מהם התנאים לקבלת רישיון להעסקת עובד זר בסיעוד?

משפחות רבות בישראל מתמודדות מדי יום עם הקושי והצער שבטיפול בקרוב משפחה שהפך לסיעודי. אם גם אתם מתמודדים עם מציאות דומה, אתם ודאי יודעים כי עומדת לכם האפשרות להעסיק עובד זר. מדובר באפשרות המעוגנת בחוק וטעונה בקבלת רישיון לכך מהמדינה. הרישיון (המכונה גם "היתר") ניתן על ידי רשות האוכלוסין וההגירה והוא כרוך בפרוצדורה חוקית מאתגרת, אך בהחלט אפשרית. על מנת שתוכלו לבחון את מידת הזכאות שלכם לקבלת ההיתר וכן במטרה להכין אתכם לקראת העתיד לבוא, נדון בפירוט בתנאים לקבלת רישיון להעסקת עובד זר בסיעוד.

התנאים הבסיסיים לקבלת ההיתר

החוק בישראל מגביל את האפשרות להעסיק עובדים זרים בכלל ותחום הסיעוד איננו שונה. רק מקרה שבו אדם זקוק לטיפול, השגחה וסיוע במרבית שעות היממה ובחלק נכבד מן הפעולות היומיומיות הבסיסיות, תינתן הזכות להעסיק עבורו עובד זר. מטעמים אלה, היתרים להעסקת עובדים זרים בסיעוד ניתנים להיקף משרה מלאה בלבד ואין אפשרות להעסקה במשרה חלקית. בנוסף, ההיתר לא ניתן עבור מטופלים השוהים במסגרת מוסדית (בי"ח סיעודי, מחלקה סיעודית, שיקום, בית אבות וכו'). מטופלים המתגוררים בדיור מוגן שאין בו שירותי סיעוד או מטופלים המגיעים לאשפוז יום יורשו לקבל היתר, בכפוף לעמידה בתנאים הנוספים שנקבעו בחוק.

מעוניינים להעסיק עובד זר בסיעוד? לפגישת ייעוץ חינם <<השארו פרטים>> או חייגו 08-999-9050.

זכאות על פי קבוצת גיל וקריטריונים נוספים

• מטופל מעל גיל פרישה – נדרשת צבירת 4.5 נקודות לפחות במבחן התלות שבוצע על ידי המוסד לביטוח לאומי, במסגרת תביעה לקבלת גמלת סיעוד. הזכאות תינתן גם למי שזכאים לגמלת סיעוד ברמה ב' או ג' על פי החלטת ועדת הערר של המוסד לביטוח לאומי.
  • מטופל מעל גיל פרישה החי לבדו – זכאי להיתר אם צבר 4 נקודות במבחן התלות, בתוספת נקודה נוספת הניתנת על היותו בודד. לחילופין, יהיה זכאי אם תחת סעיף "השגחה" במבחן התלות, קיבל חצי נקודה, כלומר, נמצא שהוא זקוק להשגחה חלקית.
  • קשיש מעל גיל 90 – די בקבלת 4 נקודות במבחן התלות לצורך הזכאות להיתר.
  • מבוגרים שאינם מעל גיל פרישה – יהיו זכאים להיתר מקבלי קצבת שירותים מיוחדים, נכי פעולות האיבה ונכי צה"ל, אם נקבע להם זכאות של 17 שעות ליווי או יותר וכן נכי עבודה המוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי ברמת "סיוע מרובה" או "תלוי בזולת".
  • ילדים ונוער עד גיל 18– אם המטופל זכאי לגמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי ונקבע בנוסף שהוא עונה על אחד מאלה:
  • זקוק לסיוע וליווי פיסיים של מטפל לצורך הימצאותו במסגרת לימודית.
  • אינו יכול להשתתף במסגרת לימודית או טיפולית מפני שהוא זקוק לליווי או השגחה תמידיים בשל הנכות.
  • ישנן נסיבות רפואיות אחרות המצריכות טיפול יומיומי, צמוד וממושך.

זכאות במקרים חריגים

גם אם אינכם עונים על תנאי הזכאות המקובלים, במקרים מסוימים יינתן בכפוף לאישור הוועדה המקצועית המייעצת של רשות האוכלוסין וההגירה:

• מטופל העומד להשתחרר מבית חולים –  כאשר בידיו אבחנה רפואית הקובעת כי ישנו צורך ברצף טיפולי. במצב זה יהיה ניתן להעסיק במהירות עובד זר אשר נמצא כבר בישראל. היתר שכזה יינתן לתקופה של 3 חודשים בלבד והארכתו תלויה בעמידה בתנאי הזכאות הרגילים.
  • קשיש מגיל 85 ומעלה – בצירוף מסמכים רפואיים המעידים על הצורך בהשגחה ובטיפול במשך רוב שעות היממה.
  • מטופל שצבר בין 2.5 ל-4 נקודות במבחן התלות – כאשר מתוכן קיבל חצי נקודה תחת פרק "תנועה" ובנוסף, מתקיימים לגבי המטופל אחד מהתנאים הבאים:
  • הוא הורה לשלושה ילדים מתחת לגיל 16.
  • מתגורר עם נכה נוסף.
  • הוא מוגבל בשכלו ומתגורר עם הורה שגילו מעל 70.
  • חולה במחלה קשה וזקוק להשגחה במרבית שעות היממה.