הליך ההכרזה על חייב מוגבל באמצעים, ומה זה אומר עבורך?

ערן רוז הוצאה לפועל 0 תגובות

חייב מוגבל באמצעים

אחת הדרכים להתמודד עם קיומו של חוב בהוצאה לפועל הוא לפעול לקבלת צו המכריז עליך כעל חייב מוגבל באמצעים. הכרזת חייב מוגבל באמצעים נושאת השלכות על התנהלות כלל התיקים כנגד החייב בהוצאה לפועל ועשויות גם להשפיע על חיי היומיום, בייחוד בשל מגבלות כדוגמת איסור על ייסוד תאגיד או רישום במרשם חייבים מוגבלים באמצעים. לכן, מדובר בצעד שרצוי מאוד לבחון ולשקול אותו היטב מראש. להלן הדברים שכדאי לך לדעת ולקחת בחשבון.

מהם התנאים להכרזה כחייב מוגבל באמצעים?

חייב המגיש בקשה לצו תשלומים יוכרז כחייב מוגבל באמצעים אם נמצא שאין לו את היכולת הכלכלית לשלם את מלוא החוב במגבלות הזמן הבאות:

  • אם סכום החוב אינו עולה על 20,000 ₪ – עד שנתיים.
  • אם סכום החוב עולה על 20,000 ש"ח ואינו עולה על 100,000 ₪ – עד שלוש שנים.
  • אם סכום החוב עולה על 100,000 ₪ – עד ארבע שנים.

ההכרזה הראשונית הניתנת על בסיס בקשה לצו תשלומים שהגיש החייב היא צו ביניים, כלומר, מדובר בסטאטוס זמני עד לבירור מעמיק יותר שיבצע הרשם ומתן צו סופי.

מעוניין בפרטים נוספים בהתמודדות עם חוב בהוצאה לפועל? <<פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם.>>

מה קורה בזמן צו הביניים?

עם ההכרזה על חייב מוגבל באמצעים, הרשם ייתן גם צו תשלומים זמני בהתאם לסכום שביקש החייב. בנוסף, הרשם רשאי להטיל על החייב כבר במסגרת צו הביניים גם את ההגבלות הבאות – חלקן או כולן:

  1. עיכוב יציאה מן הארץ.
  2. הגבלת החייב כלקוח מוגבל מיוחד בבנק.
  3. הגבלת החייב מלעשות שימוש בכרטיס אשראי.

וכן החייב המוגבל באמצעים לא יוכל לייסד תאגיד או לשמש כבעל עניין בתאגיד.

בשלב הזה הרשם יבצע בירור מעמיק של מצבו הכלכלי של החייב על מנת לתת צו תשלומים קבוע וסופי. הבירור מתבצע בדרך של חקירת יכולת או בדרך של עיון במסמכים שהגיש החייב במסגרת הבקשה לצו תשלומים. כמו כן, לזוכה ניתנת בשלב זה הזכות לטעון את טענותיו ואף לבקש חקירת יכולת מיוזמתו.

מהן התוצאות האפשריות של הבירור?

אם הרשם ימצא שאכן אין ביכולתו של החייב לפרוע את החוב במשך התקופות הקבועות בחוק, הוא יקבע שהחייב מוגבל באמצעים וייתן צו תשלומים על פי יכולתו הכלכלית. אחרת, הרשם יקבע כי החייב אינו מוגבל באמצעים. במצב כזה, צו התשלומים יעמוד על סכום גבוה יותר, כך שיידרש לכסות את החוב במסגרת התקופות הנוקשות הקבועות בחוק. באשר להגבלות שהוטלו כבר במסגרת צו הביניים, הרשם רשאי להשאיר אותן בתוקף גם אם קבע שהחייב אינו מוגבל.

בכל מקרה, החוק מעניק לרשם סמכות רחבה לבטל את ההכרזה על החייב כמוגבל באמצעים בכל עת.

מה קורה במצב שבו יש לחייב יותר מתיק אחד?

במצב שבו חייב הוכרז מוגבל באמצעים ומתנהלים כנגדו מספר תיקים, הרשם ייתן צו לאחד את התיקים. התיק המאוחד יתנהל בלשכת ההוצאה לפועל שבה מתנהלים מרבית התיקים כנגד החייב או בלשכה בה מתנהל התיק עם החוב בגדול ביותר. במקרים שבהם ניתן צו האיחוד, הרשם יקבע בצו התשלומים את הסכום החודשי שעל החייב לשלם במסגרת תיק האיחוד.

האם הכרזה כחייב מוגבל באמצעים יכולה לעזור לך כחייב?

להכרזה כחייב מוגבל יש יתרונות. הברורים שבהם הוא צו התשלומים הנמוך באופן שמאפשר לעמוד בו ולהביא בתקווה לסגירת החוב. יתרון נוסף הוא איחוד התיקים ועיכוב ההליכים כך שניתן להתנהל בחיי היומיום מבלי לחשוש מעיקולים וסנקציות שונים ובלתי צפויים. החסרונות הם שמלכתחילה ההכרזה כרוכה בהטלת הגבלות שונות (אך חשוב לציין שבמקרה הצורך ניתן לפנות בבקשה להסרתן). וכן העובדה שפרטי החייב יופיעו במרשם חייבים מוגבלים באמצעים ויהיו נגישים לציבור ובין היתר לבנקים ולבתי עסק אחרים.

 

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *