מהו חוב אבוד?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, כללי, פשיטת רגל 0 תגובות

במסגרת התנהלות כלכלית של עסק קורה לא פעם שחוב תלוי ועומד הופך לחוב שהסיכויים לגבייתו הם אפסיים. במקרים שבהם סופק השירות או המוצר ונרשמה חשבונית מס, בעל העסק מחויב במס על העסקה, גם במצב שבו לא קיבל בפועל תשלום עבור השירות או המוצר שסיפק. במצב כזה, בעל העסק שילם מס הכנסה ומע"מ מבלי שהתקבלה אצלו הכנסה כלשהי. המושג חוב אבוד חשוב בעיקר כמונח חשבונאי, מפני שהכרה בחוב כחוב אבוד על ידי רשויות המס תאפשר לעסק לקבל חזרה את תשלומי המס שבוצעו עבור החוב שהפך לאבוד. אך לא כל חוב שלא נגבה יכול להיות מוגדר כחוב אבוד. על מנת ליהנות מההחזר, הנושה יצטרך להוכיח לרשויות המס שהוא עשה כמיטב יכולתו לגבות את החוב בפועל.

באילו מקרים ייחשב חוב לחוב אבוד?
  • חוב בהליך פשיטת רגל או פירוק –  חובות בני תביעה שנדנו בהליך פשיטת רגל או פירוק יחשבו חובות אבודים לאחר שחולק בהליך דיווידנד מנכסי החייב הקיימים וניתן לו הפטר. במצב כזה אם כוסה חלק מהחוב באמצעות דיווידנד, יתרת החוב תחשב חוב אבוד. עוד קודם לחלוקת נכסי החייב בהליך, ניתן לקבל אישור מהנאמן או המפרק על כך שהסיכויים לפירעון יתרת החוב קלושים ביותר או הערכה ביחס לדיווידנד המשוער שיחולק בעתיד לנושים. כמובן שבמקרים אלה, הנושה יידרש לבצע התאמות בהמשך כאשר יחולק בפועל הדיווידנד.
  • ננקטו הליכי הוצאה לפועל שלא הניבו תוצאותבמצבים בהם הנושה נקט בהליכי הוצאה לפועל סבירים אך לא הצליח לגבות את החוב ניתן יהיה לבקש להכיר בחוב כחוב אבוד. לדוגמה, במצב בו רשם ההוצאה לפועל נתן צו תשלומים המחייב את החייב לשלם לנושה תשלומים תקופתיים בשיעור שאינו עולה על 1% מסכום החוב, ניתן יהיה להכיר בחוב כחוב אבוד.
  • הנושה מיצה את כל הליכי הגבייה האפשריים לגביית החובכאשר הנושה מוכיח כי הוא עשה כמיטב יכולתו לגבות את החוב ללא הצלחה. לצורך כך ניתן יהיה להציג לרשויות המס אסמכתאות כדוגמת מכתבי התרעה שנשלחו אל החייב על ידי עורכי דין, מסמכים המעידים על פתיחת תיק בהוצאה לפועל, פנייה להליכי פשיטת רגל ועוד.
  • נסיבות אחרות בהם יוכר החוב כחוב אבוד  החייב נפטר ואין בעיזבונו נכסים ניתנים למימוש, החייב עזב את ישראל ואין לו בה נכסים ניתנים למימוש. במקרים מסוימים ניתן יהיה להכיר בחוב כחוב אבוד גם כאשר עלות גביית החוב גבוה מהחוב עצמו.

 

מהם היבטי המס בפועל של חובות אבודים?

בתור בעלי עסק אתם נדרשים לשלם מס עבור כל עסקה שאתם מבצעים, ללא תלות במועד התשלום. משמעות הדבר היא שחוב בעבור שירות את מוצר שסיפקתם כולל בתוכו גם את הכספים על תשלומי המס שביצעתם. במצב שבו חוב הופך להיות חוב אבוד שלא ניתן לגבות אותו, יוצא ששילמתם מיסים עבור הכנסות שלא היו לכם בפועל. כאשר מס הכנסה ומע"מ מסכימים להכיר בחוב כלשהו כחוב אבוד, המיסים שכבר שילמתם עבור החוב הזה יוחזרו אליכם ומכאן עיקר חשיבות ההכרה של החוב כחוב אבוד.

האם ניתן להמשיך לנסות ולגבות חוב אבוד?

ההלכה שנקבעה בעניין זה היא שההכרה בחוב כחוב אבוד נעשית בין הנושה לבין רשויות המס ולא בין הנושה לבין החייב. לכן, הנושה יכול להמשיך לנסות ולגבות גם חוב שהוכר כחוב אבוד (בהנחה כמובן שהחוב לא הופטר בהליכי פשיטת רגל, למשל). במצב שבו החוב ייגבה לאחר שהוחזרו כספי המיסים, הוא יחויב במס על הפי החוק.

 

במשרד הופמן רוז צוות מומחים העוסק בליווי הליכי תשלום חוב וקבלת החזרים מרשויות המס.

פנה אלינו היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *