מה אסור לעקל בהוצאה לפועל?

ערן רוז הוצאה לפועל 0 תגובות

מה אסור לעקל בהוצאה לפועל

חייבים רבים חווים תחושת נרדפות, חוסר צדק וחוסר אונים במסגרת התנהלות תיק ההוצאה לפועל כנגדם. לא פעם השלכותיהן של פעולות הגבייה וההגבלות במסגרת הליכי ההוצאה לפועל, חוצות את גבולות ההתדיינות המשפטית וחודרות הישר אל חייו הפרטיים של החייב, מטלטלות את שגרת החיים ואת התא המשפחתי כולו. האפשרות החוקית לעקל נכסים בבעלות החייב היא בלי ספק אחת מאותן סנקציות הקשות והמאיימות ביותר התלויות מעל ראשו של החייב. דווקא בשל כך, החוק מבקש להגביל את הפגיעה בחייב והוא קובע לגבי שורה של נכסים כי הם אסורים לעיקול. אם אתה חושש שאתה עומד בפני עיקול בלתי חוקי של נכסיך, כדאי שתקרא מה אסור לעקל בהוצאה לפועל.

חפצים ודברי ערך של החייב שאסורים לחלוטין לעיקול

הפרטים הבאים שבבעלות ובהחזקת החייב אינם ניתנים לעיקול כלל על פי החוק:

  • אוכל שנועד למחייתו של החייב ובני משפחתו המתגוררים איתו (לצורך שלושים יום).
  • חפצים וציוד שנועדו לצרכים חיוניים של החייב ובני משפחתו, ובין היתר – בגדים, מיטות וסדינים, ציוד רפואי ותרופות, כלי אוכל וכלי בית אחרים.
  • חיות מחמד.

מעוניין בפרטים נוספים בהתמודדות עם חוב בהוצאה לפועל? <<פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם.>>

חפצים ודברי ערך שאסורים לעיקול אלא אם החוב נוצר ברכישתם

החוק מונה שורה של נכסים נוספים שאינם ניתנים לעיקול, אך בשונה מהחפצים שמנינו קודם לכן, את החפצים הללו ניתן יהיה לעקל אם רכישתם היא שהובילה להיווצרות החוב בהוצאה לפועל. ואלה הם הפריטים:

  • תשמישי קדושה.
  • עד לשווי הקבוע בחוק – נכסים הכרחיים לפרנסת החייב ובני משפחתו, ובין היתר – רכבים, כלים, מכונות, מכשירים, בעלי חיים, וכיו"ב.  
  • נכסים השייכים לנכה ונחוצים לו בשל נכותו ובין היתר, רכב נכה, כלב נחייה, מכשיר שמיעה וכדו'.

מוצרי תקשורת ואלקטרוניקה שאינם ניתנים לעיקול

מתוך התפיסה שמכשירים אלה מהווים כיום תנאי מחייה בסיסיים והכרחיים, החוק מחייב להשאיר בידי החייב גם מספר מכשירי אלקטרוניקה ואמצעי תקשורת שאינם ניתנים לעיקול. במסגרת זאת לא יעוקלו טלוויזיה או רדיו אחד בבית (לבחירת החייב), מחשב אישי אחד, מדפסת, מכשיר טלפון נייד או נייח ומכונת כביסה. יש לציין שגם ביחס לפריטים אלה החוק קובע הגבלת שווי עבור כל פריט, אשר מעבר לה לא יהיו הפריטים פטורים מעיקול.

קצבאות וכספים שמוגנים מפני עיקולים

סכומי כסף ונכסים מסוימים המצויים בידי צד שלישי עשויים להיות מוגנים גם הם מפני עיקול. בין אלה ניתן למנות:

  • מזונות המגיעים לחייב על פי פסק-דין או הסכם שאושר על ידי בית משפט.
  • שכר עבודה של חייב עד לסכום הפטור מעיקול – נקבע בהתאם לסטאטוס האישי והמשפחתי של החייב.
  • כספים שמגיעים לחייב ממשרד הבינוי והשיכון כמענק השתתפות בשכר דירה (אלא אם החוב הוא עבור שכר הדירה).
  • קצבאות שמגיעות לחייב מהמוסד לביטוח לאומי (למעט במקרה של חוב מזונות).

מה ניתן לעשות במקרה שעוקל לכם נכס שאסור לעיקול על פי חוק?

במצב שבו הוטל או בוצע עיקול על נכס בבעלותכם שייתכן שהוא מוגן מפני עיקול על פי חוק, תוכלו לפעול לביטולו של העיקול. במקרים רבים הגשת בקשה מתאימה בהקדם לרשם ההוצאה לפועל, הכוללת תימוכין לטענות שלכם והוכחות לכך שמדובר בנכס שאסור לעיקול, תביא לביטול צו העיקול. במקרים אחרים, ייתכן שיהיה צורך אף לפנות לבית המשפט. חשוב שתדעו, ההזדמנות שלכם לפעול במקרים אלה נעשית במסגרת חלון זמנים מוגבל. לכן, רצוי לפנות במהרה לקבלת ייעוץ משפטי.

 

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *