ביטול הגבלת רישיון נהיגה – איך כדאי לפעול

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

ביטול הגבלת רישיון נהיגה

אחת מסנקציות ההוצאה לפועל שאותה הנושים יכולים להטיל על החייב במסגרת הליך ההוצאה לפועל היא ההגבלה על קבלה, חידוש או החזקה של רישיון נהיגה. במציאות של היום, עבור רבים הנהיגה ברכב פרטי איננה פריבילגיה אלא הכרח. לכן, מדובר בסנקציה קשה ואף כזו שיכולה ליצור הגבלה אמתית על התנועה של החייב ושל בני משפחתו (פעמים רבות רישיון הנהיגה הכרחי לעבודתו של החייב ובלעדי רישיון נהיגה בתוקף החייב יאבד את עבודתו). חשוב לזכור שנהיגה תחת הגבלה מהווה עבירה פלילית ולכן עלולה להוביל לסנקציות נוספות ולתסבוכת משפטית וביטוחית מיותרת. לעומת זאת, כפי שנסביר מיד, האפשרות להביא לביטול הגבלת רישיון נהיגה בהחלט קיימת בנסיבות שונות. 

מתי ניתן להטיל הגבלות על רישיון הנהיגה?

חוק ההוצאה לפועל מאפשר לרשם להטיל מגבלות על רישיון הנהיגה של חייב במצבים הבאים:

  1. החייב הובא לפני הרשם שמצא שהחייב הוא בעל יכולת המשתמט מתשלום החוב והחייב לא סיפק לרשם הסבר סביר לאי-התשלום. הטלת ההגבלה במצב זה תהיה רק בכפוף לכך שהחוב עולה על 500 ₪.
  2. החייב לא הובא בפני הרשם, אך הרשם קבע שהוא בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו. במצב זה יוטלו ההגבלות על הרישיון רק בהתקיים אחד משני המקרים הבאים:
  • חלפו שישה חודשים ממועד המצאת האזהרה והחוב או החובות עולים על 2,500 ₪. 
  • חלפה שנה ממועד המצאת האזהרה והחוב או החובות עולים על 500 ₪.
  1. החוב הוא חוב מזונות לבן או בת הזוג של החייב, ילדו או ההורה שלו. לא כולל חובות מזונות שגובה המוסד לביטוח לאומי לפי חוק המזונות (הבטחת תשלום).
מה המשמעות של הגבלת רישיון נהיגה?

ההגבלה על הרישיון לפי חוק ההוצאה לפועל חלה על האפשרות של החייב לקבל רישיון נהיגה, להחזיק ברישיון נהיגה וכן על האפשרות לחדש אותו כאשר מגיע המועד לחידוש. חוק ההוצאה לפועל קובע גם כי הגבלה מלהחזיק רישיון נהיגה שקולה בעצם לפקיעת הרישיון בשל אי תשלום אגרה. עבור החייב, משמעות הדבר היא שמרגע כניסתה לתוקף של ההגבלה, רישיון הנהיגה איננו תקף עוד והחייב אינו רשאי לנהוג כל עוד ההגבלה מוטלת. חייב אשר נוהג כאשר רישיון הנהיגה שלו הוגבל בהוצאה לפועל מבצע עבירה של ״נהיגה ללא רישיון נהיגה בר תוקף״ וכן אינו מכוסה בביטוח חובה. 

אילו השלכות לטווח הארוך יש להגבלה על הרישיון?

גם במקרים בהם רישיון הנהיגה אינו חיוני לחייב בחיי היומיום, חשוב לדעת כי התמהמהות בטיפול בהגבלה שהוטלה על רישיון הנהיגה עלולה להוביל לתוצאות קשות ואף לאובדן הרישיון. בעבר, במקרים של ההגבלות על רישיון הנהיגה שלא הוסרו בתוך שנה מהמועד שבו נכנסו לתוקף, משרד הרישוי חייב את החייב להתחיל מחדש בהליך הוצאת הרישיון – כולל ביצוע מבחן תיאוריה, בדיקות רפואיות ואפילו מבחן מעשי. החל מפברואר 2017 משרד התחבורה שינה את תקנותיו כך שכיום, נהג שרישיונו לא חודש למשך יותר מ-3 שנים, אך פחות מ-4 שנים יהיה חייב במבחן עיוני בלבד, ורק מי שרישיון הנהיגה שלו הותלה או לא היה בתוקף למשך 4 שנים או יותר יהיה חייב בנוסף לכך גם במבחן נהיגה מעשי.

האם ההגבלה על רישיון הנהיגה נכנסת לתוקף באופן מידי?

הגבלת רישיון הנהיגה אינה נכנסת לתוקף מיד עם מתן החלטתו של הרשם. קודם לכן, הלשכה תשלח בדואר לחייב התראה וההגבלה תיכנס לתוקפה רק לאחר שחלפו 30 ימים מיום המצאת ההתראה לחייב. אם ההחלטה ניתנה בנוכחות החייב, היא תיכנס לתוקף בתוך 30 ימים מיום הטלת ההגבלה. במהלך הימים הללו נפתחת האפשרות עבור החייב לפעול למניעת כניסתה לתוקף של ההגבלה בדרכים שונות. 

מה ניתן לעשות כאשר הוטלה הגבלה?

על מנת למנוע את כניסתה לתוקף של ההגבלה על הרישיון, או להביא להסרתה במהרה אם כבר נכנסה לתוקף, ניתן לפעול במספר מישורים – החייב יוכל לפרוע את החוב בתיק או להתייצב לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל במטרה לשכנע את רשם ההוצאה לפועל שאינו בעל יכולת המשתמט מחובותיו. אפשרות נוספת היא לפנות לזוכה בתיק במטרה להגיע להסדר המוסכם על שני הצדדים שבמסגרתו תוגש בקשה להסיר את ההגבלות שהוטלו על החייב. כמו כן, ניתן להגיש בקשה מתאימה ומנומקת לביטול הגבלת הרישיון לרשם ההוצאה לפועל. הבקשה צריכה לכלול את הנימוקים שבגינם מתבקש ביטול ההגבלה וכן יצורפו אליה תצהיר שמאמת את העובדות הנטענות ומסמכים שתומכים בטענות. על מנת לבחור באפשרות המתאימה והנכונה ביותר מבין האלטרנטיבות חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי אצל עורך דין מומחה לתחום ההוצאה לפועל. גם במסגרת הליך שיקום כלכלי / פשיטת רגל ניתן להסיר את ההגבלה מרישיון הנהיגה עם פתיחת ההליך.

אילו נימוקים עשויים להביא לביטול ההגבלה?

הנימוקים שיעמדו בבסיס הבקשה תלויים כמובן בנסיבות המקרה הספציפיות שלך.

החוק קובע מלכתחילה שני סייגים להטלת ההגבלה על רישיון הנהיגה:

  1. כאשר הטלת ההגבלה עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב.
  2. כאשר רישיון הנהיגה חיוני לחייב, עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלוי בו.

לעיתים מוטלות ההגבלות גם במצבים אלה, כאשר החייב אינו מיוצג ולא ניתנה לו אפשרות להציג בצורה ראויה את טענותיו. בנסיבות שכאלה ביטול ההגבלה צפוי להיות מיידי לאחר הגשת בקשה מתאימה. 

זו איננה רשימה סגורה של מקרים והניסיון מלמד שגם בנסיבות אחרות ניתן להביא לביטול ההגבלה. במקרים מסוימים הרשם יקבל את בקשת הביטול ויקבע במקום ההגבלה על הרישיון סכום ערובה להפקדה או תשלום בסכום מסוים לטובת צמצום החוב. 

 

משרד הופמן רוז מעניק ייעוץ, ליווי והכוונה, איכותיים, מקצועיים ואנושיים לחייבים בהוצאה לפועל והוא בעל רקורד עשיר של הצלחות בתחום ביטול הגבלות שהוטלו על חייבים.
הוטלה עליך הגבלה? אל תתמהמה, קבע עוד היום פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו.

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *