עבור כל בעל עסק או חברה, צמד המילים "פשיטת רגל" הינו חלום הבלהות הגדול ביותר. מאות עסקים מגיעים למצב "קטטוני" זה מדי שבוע במגוון רחב של תחומים וענפי שירות וצריכה. אלא שגם כשזה קורה, חשוב לדעת כיצד לשמור על תזרים מזומנים, על מנת לצמצם נזקים ולעמוד על הרגליים בחזרה במהירות האפשרית. בכתבה זו נראה כיצד תוכלו לעשות זאת.

בראש ובראשונה – ניכיון צ'קים

ישנן מספר דרכים לדאוג לכסף מזומן בעת פשיטת רגל, על מנת לשלם משכורות לעובדים, תשלום לספקים עבור סחורה, תשלום חשבונות וכו'. הדרך המרכזית והמומלצת מכולן היא ניכיון צ'קים. הרעיון מאחורי השירות פשוט במיוחד: הצ'קים אותם קיבלתם מגורמים שונים, אך תאריך הפירעון שלהם טרם הגיע, עשויים להיות שווים כסף מזומן כאן ועכשיו. מה עושים? פונים לחברה העוסקת בתחום של ניכיון צ'קים, מוסרים את הצ'קים הרצויים ומקבלים בו במקום כסף על פי ערך הצ'קים בניכוי עמלה. ניתן לקבל את הכסף במזומן, בהעברה בנקאית או בצ'קים לתאריך הניכיון. אז נכון, מפסידים בשיטה זו כמה אחוזי עמלה, אבל ללא ספק מדובר בשיטה הזולה, המהירה והטובה ביותר לקבל כסף מזומן במצב שכזה.

הלוואות חוץ בנקאיות

דרך נוספת לשמר את תזרים המזומנים היא הלוואה חוץ בנקאית. חברות פרטיות רבות מציעות שירות שכזה, עם הלוואות שעשויות להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. אז נכון – הריביות אינן נמוכות, אך פריסת ההחזרים נוחה (ניתן לפרוס עד חמש שנים ולעיתים אף יותר) והכסף שתקבלו עשוי לסייע לכם להמשיך להניע את הגלגלים קדימה, ולצאת מהמשבר אליו נקלעתם. נדגיש בקול גדול: ודאו כי מדובר בחברה לגיטימית, הפועל באופן חוקי תחת האישורים הדרושים לכך בחוק הישראלי. או במילים אחרות – הימנעו מהתעסקות עם חברות מהשוק האפור, כי אליהן אתם יודעים איך תיכנסו, אבל אין לכם מושג איך תצאו.

הסדרי חובות והלוואות בנקאיות

באופן מפתיע, הפתרון לשמירה על תזרים מזומנים במקרה של פשיטת רגל עשוי להגיע דווקא מהגורמים הבנקאיים. אמנם ברובם המכריע של המקרים לא תאושרנה לכם הלוואה בנקאית במהלך תהליך פשיטת רגל, אם כי ישנם מקרים בהם זה אפשרי. זאת ועוד, הסדרי חובות אל מול הבנקים עשויים להקל עליכם באופן משמעותי, בין אם על ידי הקטנת סכומי החוב, פריסת תשלומים ארוכה ונוחה ו/או דחייה של מועד תשלום ההחזרים. הסדרים שכאלו נעשים במסגרת משא ומתן מול גורמי הבנק, רצוי מאוד בליווי עורך דין מתחום פשיטות הרגל.

בהצלחה!