מהו קנס מנהלי?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

קנס מנהלי הוא קנס פלילי במהותו שרשות יכולה להטיל, על פי החוק, בגין מעשים שונים המהווים עבירה פלילית. רשויות המס בישראל נוהגות להטיל קנס מינהלי במקרים של עבירות מס קלות, המכונות גם כ"עבירות מס טכניות", כתחליף להגשת כתב אישום. מאחר שהקנס המנהלי הוא קנס פלילי במהותו הוא דורש עמידה בתנאים מסוימים מבחינת הרשות ומחייב אותה לאפשר לנישום להעלות את הטענות שלו ביחס לאירועים, עוד לפני הטלת הקנס. גם לאחר שהקנס הוטל ניתן במקרים מסוימים להביא לביטולו בסמוך לאחר מכן. אלה הדברים שחשוב שתדעו על קנס מינהלי.

אילו עבירות נחשבות "עבירות מס טכניות"?

נהוג לחלק את עבירות המס לשני סוגי עבירות – עבירות מס טכניות ועבירות מס מהותיות.

עבירות המס הטכניות, בהתאם לכינוין, מאופיינות בכך שהן עבירות בעלות אופי "טכני" יותר. כלומר, אלה עבירות קלות יחסית, הנוגעות לרוב לאי מילוי הוראות החוק במועד הנדרש, בשונה למשל מעבירות הנעשות מתוך כוונה להעלים מס. בין העבירות הטכניות נוכל למנות את המעשים או המחדלים הבאים:

  • אי הודעה על התחלת התעסקות או שינויה – במקרה בו אדם פתח עסק, שינה את מיקום העסק או פעילותו.
  • אי הגשת דו"ח במועד – כדוגמת אי הגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה.
  • אי ניהול פנקסים בהתאם להוראות.
  • אי היענות לדרישת הצהרת הון.
  • אי רישום תקבול.
  • אי ניכוי מס במקור.
  • אי העברת מס שנוכה לפי פקודת מס הכנסה.

לצד כל אחת מהעבירות הקבועות כעבירות מינהליות ישנו סכום קבוע של קנס מינהלי שמוטל בגינן.

 

העסק שלך נקלע לחובות? יכול להיות שגם אתה זכאי ל״תספורת״-בדוק עוד היום זכאותך למחיקה של עד 70% מחובות העסק

 

 

באילו מקרים יוגש כתב אישום בעבירות מס טכניות?

זוהי אמנם לא "דרך המלך", אך במקרים מסוימים גם בעבירות שנקבעו כ"עבירות מנהליות" ניתן להגיש כתב אישום. הנוהל של רשות המיסים מנחה להעדיף הליך פלילי על פני הטלת קנס מנהלי במקרים הבאים:

  1. מקרה בו נראה שהקנס המנהלי אינו מרתיע והנישום חוזר ועובר את העבירות המנהליות.
  2. כאשר מדובר בעבירה חמורה במיוחד או במספר עבירות מצטבר – למשל כאשר הסכומים שלא שולמו הם גבוהים במיוחד או עבירות המתמשכות שנים.
  3. העבירה בוצעה על ידי מייצג שהוא בעל מקצוע כדוגמת עורך דין, רואה חשבון או יועץ מס.
כיצד מתנהל הליך הטלת הקנס המנהלי?

הקנס המנהלי הוא במהותו ענישה פלילית ולכן הוא אמור להיות מוטל רק במקרה שבו אפשר, תיאורטית, להגיש נגד הנישום כתב אישום. כלומר, כאשר ישנן ראיות לכאורה לביצוע עבירה על-פי פקודת מס הכנסה, ללא סיבה מוצדקת שהציג הנישום, ועם יסוד נפשי של רשלנות לפחות. לפני הטלת הקנס המנהלי יש לנישום זכות להשמיע בפני הרשות את טענותיו ביחס לאירועים. לשם כך נשלחת לנישום הודעה לפני הטלת הקנס המנהלי. להודעה שנשלחה ניתן להשיב במכתב, רצוי המנוסח על ידי איש מקצוע. לעיתים במקום זה תבוצע שיחה טלפונית עם הנישום שתתועד במערכת.

כיצד ניתן להתגונן מפני קנס מינהלי?

הדרך הראשונה ולרוב והמוצלחת יותר היא באמצעות הפנייה לרשות, הצגת הטענות והסדרת ההפרה לפני שהוטל הקנס. לאחר הטלת הכנס, ניתן יהיה בנסיבות שונות, לבקש תוך 30 ימים את ביטולו של הקנס המנהלי שהוטל. למשל, במקרים בהם העבירה לא נעברה או לא נעברה על ידי הנקנס או שישנן נסיבות אחרות המצדיקות את ההפרה. לשם התגוננות מפני הקנס המנהלי ישנה חשיבות רבה לאופן ההתנהלות והצגת הטענות מול רשויות המס. לכן, מומלץ מאוד להיוועץ עם איש מקצוע העוסק בתחום המיסים מהר ככל האפשר כאשר עולה החשש שיוטל קנס מינהלי.

 

חושש שיוטל כנגדך קנס מנהלי? ישנן דרכים להתגונן!

אל תאבד זמן יקר. קבע עוד היום פגישה עם המומחים של הופמן-רוז.

    

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *