מה הם תנאים לפשיטת רגל?

צביקה הופמן פשיטת רגל 0 תגובות

כפי שכבר הזכרנו בעבר פשיטת רגל היא מצב חדלות פירעון של חייב שהוא אדם יחיד. דיני פשיטת הרגל בישראל מוסדר בפקודת פשיטת הרגל נכון להיום, ביום 01.09.2019 ייכנס לתוקף חוק חדלות פירעון החדש. במסגרת הליך פשיטת הרגל המתנהל בפני בית המשפט נבחנים באופן מעמיק יכולתו הכלכלית של החייב ונסיבות יצירת החוב וכן ניתנת לנושים הזדמנות להגיש תביעות חוב. כאשר הליך פשיטת הרגל מסתיים בצו ההפטר והכרזה על החייב כפושט רגל, החייב יהיה פטור מחובותיו הקודמים ותינתן לו האפשרות לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית. יחד עם זאת, לא בכל מצב ולא כל אדם יכול להגיש בקשה לפשיטת רגל. הכירו את התנאים לפשיטת רגל בישראל.

מי יכול להגיש בקשה לפשיטת רגל?

את הבקשה לפשיטת רגל יכולים להגיש החייב או הנושים שלו. בעת הגשת הבקשה על כל אחד מהמבקשים חלים תנאי סף אחרים במקצת לצורך הגשת הבקשה.

התנאים להגשת בקשה על ידי החייב:
  • אדם יחיד – כולל עוסק פטור ומורשה, אך לא תאגיד.
  • חובות גבוהים מ- 17,514 ש"ח (נכון לשנת 2019).
התנאים להגשת בקשה על ידי נושה:
  • נושה שלטובתו פסק דין חלוט כנגד החייב או חוב שהוא סכום קצוב.
  • לחייב יש קשר לישראל – החייב חי בישראל; גר בה או החזיק בית מגורים בשנה שקדמה להגשת הבקשה; לחייב היה עסק בישראל בשנה שקדמה להגשת הבקשה.
  • החוב עולה על סך של 87,564​ ₪ (נכון  ל-2019) – במקרה של חוב הנמוך מהסכום המינימאלי, ניתן להגיש לבית המשפט את הבקשה והוא רשאי לאשר אותה מטעמים מיוחדים שיירשמו.
  • מעשה פשיטת רגל – כאשר הנושה הוא שפותח בהליך, יש לעמוד בנוסף על כך גם בדרישה לקיומו של מעשה פשיטת רגל, בטווח שלושה חודשים הקודמים להגשת הבקשה.  
מהו מעשה פשיטת רגל?

כאשר הבקשה לפשיטת רגל מוגשת על ידי נושה, על הנושה להוכיח בבקשה כי בטווח של שלושת החודשים שקדמו להגשת הבקשה נעשה על ידי החייב מעשה פשיטת רגל. ככלל ניתן לומר שמעשי פשיטת רגל מתייחסים בעיקר להעברת נכסים במרמה, התחמקות החייב מנושיו, ופעולות או הצהרות של החייב המלמדות על אי יכולת לשלם את חובותיו. פקודת פשיטת רגל מונה שורה ארוכה של מעשים אשר עשויים לשמש כ"מעשה פשיטת רגל" לצורך הגשת הבקשה, וביניהם:

  1. החייב העביר נכס מנכסיו במרמה – נתן נכס במתנה במרמה או ביצע העברה של נכס במרמה.
  2. החייב עשה פעולות בכוונה להתחמק מנושיו – לדוג' עזב את הארץ, עזב את ביתו או את מקום העסק שלו, מתחמק ממקום שבו מצוי הנושה או מתבודד בדרך שלא ניתן לתקשר עימו.
  3. נכס מנכסי החייב עוקל ונמכר בהוצאה לפועל על פי צו.
  4. החייב הגיש לבית המשפט הצהרה שאינו יכול לשלם את חובותיו, או בקשה שיוכרז פושט רגל.
  5. החייב הודיע לאחד או יותר מנושיו שהוא הפסיק, או עומד להפסיק, לשלם את חובו.
  6. החייב לא מילא אחר הדרישות שבהתראת פשיטת רגל בתוך שבעה ימים לאחר שהומצאה לו.

 

למשרד הופמן רוז צוות מומחים מוביל בתחום הליכי פשיטת רגל וליווי חייבים.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

 

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *