תפקידו של נאמן בפשיטת רגל

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

דיברנו לא פעם על שלביו השונים של הליך פשיטת הרגל ותוצאותיו. אך חשובים לא פחות משלביו של הליך פשיטת הרגל, הם בעלי התפקידים בו. הליך פשיטת הרגל הוא הליך משפטי ייחודי שבמסגרתו "שחקנים" שונים נכנסים ויוצאים מהתמונה ומטרתם לשרת בדרכים מגוונות את ההליך, בצורה שתהיה מיטבית עבור כלל המעורבים. דמות בולטת וחשובה בהליך פשיטת הרגל היא המנהל המיוחד / נאמן בפשיטת רגל (להלן – בעל התפקיד). בעל התפקיד ממונה בהליך בהתאם לקבוע בפקודת פשיטת רגל. הפקודה מייחדת לו כמה מתפקידי המפתח בהליך פשיטת הרגל וכן מגדירה את הליך הבחירה ואת מסגרת סמכויותיו.

באיזה שלב בהליך ממונה הנאמן?

לאחר הגשת הבקשה לפתיחת הליך פשיטת רגל, בית המשפט נותן צו לכינוס נכסי החייב. עם מתן צו הכינוס, עוברים נכסיו של החייב לידי כונס הנכסים הרשמי. בשלב זה, כונס הנכסים מבצע חקירה יסודית אודות מצבו של החייב, במסגרתה מאותרים ומרוכזים נכסיו וזכויותיו. זהו השלב שבו מוגשות גם תביעות החוב בהליך, אשר מאפשרות לכונס לקבל תמונה מלאה יותר על היקף החוב וכן מתכנסות אסיפות הנושים. באסיפת הנושים הצדדים דנים בשאלה האם ניתן להגיע להסדר ביחס לחוב או שיש להכריז על החייב פושט רגל. כעת, בית המשפט יכריע האם יש מקום להכריז על החייב כפושט רגל.

כיצד נקבע מיהו הנאמן בהליך?

כאשר החייב מוכרז פושט רגל, תחילה ישמש כונס הנכסים הרשמי כנאמן על נכסיו. הכונס ימשיך לשמש כנאמן עד למינויו של אדם אחר כנאמן בהליך וכניסתו לתפקיד. בית המשפט ישים דגש בבחירת הנאמן על מינוי אדם שיש לו את היכולת לאזן בין האינטרסים השונים העומדים על הפרק בהליך.

מהם תפקידיו העיקריים של הנאמן בהליך פשיטת רגל?

סמכויותיו של בעל התפקיד מחולקות לשני סוגים – סמכויות לניהול הנכסים וסמכויות שהפעלתן טעונה הסכמה. הסמכויות המוקנות לבעל התפקיד לנהל את נכסי החייב הן:

  • להביא לאיזון אינטרסים בין החייב לבין הנושים בהליך.
  • לבחון את מצבת החובות של החייב בהליך.
  • לבחון את אופן יצירת החובות בטרם להליך.
  • לבחון את התנהלותו של החייב בהליך. (האם החייב ממלא אחר פקודת פשיטת הרגל)
  • להוות בעבור בית המשפט "משקיף" אודות התנהלותו של החייב בהליך, ליתן את חוות דעתו בנוגע לבקשות החייב בהליך.
  • להפעיל כל סמכות הנתונה לנאמן לפי פקודה פשיטת הרגל, כדי לבצע את הוראות הפקודה.

 

למשרד הופמן רוז צוות מומחים מוביל בתחום הליכי פשיטת רגל וליווי חייבים.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

    

 

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *