חובות לביטוח לאומי – איך ניתן להתמודד

law-hr כללי 0 תגובות

כיום במדינת ישראל מחוייבים כלל האזרחים ללא הבדל דת, גזע או מין לשלם מידי חודש בחודשו אחוז מועט ממשכורתם לטובת המוסד לביטוח לאומי. כאשר אנו מדברים על ביטוח לאומי אנו למעשה עוסקים בגוף שאמור לדאוג לנו במקרה של אי יכולת לכלכל את עצמינו או בעת הגיענו לגיל פרישה. מוסד הביטוח הלאומי הוא גוף גדול ומסובך ולא פעם מוצא עצמו האזרח מהשורה, הולך לאיבוד בים של אינפורמציה ובירוקרטיה. למשל, כאשר נאלץ פלוני לקבל כספי פיצויים בשל תאונה או מחלה שלא מאפשרות לו אופן השתכרות הוא מוצא עצמו נלחם בטחנות רוח. אבל אם נשים את הקלפים על השולחן, ביטוח לאומי לא ששים לחלק את כספי הפיצויים לכל אדם ועל כן נדרשת התערבותו של עורך דין. כשם שאדם לא מתחיל לנהוג לראשונה בחייו לבדו אלא נעזר במורה נהיגה, כך גם בנושא זה, עו"ד בא להושיט יד לאזרח מהשורה ולספק לו את מירב הכלים בכדי להתמודד עם המוסד המדובר. 

כיצד נצבר חוב לביטוח הלאומי?

אז נכון שכל אדם מחוייב לשלם דמי ביטוח לאומי בכל חודש, אך לעיתים ישנם מצבים שאנו לא מסוגלים לכך. למשל, צעיר לאחר השירות הצבאי שלא מודע לחובת התשלום לביטוח לאומי, טס לו לטיול הגדול שלאחר הצבא, מטייל, מבלה ומבזבז את מיטב כספו בחו"ל וכאשר הוא שב לארץ הוא מגלה לתדהמתו חוב לביטוח הלאומי שלא שולם כמה חודשים ועליו התווספה גם ריבית. לעיתים, עשויים להיות מקרים של דמי ביטוח לאומי שלא שולמו על ידי המעסיק שלכם וזו בכלל לא אשמתכם, אך החוב יהיה עדיין על שמכם, במקרה של חוב שלא משולם, רשאי הביטוח הלאומי לשלוח צו עיקול על כל נכסיו וחשבונותיו של החייב. המקרים הללו הם בדיוק המקרים שבהם עורך דין ביטוח לאומי יודע לטפל ולהוציא את לקוחותיו ללא פגע ולרוב גם ללא תשלומי ריבית. במקרה של חוב שלא משולם, רשאי הביטוח הלאומי לשלוח צו עיקול על כל נכסיו וחשבונותיו של החייב, להוצאה לפועל. 

כיצד ניתן להסדיר חובות לביטוח הלאומי?

ישנם חובות עליהם לא ניתן לקבל פטור, כגון: מזונות, משכנתה או חוב שנוצר במרמה. לגבי שאר החובות, אם מוכח שלפלוני אין כיצד לשלם את החוב והוא מוגבל אמצעים הוא רשאי להגיש בקשה לפטור. 

החל מינואר 2015 חוקק חוק המגביל את הביטוח הלאומי בדרישת חובות אם לא הודיע על כך לבעל החוב במהלך 7 שנים, במקרה כזה החוב יסולק. תפסת מרובה, לא תפסת, במקרה של הוצאה לפועל מטעם הביטוח הלאומי, זה עשוי להיות נכון משפט זה ולא פעם עורך דין ביטוח לאומי יצליח לצמצם חוב שתפח למימדים חסרי היגיון לכדי חוב סטנדרטי אותו ניתן לכסות בכמה חודשים ספורים עד שנה. ברוב המקרים, עיקרו של החוב הוא ריביות שנוספו לו שעליהן הביטוח הלאומי לא פעם, מוכנים לוותר בעת התשלום על החוב. במידה והחובות כבר תפחו למימדים גדולים עם עיקולים והגבלות, רצוי לשקול כבר לקחת את שירותיו של עורך דין המתמחה בהליכי הוצאה לפועל.

 

 

 

על המחבר

law-hr

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *