כיצד לקבל צו הפטר בפשיטת רגל

צביקה הופמן כללי, פשיטת רגל 0 תגובות

צו הפטר בפשיטת רגל

צו הפטר בפשיטת רגל ניתן על ידי בית המשפט לבקשת חייב בהליך או לבקשת הכונס הרשמי או בעל תפקיד מטעמו – מנהל מיוחד או נאמן. צו ההפטר פוטר את החייב מכל חוב שנתבע בפשיטת הרגל או שניתן היה לתבוע בפשיטת הרגל והוא משמש להגנת החייב כנגד תביעות שיוגשו נגדו ביחס לחובות שנוצרו לפני פשיטת הרגל. הצו מוחק את חובותיו של החייב ומעניק לו אפשרות לפתוח דף חדש בחייו הכלכליים. עם קבלת צו הפטר בפשיטת רגל מוסרות גם ההגבלות אשר הוטלו על החייב במסגרת ההליך. לצד זאת, ישנם חובות שצו ההפטר אינו חל עליהם וכן צווי הפטר שאינם חלוטים ומלאים. האפשרות לקבל צו הפטר חלוט ומלא תלויה בסוג החובות, נסיבות היווצרותם וכן בהתנהלות החייב לאורך ההליך.

כיצד ניתן לקבל הפטר בהליך פשיטת רגל?

התפיסה בבסיס הליך פשיטת הרגל דורשת איזון אינטרסים בין אלה של החייב לאלה של הנושים. החייב זקוק להפטר על מנת לסיים את ההשתעבדות לחוב ולהתחיל מחדש ומנגד ניצבת הפגיעה בזכות הקניין של הנושים שלא יוכלו להיפרע מהחייב במלוא החוב. לצורך יצירת האיזון בית המשפט בהלך בוחן את עמדת הנושים, הנאמן ותסקיר כונס הנכסים. לצד כל אלה נבחן גם תום ליבו של החייב, הן לפני הליך פשיטת הרגל והן במהלכו. במסגרת זאת יבחנו התנהגותו של החייב, קיום חובותיו, עמידה בתשלומים חודשיים, שיתוף פעולה עם כונס הנכסים והנאמן, הגשת דוחות ועוד.

אילו סוגי הפטר ניתן לקבל במסגרת הליך פשיטת רגל?
  • הפטר חלוט – צו ההפטר החלוט פוטר את החייב מכלל החובות הניתנים להפטר ומאפשר לו לפתוח דף חדש בחייו הפיננסיים. עם קבלת צו ההפטר החלוט, לא ניתן יהיה עוד לתבוע את החייב בגין חובות שהיה ניתן לצרף להליך פשיטת הרגל ולא הוגשו כתביעות חוב.  .
  • הפטר מותנה – כאשר בית המשפט מעניק צו הפטר מותנה הוא מציב לחייב תנאים אשר רק בכפוף לעמידה בהם יינתן לו הפטר חלוט. ההפטר יהיה מותנה לרוב בכך שהחייב יעמוד בצו תשלומים מוסכם כלפי הנושים, או בתשלום החוב על פי יכולתו הכלכלית. עם העמידה בתנאים שנקבעו בהפטר המותנה יהפוך ההפטר המותנה לחלוט.
  • הפטר חלקי – הפטר הנוגע לחובות פרטניים בלבד. צו זה רלוונטי למצב שבו בית המשפט מצא כי כלפי חלק מחובותיו נקט החייב בתום לב וכלפי אחרים בחוסר תום לב. במצבים אלה, אותם חובות שביחס אליהם נהג החייב בתום לב יכנסו תחת ההפטר והחובות האחרים לא יופטרו.
על אילו סוגי חובות לא ניתן לקבל הפטר בפשיטת רגל?
  • קנסות – חוב שנוצר לחייב בשל קנס המגיע למדינה או לרשות מקומית או מגיע לפי התחייבות להימנע מעבירה, לא יהיו פטורים באמצעות צו ההפטר. 
  • חוב מזונות – חוב שנוצר לפי פסק דין מזונות. גם אם מדובר בחוב לביטוח לאומי לאחר שהאחרון שילם את קצבת המזונות. בית המשפט רשאי לפטור את החייב מחלק או מכל חוב המזונות אך ישתמש בסמכות זו במקרים חריגים בלבד.
  • חובות חדשים – צו ההפטר לא חל על חובות חדשים שנוצרו לחייב תוך כדי ההליך או לאחריו. 

 

מעוניין לקבל צו הפטר בפשיטת רגל? המומחים בחברת עו״ד הופמן רוז יסייעו לך לאורך כל הדרך. 

 

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *