ההבדל בין איחוד תיקים 3% לקבלת הפטר בהוצאה לפועל?

צביקה הופמן פשיטת רגל 0 תגובות

אנחנו דנים פעמים רבות באפשרויות העומדות בפני חייבים בהוצאה לפועל להתמודד עם חובם. דרך ההתמודדות הנכונה עם חוב ובפרט עם תיק בהוצאה לפועל משתנה ממקרה למקרה ותלויה בגורמים כמו זהות הצדדים, היקף החוב, הנסיבות שהביאו להיווצרותו וכיו"ב. שתיים מהדרכים האפשריות להתמודדות של החייב עם חובו הן איחוד תיקים וקבלת הפטר הניתן במסגרת הליכי ההוצאה לפועל. נדון הפעם בהבדלים בין שתי האפשרויות הללו ובאילו נסיבות ניתן ורצוי לפנות לקבלתן.

מהו איחוד תיקים 3% ומהו הפטר בהוצאה לפועל?

איחוד תיקים והפטר הם ביסודם החלטות המתקבלות על ידי רשם ההוצאה לפועל לבקשת החייב ונועדו להביא להסדרת החוב. איחוד תיקים הינו הליך המאגד תחתיו את כל התיקים המנוהלים כנגד החייב במערכת ההוצאה לפועל על מנת להגיע להסדר תשלומים אחד.  במסגרת האיחוד משולם סכום שווה ערך ל 3% מסך חובותיו בהוצאה לפועל, החלוקה הפנימית בין הזוכים נעשית על ידי לשכת ההוצאה לפועל.

צו ההפטר, לעומת זאת, ניתן במסגרת הליכי הוצאה לפועל לחייב אשר מוגדר כחייב מוגבל באמצעים מזה ארבע שנים, ואשר עומד בצו התשלומים שנקבע לו באופן עקבי לאורך כל התקופה. מתן ההפטר מסמל למעשה את המחילה על החוב ומשמעו שהחוב ימחק וכמובן שלא יעשו יותר תשלומים או הליכי גבייה בגינו.

באילו מקרים ניתן להגיש כל אחת מהבקשות?

על מנת להביא לאיחוד תיקים, יהיה עליכם להגיש בקשה לאיחוד תיקים בלשכת ההוצאה לפועל. בקשת האיחוד צריכה להיות מוגשת בלשכה אשר בה מתנהלים מרבית התיקים שלכם כחייבים. אם ישנו מספר תיקים שווה בכמה לשכות, הבקשה תוגש בלשכה בה מתנהל התיק עם הסכום הגבוה ביותר. במסגרת הגשת הבקשה תצטרכו להפקיד 3% מסך החוב הכולל כעירבון וכן למלא שאלון מקיף בדבר היכולת הכלכלית שלכם.

חשוב לציין שהאיחוד אינו כולל תיקי מזונות, תיקים שאינם בעניין כספי, או תיקים שהועברו לבירור בבית המשפט. הבקשה תידון על ידי הרשם שיחליט האם לתת צו איחוד תיקים. לרוב, צו האיחוד גורר גם הוצאת צו יציאה מהארץ, אשר נשאר בעינו כל עוד תיק האיחוד קיים. אולם, זאת לצד עיכוב כלל ההליכים האחרים שננקטו בתיקים טרם האיחוד.

על מנת שניתן יהיה להגיש בקשה לקבלת הפטר בהוצאה לפועל יהיה עליכם כחייבים לעמוד במספר תנאים. ראשית, סך החובות יהיה לא יותר מ 800,000 ₪ , כמו כן עליכם להיות מוגדרים כ ׳חייב מוגבל באמצעים׳ מזה ארבע שנים, לאחר שעמדתם בצו התשלומים שניתן לכם.  בנוסף נדרש שלא יהיה ברשותכם ובבעלותכם רכוש שניתן למכור לצורך תשלום החוב.

מהן האפשרויות לאחר הגשת הבקשה?

לאחר הגשת בקשה לאיחוד תיקים רשם ההוצאה לפועל רשאי לשנות את ההוראות והתנאים הכלולים בצו ולהוסיף עליהם, אם לדעתו הדבר דרוש כדי למנוע את אי קיום הצו או הפרעה לביצועו.

כאשר הוגשה הבקשה אך טרם התקבלה החלטה, רשאי הרשם להמשיך את ההליכים המגבילים כנגד החייב. מרגע ההחלטה כי יש להורות על איחוד תיקים מקבל שוברים לתשלום בהתאם ליכולתו הכלכלית ובמסגרת ההלי רשאי לבקש ביטול עיכוב יציאה מהארץ וביטול הגבלות ועיקולים על נכסיו. כל זאת במידה והחייב עמד בהסדר התשלומים שהוחלט.

במקרה של בקשה לקבלת הפטר הרשם יבדוק האם החייב עמד בתנאים להגשת הבקשה. במקרים אלה יפתח תיק בהליך הפטר ותינתן לנושים הזדמנות להגיש התנגדויות בתוך שלושה חודשים. הרשם יקיים דיון בהתנגדויות. במקרה בו ידחו ההתנגדויות, או לא הוגשו התנגדויות, יתקיים דיון בבקשה וחקירת יכולת לחייב שלאחריהן הרשם יחליט האם לקבל את הבקשה ולתת את צו ההפטר.

כיצד יש לפעול לאחר קבלת הצו?

לאחר ביצוע איחוד תיקים יהיה עליכם לבצע את הצו בהתאם לאמור בו, ולשלם את הסכומים החודשיים שנפסקו בצו. אם בהמשך הדרך, לאחר מתן הצו חל שינוי מהותי ביכולת שלכם לעמוד בו תוכלו לפנות פעם נוסף לרשם ההוצאה לפועל בבקשה לשינוי צו התשלומים.

ההפטר לעומת זאת, מביא למחיקת כל חובותיו של החייב כולל חובות שאינם במסגרת ההוצאה לפועל, מלבד חוב מזונות, קנסות וחובות שנוצרו במרמה שאינם בני הפטר. לכן, לאחר קבלת צו ההפטר תיק ההוצאה לפועל אמור להיסגר ולא יהיה צורך בהמשך ביצוע צו התשלומים.

משרד הופמן רוז בעל ניסיון עשיר בליווי וייעוץ לחייבים בהוצאה לפועל ובהליכי פשיטת רגל.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

 

 

 

 

 

 

 

 

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *