חשבוניות פיקטיביות – כמה זה מסוכן?

ערן רוז כללי 0 תגובות

בתי עסק מחויבים במסגרת הפעילות העסקית לתשלומים שוטפים של מס הכנסה ומע"מ. האפשרות לצמצם את התשלומים הללו למינימום ההכרחי היא חלק מהתנהלות כלכלית נבונה בעסק. יחד עם זאת, ישנו גבול העובר בין תכנון מס לגיטימי לבין פעילות בלתי חוקית להקטנת חבות המס. הוצאת וקבלת חשבוניות פיקטיביות במטרה להפחית תשלומים לרשויות המס מהוות עבירות פליליות חמורות שעלולות להוביל לסנקציות קשות על העובר אותן, קנסות כבדים ואף עונשי מאסר. מדובר בעבירות נפוצות למדי שרשויות המס משקיעות בשנים האחרונות משאבים רבים באכיפה כנגדן ובמסגרת מאמצים אלה מוזמנים מדי שנה בעלי עסקים רבים לחקירות מס בחשד שהנפיקו או עשו שימוש בחשבוניות פיקטיביות. הכירו את הסכנות הטמונות בחשבוניות פיקטיביות.

מהי הונאת המס הגלומה בשימוש בחשבונית פיקטיבית?

כל עסקה שבמסגרתה מתבצעות העברות כספים מחייבת את בעל העסק שנתן את השירות וקיבל את התשלום בגינו להפיק חשבונית מס המפרטת את סכום העסקה ומרכיביו. העסק מחויב להציג לרשויות המס את כל חשבוניות המס שהוציא שמהן נגזרות ההכנסות שהיו לעסק בתקופה הרלוונטית. אל מול זאת העסק יכול להציג חשבוניות שקיבל אשר מעידות על הוצאות מוכרות שהיו לעסק ובכך להקטין את היקף הכנסות העסק ולהפחית את חבות המס שלו. חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שאינה משקפת בצורה נאמנה עסקה שנעשתה והיא נועדה להציג מצג של הכנסות נמוכות יותר במטרה לצמצם את חבות המס. לרוב, העסק שהנפיק את חשבונית המס הפיקטיבית אינו מדווח על הסכום בחשבונית לרשות המסים ואינו משלם בגינה מס הכנסה ומע"מ, והעסק שקיבל את החשבונית מדווח עליה לרשויות המס כעדות להוצאה מוכרת שלכאורה הייתה לו.

איזו חשבונית נחשבת "חשבונית פיקטיבית"?

חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שהוצאה שלא כדין. המושג "חשבונית פיקטיבית" אינו מעוגן בחוק אלא התגבש במהלך השנים על ידי הפסיקה בישראל. נהוג לחלק את סוגי החשבוניות הפיקטיביות לשלושה סוגים:

  1. חשבונית ללא עסקה – זהו הסוג הקלאסי של חשבוניות פיקטיביות, כאשר חשבונית מונפקת ונמסרת ללא התרחשותה של עסקה כלשהי בין הצדדים. כל תכליתה של חשבונית כזו היא ניכוי הוצאות במס הכנסה וקיזוז מס תשומות במע"מ אצל מקבל החשבונית.
  2. חשבונית מנופחת – בבסיס החשבונית שירות או מוצר שסופק, אך בסכום נמוך מן הכתוב בחשבונית. באמצעות הגדלת הסכום ששולם לכאורה מופחתת החבות במס עבור מקבל החשבונית.
  3. חשבונית זרה – גם חשבונית זו משקפת עסקה אמיתית, אלא שהגורם שמנפיק את החשבונית איננו הגורם שסיפק את השירות או המוצר ולכן מדובר בחשבונית שהוצאה שלא כדין. על פי רוב במקרים אלה מי שהנפיק את החשבונית אינו מעביר לרשויות המס את המיסים שלהן זכאית המדינה מתוך ההכנסה.
מהם העונשים הצפויים לבעל העסק בגין הפקת והפצת חשבוניות מס פיקטיביות?

שימוש בחשבוניות פיקטיביות הוא עבירה פלילית ומגמת הענישה כנגד עבירות אלה מחמירה ביותר במטרה להרתיע ואף להשיב לקופה הציבורית את הסכומים שנגרעו ממנה. לכן, הקנסות המוטלים על בעלי עסקים המורשעים בעבירות אלה מגיעים לסדרי גודל של מאות אלפי שקלים ואף מספר שנות מאסר. ישנה אפשרות להמיר את ההליך הפלילי בהליך כופר, תשלום כופר כספי משחרר את משלם הכופר מאחריות פלילית למעשה העבירה ונועד להיות חלופה ראויה להליך הפלילי, כך שאם ועדת הכופר החליטה על תשלום כופר והכופר שולם, נפסקים ההליכים המשפטים לעניין אותה עבירה ואין להמשיך בהליכים כנגד אותו אדם ששילם את הכופר. זאת ועוד, אם בעת תשלום הכופר הנאשם היה עצור, תשלום הכופר יביא לשחרורו. כל אלה דורשים ליווי וייצוג צמוד של עורכי דין מומחים בתחום. לכן, מיד עם היוודע החשד לביצוע העבירה, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי על מנת להבטיח את התוצאה הטובה ביותר עבורכם ועבור העסק.

 

במשרד הופמן רוז צוות מומחים העוסק בליווי וייצוג נישומים מול רשויות המס.

זקוק לייעוץ משפטי? פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

 

 

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *