראה המאתגר שבהם – הוא קבלת היתר העסקה לעובד זר מרשות האוכלוסין וההגירה. על מנת להקל על התהליך ולהכין אתכם לדרך הצפויה לכם, ריכזנו עבורכם ברשימה הבאה את הדברים המרכזיים שחשוב שתדעו בנוגע לקבלת היתר העסקה לעובד זר.

מי זכאי לקבל היתר העסקה לעובד זר?

המשוכה המשמעותית ביותר לצורך קבלת היתר מרשות האוכלוסין וההגירה נוגעת לשאלת הזכאות לקבלת ההיתר. החוק קובע כי אדם יהיה זכאי להיתר תחת התנאים המצטברים הבאים:

  • הוא אינו שוהה במסגרת מוסדית, למעט בדיור מוגן שאין בו שירותי סיעוד או באשפוז יום.
  • נמצא שהוא זקוק למטפל סיעודי שיועסק במשרה מלאה לפחות.
  • מצבו עונה על התנאים שנקבעו על פי גילו או המעמד שבו הוכר בביטוח לאומי (כדוגמת נפגעי פעולות איבה או נכה עבודה).

ביחס למבוגרים מגיל פרישה ומעלה, הזכאות יכולה להתבסס על תוצאות מבחן התלות שנעשה במסגרת תביעה לגמלת סיעוד. התנאים דורשים צבירה של 4.5 נקודות במבחן התלות (4 נקודות אם מדובר בבודד או קשיש מעל גיל 90), או זכאות להשגחה חלקית על פי המבחן. לגבי קטינים או בגירים הזכאות להיתר ההעסקה תלויה בזכאות לקצבת ילד נכה או שירותים מיוחדים בביטוח לאומי בהתאמה.

כיצד יש להגיש את הבקשה לקבלת ההיתר?

הבקשה לקבלת היתר העסקה לעובד זר צריכה להיות מוגשת לאגף ההיתרים בענף הסיעוד של רשות האוכלוסין וההגירה. במסגרת הגשת הבקשה יהיה עליכם למלא את הטפסים הבאים:

  • בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר – תדרשו למלא את פרטיו האישיים של המטופל ושל המעסיק (במקרים בהם המטופל איננו מסוגל לשמש כמעסיק) וכן את פרטי המגורים והזכאות להיתר ההעסקה לעובד זר.
  • התחייבות מעסיק – המעסיק העתידי של העובד הזר נדרש להצהיר שהוא מודע לחובותיו השונים כמעסיק עובד זר.
  • הצהרת ויתור על סודיות רפואית של המטופל.

בנוסף לטפסים תצטרכו לצרף גם אישור על תשלום אגרת הבקשה בסך 300 ₪ (נכון לאפריל 2017), צילום תעודת הזהות של המטופל והמעסיק וכן אישור אפוטרופסות עבור מטופל שהוא חסוי. כמו כן, בהתאם לנסיבות הבקשה ידרשו גם מסמכים נוספים כדוגמת אישור לחולה העומד להשתחרר ממוסד סיעודי או אישור זכאות לנכה מביטוח לאומי.

מתי יש להגיש בקשה לביצוע מבחן הערכת תלות?

היתר העסקה למטופל שהוא מעל גיל פרישה יכול להתבסס על מבחן התלות שנערך על ידי ביטוח לאומי במסגרת בחינת זכאות לגמלת סיעוד. יחד עם זאת, גם מי שאינו זכאי לגמלת סיעוד מטעמים של גובה הכנסה, יכול לקבל היתר בכפוף לביצוע מבחן תלות על ידי רשות האוכלוסין וההגירה. במקרה כזה, לאחר הגשת בקשת הקבלה להיתר, תצטרכו לפנות בבקשה נפרדת לביצוע מבחן תלות. מבחן התלות (המכונה גם ADL) בוחן את רמת התפקוד של המטופל בפרמטרים של אכילה, רחצה, ניידות, היכולת לקום ולשכב, להתלבש ולהתפשט ועוד והוא מסוכם בציון לכל תחום וציון כולל למבחן שעל פיהם נקבעת הזכאות.

ומה הצעד הבא?

לאחר שעמדתם בדרישות המפורטות והגשתם כנדרש את כלל הטפסים, המסמכים והאישורים לאגף ההיתרים בענף הסיעוד של רשות האוכלוסין וההגירה, יהיה עליכם להמתין בסבלנות להחלטה, שתישלח אליכם בדואר. לאחר קבלת ההיתר תוכלו לפנות להרשמה אצל אחת הלשכות הפרטיות המורשות להבאה, תיווך וטיפול של עובדים זרים בסיעוד אשר יקשרו אתכם עם העובד הזר המתאים לצרכיכם.

קבלת היתר העסקה לעובד זר היא הליך מורכב.
המומחים שלנו במשרד הופמן רוז ידעו ללוות, לסייע ולהעניק לכם את המענה לאורך כל הדרך עד לקבלת ההיתר המיוחל.
לפגישת ייעוץ חינם השאר פרטים או חייג 08-999-9050.

על המחבר

עו״ד רותם פרגון

ראש מחלקת דיני הגירה והסדרת מעמד בישראל .בעלת תואר ראשון ושני במשפטים (LL.B)(LL.M) מאוניברסיטת בר אילן עם התמחות במשפט כלכלי מסחרי. בעלת מומחיות וניסיון עשיר במשפט ציבורי מנהלי, דיני הגירה, הסדרת מעמד בישראל ,זכויות אדם דיני משפחה וירושה. עד לא מכבר, שימשה יועצת משפטית ותובעת מטעם המדינה במחלקת הליטיגציה בבית הדין לעררים של רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים ותל אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *