מהן הגבלות בהוצאה לפועל?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

בשנת 2008 עברה מערכת ההוצאה לפועל "מתיחת פנים" במסגרת תיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל. התיקון יצר רפורמה מהותית שנועדה לקדם הליכי גבייה יעילים יותר תוך צמצום הפגיעה בחייבים ושמירה על זכויותיהם בהליך. הרפורמה צמצמה בין היתר את השימוש בצווי מאסר שהיו מוצאים מדי יום כנגד חייבים והרחיבה את המגבלות ביחס לעיקולים שונים. על מנת להפעיל לחץ על חייבים לשם גבייה מהירה נקבעו בחוק שורה של הגבלות שרשם ההוצאה לפועל רשאי להטיל על חייב שנקבע כי הוא בעל יכולת המשתמט מחובותיו. הגבלות בהוצאה לפועל נועדו במכוון לפגוע בהתנהלות היומיומית של החייב ולהכביד עליו. אם מתנהל כנגדכם תיק בהוצאה לפועל, חשוב שתכירו את ההגבלות וכיצד ניתן להתמודד עימן.

באילו מצבים רשם ההוצאה לפעול רשאי להטיל הגבלות על החייב?

ישנם תנאי סף מחייבים על פי החוק לצורך הטלת הגבלות על החייב בהליך הוצאה לפועל. הרשם רשאי להטיל את ההגבלות באחד מהמצבים הבאים:

  • החייב הובא בפני הרשם שקבע שהוא בעל יכולת המשתמט מתשלום החוב – במצב שבו הרשם מצא שהחייב מתחמק מתשלום החוב, אינו ממלא אחר צו תשלומים, אינו מתייצב לחקירת יכולת, אינו משתף פעולה ואינו נותן הסבר סביר להתנהלותו.
  • במצב שבו החייב לא הובא בפני הרשם, יוטלו ההגבלות באחד משני המקרים הבאים:
  1. החוב עולה על 2,500 ₪ וחלפה חצי שנה ממועד המצאת האזהרה בתיק.
  2. החוב עולה על 500 ₪ וחלפה שנה ממועד המצאת האזהרה בתיק.
  • החוב הוא חוב מזונות לבן או בת הזוג של החייב, ילדו או ההורה שלו. לא כולל חובות מזונות שגובה המוסד לביטוח לאומי לפי חוק המזונות (הבטחת תשלום).
  • החייב הוכרז על ידי רשם ההוצאה לפועל כחייב מוגבל באמצעים.
אילו הגבלות הרשם יכול להטיל על חייב בהוצאה לפועל?
  • הגבלה בהחזקת דרכון או תעודת מעבר – הרשם מוסמך להגביל את החייב בהחזקת דרכון או תעודת מעבר וכן להימנע מלהאריך את התוקף שלהם. לא ייעשה שימוש בהגבלה הזו כאשר הרשם שוכנע שיציאת החייב מהארץ דרושה מטעמי בריאותו או בריאות בן משפחתו התלוי בו.
  • עיכוב יציאה מהארץ הרשם יכול להגביל את יציאת החייב לחוץ לארץ ותהיה לו נטייה להטיל את ההגבלה הזו בייחוד כאשר ישנו חשש שהחייב ינסה לצאת מהארץ מבלי לפרוע את חובו.
  • הגבלה על ייסוד תאגיד או כהונה בתאגיד הרשם רשאי להגביל את פעילות החייב בתאגידים ובין היתר להגביל את החייב מלייסד תאגיד או לשמש בתאגיד כבעל עניין, במישרין או בעקיפין. חייב שהוטלה עליו הגבלה זו לא יוכל, בין היתר, לכהן כדירקטור או כמנכ"ל בתאגיד או להחזיק למעלה מ-5% מהון המניות המונפק או מכוח ההצבעה בו.
  • הגבלה בשימוש בכרטיסי חיוב – הרשם רשאי להטיל על החייב הגבלות בשימוש בכרטיסי חיוב כדוגמת כרטיסי אשראי או "בנקט". ההגבלה מבטלת את כרטיסיו הקיימים של החייב ומגבילה אותו מהוצאת כרטיסים חדשים.
  • הגבלה בקבלת, החזקת וחידוש רישיון נהיגה רשם ההוצאה לפועל רשאי להגביל או שלא לחדש את רישיון הנהיגה של חייב. החוק קובע כי הרשם לא יטיל את ההגבלה על רישיון הנהיגה כאשר הטלת ההגבלה עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב או כאשר רישיון הנהיגה חיוני לחייב, עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלוי בו.

 

למשרד הופמן רוז צוות מומחים מוביל בתחום הליכי הוצאה לפועל וליווי חייבים.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *