אובדן כושר עבודה של אדם הוא אחד המצבים הקשים ביותר מהבחינה הכלכלית והנפשית כאחד. לא בכדי נחשבת היכולת לעבוד ולפרנס כאחד מנכסיו העיקריים של כל אדם. אם הגעתם למצב זה ועובדת האובדן כושר עבודה זכתה להכרה על ידי ביטוח לאומי, חשוב שתכירו את חוק תשלומי מס ההכנסה. לשם כך בדיוק "התכנסנו" כאן היום…

חוק תשלומי מס הכנסה

לפני שנרד לעומקו של החוק העוסק בנושא זה, חשוב לציין: ראשית, אף גורם לא יעניק לכם את המגיע לכם על מגש של כסף מבחינת החזרים, מיסים וכדומה. לכן חשוב להכיר את החוק ולהיות ערוכים לקרב, במקרה הצורך. שנית, לא מדובר בחוק פשוט להבנה ומימוש, שכן קיימים הבדלים רבים בין מקרה אחד למשנהו (למשל הבדלים במשך תקופת ההכרה, תקופת הכרה המתפרסת על פני יותר משנת מס אחת, הבדלי חוק לגבי תשלום החזרי מס רטרואקטיביים, הבדלים בין שכירים לעצמאיים ועוד). מסיבה זו, מוטב שתשכרו את שירותיו של עורך דין או חברה המתמחה בנושא ובעלת היכרות עם החוק וסעיפיו השונים באופן מוחלט.

אובדן כושר עבודה

נהוג לחלק אובדן כושר עבודה ל-3 קטגוריות: אובדן כושר עבודה מוחלט, אובדן עיסוק בתחום התואם את יכולותיו והשכלתו של האדם, ואובדן היכולת לעסוק בתחום האחרון בו עסק האדם. באופן כללי, בעת אירוע ביטוחי, זוכה האדם לקצבה חודשית מהביטוח הלאומי בגובה מקסימאלי של 75% משכרו הממוצע, וזאת עד להחלמתו / לתום תקופת הביטוח / להגיעו לגיל הפרישה / למותו. זאת ועוד, במקרים רבים זכאי האדם גם / רק למענק חד פעמי בשל השינוי במצבו.

תקופת ההכרה באובדן כושר העבודה

כעת נתרכז ב"תקופת ההכרה באובדן כושר העבודה". מדובר בפרק הזמן מהרגע בו אירע האירוע אשר גרם לאובדן כושר העבודה של האדם ועד לרגע בו הוכרה תביעתו על ידי הביטוח הלאומי. תקופה זו, שעשויה להימשך שנים, כוללת את הגשת התביעה, קיומן של ועדות רפואיות לבחינת מצבו, ופרק זמן נוסף עד לקבלת ההחלטה ואישור התביעה. בזמן זה, ואף על פי שאינו עובד, מחויב האדם להמשיך בתשלומי מס הכנסה.

החזרי המס המגיעים לכם

אלא שבמידה ואובדן כושר העבודה אכן הוכר בסיום התהליך, לאדם מגיע החזרי תשלום מס הכנסה מלאים בגין אותה תקופה מדוברת. אך כאמור, אם לא תדרשו את אותם כספים, כנראה שלא תזכו לראותם. לכן חשוב להכיר את העניין ולא לחשוש לשכור עורך דין מומחה ולדרוש את המגיע לכם. בהצלחה!

מאמר זה נכתב באדיבות משרד עו"ד כצנלסון להב.