מינוס בבנק: תופעה שכולנו מכירים – ממה חשוב להיזהר?

ערן רוז הוצאה לפועל, כללי, פשיטת רגל 0 תגובות

שוב אתם לא בטוחים איך אתם הולכים "לסגור את החודש"? פקיד הבנק שלכם מתקשר אליכם באופן קבוע לשיחות נזיפה? סביר להניח שגם אתם חלק מהסטטיסטיקה הבלתי נתפסת בנוגע להיקף משיכת היתר בבנקים בישראל. משיכת יתר, המכונה גם אוברדראפט או מינוס בבנק היא חלק בלתי נפרד מהחיים של ישראלים רבים שמסיימים כל חודש בהוצאות גדולות יותר מהכנסותיהם ומנצלים עד תומה את מסגרת האשראי בבנק. לכאורה, מדובר בפתרון הקל לחוסר בכסף זמין, אך חשוב שתדעו שלמינוס שלכם בבנק יש מחיר, ולבחירה באוברדראפט כדרך חיים יש השלכות. אז ממה חשוב להיזהר וכיצד תוכלו לפעול כדי לסגור את המינוס? המידע החשוב, בשורות הבאות.

מינוס בבנק – מה אומרת הסטטיסטיקה?

על פי סקר ארוך טווח שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2016, 54% ממשקי הבית בישראל שבבעלותם חשבון בנק, היו במצב של משיכת יתר בחשבונם לפחות חודש אחד במהלך השנה. 10% ממשקי הבית בישראל היו במצב של משיכת יתר לתקופה של עד 3 חודשים, 10% ממשקי הבית היו במצב של משיכת יתר בין 4 ל-9 חודשים בשנה האחרונה. הנתון המדהים ביותר הוא ש-34% ממשקי הבית שנסקרו דיווחו שהם מצויים כדרך קבע במצב של משיכת יתר – עשרה חודשים או יותר במהלך השנה החולפת. במילים אחרות, על פי הנתונים הללו כשליש ממשקי הבית בישראל מצויים באופן קבוע במינוס בבנק.

מה המשמעות בפועל של המינוס שלכם בבנק?

המינוס בבנק הוא בסופו של דבר הלוואה שלקחתם מהבנק שלכם – אמנם מדובר בהלוואה שקיבלתם בקלות, ללא ערבים או בטחונות אחרים, אך בהתאם, היא הלוואה בתנאים ממש לא משתלמים. הריבית שאתם משלמים עבור המינוס שלכם גבוהה ביותר ביחס להלוואות אחרות הקיימות בשוק. כלומר, המינוס שלכם עולה לכם הרבה מאוד כסף ואם אתם שקועים בו באופן קבוע, זה מצביע על כך שההתנהלות הכלכלית שלכם טעונה שיפור ויפה שעה אחת קודם.

כמה גבוהות הריביות על המינוס בבנק?

מהנתונים נראה שמרבית הישראלים לא מבינים או מודעים לגובה הריבית שהם משלמים על המינוס בבנק ועל האלטרנטיבות הקיימות למצב. הריבית שהבנק גובה על השימוש במסגרת האשראי עבור לקוחות לא עסקיים מורכבת ממדרגות – רוב המסגרת היא בריבית שנתית של כ-10 אחוזים בממוצע ועוד חלק במדרגה שנייה שמגיעה לכ-13 אחוזי ריבית בממוצע. לשם השוואה, הריבית הממוצעת על הלוואה מהבנק שאינה משכנתא עומדת על בין 2% ל-7%, כתלות במשך ההלוואה ותנאיה.

מה תוכלו לעשות כדי לצאת מהמינוס אחת ולתמיד?
  • חשבו כמה עולה המינוס שלכם – בדקו כמה בדיוק אתם משלמים על משיכת היתר שלכם מדי חודש ומדי שנה. כך תוכלו להבין מהו המחיר שאתם משלמים על החיים מעבר ליכולת הכלכלית שלכם.
  • ערכו רישומי הכנסות מול הוצאות – זהו זמן לשנס מותניים ולהתחיל להיות עם האצבע על הדופק באופן קבוע על כמה אתם מכניסים וכמה אתם מוציאים. תתפלאו לגלות כמה מעקב כזה מלמד על הרגלי הצריכה שלכם, על נקודות תורפה ואפשרויות לצמצום וחיסכון.
  • שינוי הרגלים – המעבר מחיים במינוס לחיים ביתרת חשבון חיובית אפשריים בהחלט אבל הם כרוכים ברכישת כלים להתנהלות כלכלית נבונה. עשו מהלכים חשובים, פנו להתייעצות עם איש מקצוע שיעשה לכם סדר, ילווה וינחה אתכם אל הדרך הנכונה וגייסו את בני המשפחה למען המטרה המשותפת.
  • בדקו אפשרויות הלוואה אחרות – בד בבד עם שינוי ההרגלים כדאי לבחון ולשקול נטילת הלוואה אחרת לכיסוי המינוס שבמסגרתה תוכלו לשלם ריביות נמוכות יותר.

 

משרד הופמן רוז הוא בעל ניסיון רב ומוצלח במתן ייעוץ וליווי מקצועי לחייבים.

יש לך מינוס בבנק? יש לנו מה להציע! פנה עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

 

 

 

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *