מה זה פשיטת רגל?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

בשנים האחרונות עולות בהתמדה מספר הפניות הנעשות לבתי המשפט בבקשה לפשיטת רגל. על פי הנתונים של כונס הנכסים הרשמי, בשנים האחרונות מוגשות למעלה מ-15 אלף בקשות חדשות מדי שנה ומתנהלים במקביל למעלה מ-50 אלף תיקי פשיטת רגל פעילים. הנתונים הללו מעידים על היקף התופעה ההולכת ומתרחבת. ואכן, כולנו נחשפים בתקשורת או בשיחות סלון למושג פשיטת רגל בהקשרים שונים. פרט לעובדה שמדובר במצב שבו אדם לא מצליח לעמוד בתשלום חובותיו, הרבה מהמשמעויות האמיתיות של ההליך הזה נשארות עמומות. אם גם אתם תהיתם מה זה פשיטת רגל והאם היא רלוונטית עבורכם, המאמר הבא עשוי לשפוך קצת אור על הדברים.

לצוות המומחים שלנו ניסיון רב בהענקת ליווי וסיוע משפטי לחייבים בהליכי הוצאה לפועל.
מעוניין בהסרת הגבלות שהוטלו עליך? <<פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם>>

מה משמעותה של פשיטת רגל?

פשיטת רגל היא מצב חדלות פירעון של חייב שהוא אדם יחיד. מדובר בסטאטוס המוסדר בישראל במסגרת פקודת פשיטת הרגל. ההכרה בחייב כפושט רגל משמעה שהאמצעים העומדים לרשותו לא מאפשרים לו לפרוע את חובו או חובותיו כלפי הנושים שלו. הכרזה על אדם כעל פושט רגל נעשית על ידי בית המשפט, לאחר שבמסגרת ההליך – נבחנו לעומק יכולתו הכלכלית ונסיבות יצירת החוב, ניתנה לנושיו הזדמנות להגיש תביעות חוב ומוצו הדרכים לפרוע את החוב. בהנחה שההליך התנהל כמצופה, בסיומו יינתן צו ההפטר, אשר יפטור את החייב מחובותיו הקודמים ויאפשר לו התחלה חדשה מבחינה כלכלית.

כיצד נפתח הליך פשיטת רגל?

את בקשת פשיטת הרגל יש להגיש תחילה לכונס הנכסים הרשמי במחוז מגוריו של החייב. על פי החוק יכולים להגיש את הבקשה לפשיטת רגל החייב או נושה שלו ונדרשת עמידה במספר תנאים הקבועים בחוק, כתלות בזהות מגיש הבקשה. כאשר החייב הוא הפותח בהליך חובו צריך להיות גבוה מ-17,000 ₪ (נכון ל-2017), לעומת זאת, כאשר הנושה הוא שיזם את ההליך, הסכום המינימאלי צריך להיות גבוה מ- 86,500 ₪ (נכון ל-2017) ונדרשת הוכחה למעשה פשיטת רגל.

מהו מעשה פשיטת רגל?

כאשר הבקשה לפשיטת רגל מוגשת על ידי נושה, פרט לדרישת הסכום המינימאלי, עליו להוכיח כי בטווח של 3 חודשים הקודמים להגשת הבקשה אירע ביחס לחייב מעשה פשיטת רגל. החוק מונה שורה של מעשים אשר עשויים לשמש כ"מעשה פשיטת רגל" לצורך הגשת הבקשה, ובין היתר:

  1. החייב העביר נכס מנכסיו במרמה.
  2. החייב עשה פעולות בכוונה להתחמק מנושיו – לדוג' עזב את הארץ, עזב את ביתו או את מקום העסק שלו, מתחמק ממקום שבו מצוי הנושה או מתבודד בדרך שלא ניתן לתקשר עימו.
  3. נכס מנכסי החייב עוקל ונמכר בהוצאה לפועל על פי צו.
  4. החייב הגיש לבית המשפט הצהרה שאינו יכול לשלם את חובותיו, או בקשה שיוכרז פושט רגל.
  5. החייב הודיע לאחד או יותר מנושיו שהוא הפסיק, או עומד להפסיק, לשלם את חובו.
  6. החייב לא מילא אחר הדרישות שבהתראת פשיטת רגל בתוך שבעה ימים לאחר שהומצאה לו.

על רגל אחת, מהם היתרונות והחסרונות של ההליך לחייב?

היתרון בהליך מתבטא בעיקר במצב שבו החייב נרדף על ידי נושיו בהליכים שונים ואין ביכולתו לשלם את החוב. במצב כזה, הליך פשיטת הרגל יאפשר לחייב לקבל צו עיכוב הליכים על כלל ההליכים החיצוניים להליך פשיטת הרגל ולרכז את מאמציו ונושיו בהליך אחד מוסדר. כיסוי החובות במסגרת הליך פשיטת הרגל ייעשה בהתאם ליכולת של החייב וכשימוצו האפשרויות הוא יקבל פטור בנוגע לשאר סכום החוב ותינתן לו אפשרות להתחיל מחדש מבחינה כלכלית. 

למשרד הופמן רוז צוות מומחים מוביל בתחום הליכי פשיטת רגל וליווי חייבים.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

 

 

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *