עיקול משכורת בהוצאה לפועל

צביקה הופמן הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

חוק ההוצאה לפועל מאפשר הטלת עיקולים על נכסי החייב לשם כיסוי או צמצום החוב בתיק. חייבים רבים מופתעים לגלות שעיקולים במסגרת ההוצאה לפועל אינם מתמצים בעיקול נכסים בתוך בית החייב או בחסימת חשבון הבנק. גם משכורתו של חייב שהוא שכיר, כשהיא נמצאת עוד בידי המעסיק, עשויה להפוך לנכס מעוקל. עיקול משכורת הוא עיקול בידי צד ג' – במקרה הזה, עיקול כספים של החייב שנמצאים אצל המעסיק. חשוב לדעת שעיקול משכורת בהוצאה לפועל כפוף להגבלות על ידי חוק הגנת השכר שמבטיח לחייב סכום מסוים מהמשכורת גם במקרה של עיקול המשכורת על מנת לאפשר קיום הולם לחייב ולבני משפחתו התלויים בו.

כיצד ובאילו מקרים מוטל עיקול משכורת?

בדומה לעיקולים אחרים המוטלים במסגרת הליכי הוצאה לפועל, גם עיקול משכורת מתחיל לרוב בבקשת הזוכה לרשם ההוצאה לפועל. אם רשם ההוצאה לפועל מקבל את הבקשה להטלת העיקול הוא מוציא צו המורה למעסיק על העיקול. במקרה של קבלת צו שכזה המעסיק מחויב למלא את הוראות הצו ואינו יכול להתנגד לו או להימנע משיתוף פעולה. במצב הזה, המעסיק יצטרך לתת עדיפות לתשלום ניכויי החובה משכרו החודשי של העובד – מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. בהמשך, יהיה עליו להעביר לעובד החייב את החלק במשכורת המוגן על ידי חוק הגנת השכר ויתר הסכום יעוקל.

מהו החלק בשכר המוגן מפני עיקול?

מתוך השאיפה לאפשר לחייב ולמשפחתו קיום בכבוד גם במקרה שישנו חוב, חוק הגנת השכר קובע סכום מינימאלי מוגן שאותו על המעסיק להעביר לידי העובד, גם אם הוטל עיקול על המשכורת שלו. סכום השכר המוגן משתנה ממקרה למקרה כתלות במצב האישי והמשפחתי של העובד.

להלן הטבלה המסכמת את המצבים והסכומים, נכון לשנת 2018:

המצב המשפחתי של החייב
הסכום המוגן מפני עיקול
יחיד/ה .
2,169 ₪
שני בני זוג
3,253 ₪
שני בני זוג עם ילד
3,773 ₪
שני בני זוג עם שני ילדים ומעלה
4,294 ₪
הורה יחידני עם ילד
3,546 ₪
הורה יחידני עם שני ילדים ומעלה
4,414 ₪

 

בנוסף, החוק קובע כי במצב שבו סכום הנטו המוגן מהווה למעלה מ-80% מגובה השכר נטו, יועברו לעובד 80% משכר הנטו בלבד וה-20% הנותרים יועברו לטובת החוב. יש לציין כי בסוף 2017 יצאה החלטה חשובה של רשם ההוצאה לפועל אשר סירב לעיקול 20% משכרו של עובד שמשכורתו הייתה קטנה מהסכום המוגן שהיה קבוע עבורו.

המשכורת עוקלה – מה ניתן לעשות כעת?

אם אתם חייבים שמשכורתכם עוקלה חשוב שתפנו במהרה לאיש מקצוע העוסק בהוצאה לפועל על מנת להביא לביטול העיקול והסרתו. לצורך הסרת העיקול ניתן לפנות בבקשה לביטול העיקול לרשם ההוצאה לפועל ובמקביל להגיש בקשה לחקירת יכולת וקביעת צו תשלומים. במקרים חריגים ניתן יהיה להגיש גם ערעור לבית המשפט על עצם החלטתו של הרשם לתת צו עיקול, בייחוד כאשר מדובר בצו שאינו עומד בהוראות החוק. ישנה חשיבות רבה להפעלת שיקול דעת מקצועי מושכל שיוכל להוביל לפתרון המהיר ביותר ולהסרת העיקול בצורה חלקה ככל האפשר.

 

משרד הופמן רוז מלווה באופן מקצועי חייבים בהליכי הוצאה לפועל ובעל ניסיון רב בהליכי הסרת עיקולים.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

 

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *