מהו צו הקפאת הליכים בחברה?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, חובות בעסקים, פשיטת רגל 0 תגובות

בקשת צו הקפאת הליכים בחברה

במציאות הקיימת בעולם העסקים, חברות רבות, גם היציבות והוותיקות מביניהן, מצויות בסיכון להיקלע למשבר כלכלי שלא יאפשר את המשך הפעילות השוטפת שלהן. מצבים כמו ירידה בהכנסות או הימור עסקי שלא עלה יפה עלולים להוביל לאי עמידה בתשלומים השוטפים של העסק ולקשיים בהחזרת הלוואות ותשלום משכורות. כולנו מכירים את הסיפורים על חובות אשר צוברים ריביות עתק, מובילים להליכי גבייה דרקוניים, וכן להסתבכות בהליכים משפטיים. כל אלה עלולים להוביל את העסק במהרה למצב של חדלות פירעון ולסגירת שעריו. גם אם החברה נקלעה למשבר, ישנן דרכי פעולה הקבועות בחוק שנועדו לסייע להתאוששות והבראת חברה, או לחילופין לפירוק החברה בצורה מוסדרת. במקרים מהסוג הזה, ניתן וכדאי להגיש בקשה לקבלת צו הקפאת הליכים בחברה לבית המשפט.

מהן האפשרויות במצב של חדלות פירעון?

כאשר חברה אינה מסוגלת לפרוע את החובות שצברה היא נחשבת חדלת פירעון. מצב של חדלות פירעון מתרחש כאשר סך ההתחייבויות של החברה גבוה משוויים של הנכסים שברשותה או כאשר אין באפשרותה לפרוע את התחייבויותיה לטווח הקצר. במצב של חדלות פירעון של החברה תוכל לבחור:

  1. לסגור את שעריה ולפנות להליכי פירוק.
  2. לפנות להליכי הבראה בניסיון לאושש ולשקם את העסק – לשם כך יש צורך בהזרמת של כספים חדשים לחברה, לרוב באמצעות גיוס משקיעים או מציאת שותפים נוספים.

בכל אחת מדרכי הפעולה הללו, חיוני ביותר לפנות לבית המשפט לקבלת צו הקפאת הליכים. קבלת הצו יביא לעצירת כל הליכי הגביה הננקטים נגד החברה ובכך יאפשר לה להפנות את כלל המשאבים שלה להליך ההבראה או הפירוק.

מהי משמעות צו הקפאת הליכים בחברה?

במקרים בהם החברה מצויה בחובות ומתמודדת מול נושים שונים, צו הקפאת הליכים לחברה הוא צעד שמטרתו לעכב את הליכי הגבייה של הנושים כנגד החברה. עם קבלת הצו, לא יוכלו הנושים של החברה:

  1. לפתוח בהליכי גבייה חדשים כנגד החברה.
  2. להמשיך לפעול בהליך שהחל קודם לכן.

בקשות נושים למימוש נכסים יהיו טעונים אישור מיוחד מבית המשפט ויתאפשרו רק ככל שהנכס אינו מובטח וכי הליך מימוש הנכס אינו פוגע בהליך השיקום של החברה. גביית החוב תתאפשר לרוב רק בהמשך הדרך, לאחר אסיפות הנושים ואישור ההסדר בין החברה לנושים.

מהי הפרוצדורה לקבלת צו הקפאת הליכים לחברה?

לשם קבלת צו הקפאת ההליכים נדרשת פנייה לבית המשפט המחוזי, אשר אמון על ניהול הליכי הבראת חברות, פירוק חברות וכן על אישור הסדרי הנושים בהליכים אלה. פנייה לקבלת צו הקפאת הליכים חייבת להיעשות במסגרת בקשה מפורטת ומגובה באסמכתאות. בין היתר, בית המשפט יבחן את התכנית המוצעת להבראה, את סיכויי ההבראה של החברה, שמירה על האינטרסים של הנושים וכן הפוטנציאל להגעה להסדר עם הנושים השונים. לאחר מתן צו הקפאת ההליכים, בית המשפט רשאי למנות נאמן לחברה שתפקידו לדאוג ליישום הליכי ההבראה, בהתאם למוגדר לו על ידי בית המשפט. הנאמן יכול להיות אחראי על גיבוש תכנית להבראת החברה, הסדרת החובות לנושי החברה ואף לניהול החברה. במהלך תפקידו, הנאמן מעביר דיווחים שוטפים לבית המשפט על התקדמות ההליך.

למשך כמה זמן יוקפאו ההליכים?

במסגרת הליכי הבראת חברה, בית המשפט יכול לתת צו הקפאת הליכים לתקופה שלא תעלה על תשעה חודשים. בחלוף תשעה חודשים ניתן יהיה להאריך את תקופת הצו רק מטעמים מיוחדים, לשלושה חודשים בכל פעם אך ורק במצב שבו בית המשפט מצא הצדקה להמשיך את הליכי ההבראה. כאשר מדובר בצו הקפאה שניתן במסגרת הליך פירוק חברה הצו יהיה בתוקף עד כאשר יגיעו הליכי הפירוק לסיומם.

 

לחברת הופמן רוז ניסיון רב בליווי חברות בהליכי הבראה ופירוק.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *