עיקול חשבון בנק – מה ניתן לעשות?

ערן רוז הוצאה לפועל 2 תגובות

עיקול חשבון בנק

כעורכי דין המייצגים חייבים בהליכי הוצאה לפועל, אנחנו נתקלים מדי יום בחייבים אשר הוטלו על רכושם עיקולים. אחד העיקולים הנפוצים ביותר הוא עיקול חשבון בנק. עיקול חשבון הבנק קל למדי לביצוע עבור הזוכה ומנגד, הוא עלול להיות מכאיב ביותר לחייב ולבני המשפחה התלויים בו. אחת הסכנות הגדולות בעיקול החשבון היא ההשפעה שעלולה להיות לכך על ההתנהלות הכספית היומיומית של החייב ומשפחתו ואף לכדי שקיעה בחובות נוספים. על מנת להימנע מההשלכות הקשות של עיקול חשבון הבנק ולצמצם את נזקיו, על החייב להיות ערני ולפעול במהרה להסרתו. בפסקאות הבאות נפרט את המידע שחשוב לדעת על עיקול חשבון הבנק ומה ניתן לעשות כנגדו.

עיקול על חשבון בנק – כיצד הוא מוטל?

כאשר חייב בתיק הוצאה לפועל נחשב "חייב שאינו משלם", חוק ההוצאה לפועל מאפשר לרשם להטיל עיקולים שונים על נכסיו בכדי לקדם את גביית החוב. חשבון בנק והכספים המופקדים בו נחשבים לנכס של החייב המוחזק בידי צד שלישי – הבנק ורשם ההוצאה לפועל רשאי לעקל אותו. על פי החוק, במקרה שבו מתקבל בבנק צו עיקול על חשבון החייב, הבנק מחויב להקפיא את הפעילות בחשבונו של החייב. במקביל, תוך עשרה ימים הבנק צריך לעדכן את לשכת ההוצאה לפועל לגבי עצם קיומו של חשבון בנק לחייב אצלו, פרטי מידע על החשבון וכן מידע אודות כספים שאמורים להגיע לחשבון בעתיד, בטווח של שלושה חודשים קדימה. כל הכספים הללו, כולל אלה העתידיים, יהיו שמורים בשלב זה לטובת העיקול ולא ניתן יהיה  לעשות בהם שימוש.

מעוניין בפרטים נוספים על הסרת עיקולים? <<פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם.>>

מהי המשמעות של העיקול לפני המימוש?

עם קבלת הודעת העיקול, הבנק יהיה מחויב להקפיא את הפעילות בחשבון ולא לאפשר שימוש בכספים בו, כולל הוראות קבע, משיכת צ'קים וחיובי אשראי. משמעות הדבר היא שלא ניתן יהיה לבצע כלל פעולות בחשבון, פרט להפקדת כספים. אולם – חשוב לשים לב – כספים שיופקדו במהלך 90 הימים שיבואו לאחר תחילת צו העיקול, יכנסו תחת הצו ויחשבו גם הם למעוקלים. לאחר שהוטל העיקול, הזוכה בתיק רשאי להגיש לרשם ההוצאה לפועל בקשה להעביר אליו את הכספים שהצטברו בחשבון לצורך פירעון החוב. אם הרשם יאשר את הבקשה, הוא יורה לבנק להעביר את הכספים המעוקלים.

איך ומתי עלול להתממש העיקול?

אם הבנק השיב לצו שאכן ישנו חשבון לחייב וכי נתפסו כספים, הזוכה בתיק יוכל להגיש לרשם ההוצאה לפועל בקשה להעביר אליו את הכספים המעוקלים. במצב כזה יהיה על הרשם להכריע בשאלת המימוש. במקרה שבו הרשם יחליט שיש לממש את העיקול, הוא יורה לבנק להעביר את כלל הכספים המעוקלים. עם קבלת החלטת הרשם הכספים שנתפסו והצטברו בחשבון המעוקל, יועברו לזוכה לצורך פירעון החוב. במצב כזה הבנק יהיה מחויב על פי חוק להעביר את כלל הכספים באופן, במועד ובמקום שרשם ההוצאה לפועל קבע. הניסיון מלמד אותנו שהליך מימוש כספי החשבון לאחר התפיסה מתרחש במהרה. לכן, על החייב לפעול באופן מידי להסרת העיקול ועוד לפני שלב המימוש.

מה ניתן לעשות לאחר שהוטל עיקול על חשבון הבנק?

הליך מימוש עיקול כספי חשבון בנק הוא מהיר יחסית בעיקר בשל נזילות הכסף, שעובר כמות שהוא לכיסוי החוב, ללא צורך בהליכי מכירה או תיווך כזה או אחר בדרך. ניתן לפעול לעצירת ההליך והסרת העיקול באחת הדרכים הבאות:

  • הגשת בקשה מתאימה לביטול או עיכוב העיקול.
  • הסכמה על הסדר תשלומים עם הזוכה שתכלול הסכמה על הסרת העיקול.
  • ערעור לבית המשפט על החלטת הרשם לתת צו עיקול.

לכל אחת מן הדרכים יש את יתרונותיה והחלטה על קו פעולה תלויה בנסיבות המקרה האישי של החייב.

מהם המקרים בהם נכון ומתאים להגיש בקשה לרשם?

  • החשבון שעוקל הוא חשבון משותף וכל או חלק מהכספים שנתפסו אינם שייכים לחייב.
  • כספים שהם אינם ניתנים לעיקול על פי חוק – שכר עבודה מוגן, כספי מזונות, מענקי השתתפות בשכר דירה וכיו"ב.
  • עיקול החשבון מונע מהחייב לכסות את החוב בתיק ההוצאה לפועל.
  • השפעה קשה על בני משפחתו של החייב – בני משפחה תלויים שעיקול הכספים פוגע בהם קשות.
  • חשש משמעותי להגדלת חובות החייב – כאשר בחשבון ישנם הוראות קבע, שיקים וחיובי אשראי עתידיים.

מה צריכה לכלול הבקשה לביטול העיקול?

הטיעונים שיפורטו בבקשה לצורך הביטול תלויים בנסיבות המקרה האישי של החייב. למשל, אם החשבון שעוקל הוא חשבון משותף, ייתכן שאפשר להוכיח שכל או חלק מהכספים שנתפסו אינם כספים של החייב ולהסיר מעליהם את העיקול. כמו כן, החוק קובע לגבי שורה של כספים שהם אינם ניתנים לעיקול – שכר עבודה עד סכום מסוים, כספי מזונות, מענקי השתתפות בשכר דירה ועוד. אם הכספים שעוקלו הם כספים שכאלה, בקשה מתאימה תוכל להביא להסרת העיקול במהירות.

כיצד מוגשת הבקשה לביטול העיקול?

בקשה לביטול עיקול מוגשת על גבי טופס בקשה מתאים בצירוף כל המסמכים הנדרשים. אל הבקשה יש לצרף תצהיר מאומת ביחס לעובדות שהועלו בבקשה וכן אסמכתאות התומכות בטענות החייב. כמו כן, נדרש לצרף פירוט תנועות בחשבון (עובר ושב) משלושת החודשים האחרונים וכן, לציין על גבי הטופס במקום המיועד את פרטי חשבון הבנק: שם הבנק ומספרו, שם הסניף ומספרו, כתובת הסניף ומספר חשבון בנק. את הבקשה ניתן להגיש בכל לשכות ההוצאה לפועל.

 

משרד הופמן רוז מעניק ייעוץ משפטי מקצועי ואיכותי לחייבים בהליכי הוצאה לפועל ובעל רקורד עשיר בהסרת עיקולים על חשבון הבנק.

מעוניין בפרטים נוספים על הסרת עיקולים? פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם.

 

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

2 תגובות על “עיקול חשבון בנק – מה ניתן לעשות?”

  1. יוליה

    שלום שמי יוליה, לאחרונה עקב מצב בריאותי קדה במשפחה לאכיסיתי טת החוב מול הבנק, הגעתי איתו להסדר תשלומים בעבר אך היו לי בעיות כלכליות ואני בחודש ה9 להריון, כרגע עשו לי עיקול ואני לקרת הלידה אני רוצה לעשות הסדר תשלומים חודשי מולם החוב עומד על סך 40000 ש״ח האם ניתן לעשותמשהו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *