מה עושים עם עיקול חשבון בנק ללא התראה מוקדמת?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 2 תגובות

במסגרת עבודתנו אנחנו נתקלים פעמים רבות במצב של עיקול חשבון בנק ללא התראה מוקדמת. כלומר, עיקול שהוטל על החייב מבלי שהגיעה אליו הודעה מוקדמת על הכוונה להטיל את העיקול ולכן לא ניתנה לו ההזדמנות להסדיר את חובו או להתגונן בדרך אחרת מפניו. מדובר באחד העיקולים השכיחים ביותר איתם מתמודדים חייבים רבים. היות וזהו מהלך שקל יחסית לנושה או זוכה בהוצאה לפועל להוציא כנגד החייב, וכזה שעלול להוביל להשלכות חמורות על ההתנהלות הכספית של החייב ובני משפחתו. 

באילו מצבים מוטל עיקול על חשבון בנק?

ניתן לסווג את העיקולים המוטלים על חשבון הבנק של החייב לשני סוגים עיקריים:

  1. הטלת עיקול על החשבון ביוזמת זוכה או לשכת ההוצאה לפועל – כאשר מתנהל תיק הוצאה לפועל כנגד החייב והוא אינו פועל להסדיר את חובו.
  2. הטלת עיקול שלא במסגרת הליך הוצאה לפועל – בעקבות חוב למוסדות כדוגמת ביטוח לאומי, מס הכנסה, מע"מ, קנסות ודו"חות עירייה וכיו"ב.
כיצד מוטל העיקול על חשבון הבנק ומה משמעותו?

כאשר מוטל עיקול, נשלח צו העיקול אל הבנק. עם קבלת צו העיקול, הבנק המנהל את חשבונו של החייב יהיה מחויב להקפיא את הפעילות בחשבון ולא לאפשר שימוש כלשהו בכספים המוחזקים בו. בין היתר, לא יכובדו הוראות קבע או שיקים ולא יתאפשרו חיובי אשראי. הפעולה היחידה שתתאפשר במצב זה היא הפקדת כספים בחשבון, וכספים שכאלה, אם יופקדו במהלך 90 הימים שלאחר תחילת צו העיקול, יעוקלו גם הם. לאחר שהבנק יעדכן את הגורם המעקל בקיומו של החשבון ובכספים שבו, ניתן יהיה לבקשת הנושה או הזוכה להורות על העברת הכספים שנתפסו בצו. כאשר מדובר בחוב הוצאה לפועל, רשם ההוצאה לפועל יוציא את צו מימוש העיקול בהמשך לבקשת הזוכה והבנק יהיה מחויב להעביר את הכספים על פי התנאים שיקבע הרשם.

האם עיקול חשבון בנק ללא התראה מוקדמת הינו חוקי?

התשובה לשאלה זו היא תלוית נסיבות. באופן עקרוני לא ניתן להטיל עיקול על חשבון בנק ללא התראה מוקדמת, אולם גם לכלל זה יש חריג. חוק ההוצאה לפועל משאיר שיקול דעת לרשם בנסיבות מסוימות לאשר נקיטת הליכים נגד חייב, עוד לפני שנמסרה לו האזהרה בתיק. הרשם יענה לבקשה שכזו מטעם הזוכה במצב שבו יש יסוד סביר להניח שהחייב עלול להבריח נכסים ואין מנוס מפעולה ללא דיחוי וללא התראה. כאשר מדובר בחוב לרשות, ישנה חובה על הרשות להתריע על החוב טרם נקיטה בהליכים. במקרים מסוימים בית המשפט אף הכיר בעיקול חשבון בנק ללא התראה מוקדמת כ"לשון הרע", בשל הפגיעה בשמו הטוב של החייב ואף פסק לזכותו פיצויים על כך.

מה ניתן לעשות כדי להסיר עיקול שהוטל ללא התראה מוקדמת?

כתלות בגורם המעקל ובנסיבות, ההליכים להסרת עיקול מחשבון הבנק עשויים להימשך כמה ימים עד כמה שבועות. כאשר העיקול הוטל כחלק מהליך הוצאה לפועל, ניתן יהיה לבחון את מידת החוקיות של עצם הטלת העיקול. האם בוצעה מסירת אזהרה כדין, האם הנסיבות בהן התקבל צו העיקול היו מוצדקות. במקרים בהם יסתבר שהצו ניתן באופן לא חוקי ניתן יהיה לדרוש את ביטולו המיידי ללא כל תנאי. במקרים אחרים ניתן יהיה להביא להסרת העיקול. לעיתים תידרש אף פנייה אל בית המשפט כדי להבטיח את הסרת העיקול או לשם קבלת פיצוי.

 

במשרד הופמן רוז צוות מומחים מנוסים במתן ייעוץ וליווי לחייבים.

הוטל עיקול על חשבון הבנק שלך? אנחנו כאן בשבילך. פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

2 תגובות על “מה עושים עם עיקול חשבון בנק ללא התראה מוקדמת?”

  1. סבג ג׳וליאן

    אין לי חוב לחברת סלקום , להיפך , אני תבעתי אותם שהם גנבו אותי , וזה מ׳ס שנים , היום הבנק שלי מתקשר איליי ואומרים לי שחברת סלקום , עשתה עיקול , לא מבין , איך אפשר לעקל חשבון בלי משפט בלי כלום , מה ? יכולים לקחת את החוק לידיים ? לא חייב להם כלום , מה אני צריך לעשות

    1. ערן רוז

      שלום רב,
      ככל הנראה חברת סלקום פתחו נגדך תיק בהוצאה לפועל ולאחר מכן פעלו בתיק ע"י עיקולים והגבלות.
      עלייך לפנות להוצאה לפועל ולבדוק באם נפתחו נגדך תיקים, במידה ונפתחו תיקים, עלייך לפעול בתיק עצמו להסרת העיקול.
      ככל ושילמת את החוב עלייך לפעול "בטענת פרעתי" לרשם ההוצאה לפועל.
      חייגו: 074-7290600
      או שלחו מייל ל: psr@law-hr.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *