המסמכים הדרושים לקבלת היתר להעסקת עובד זר

עו״ד רותם פרגון דיני הגירה 0 תגובות

היתר להעסקת עובד זר

העסקת עובדים זרים בישראל מוגבלת לתחומים וענפים מסוימים ודורשת הסדרה חוקית מול רשות ההגירה והאוכלוסין. אם אתם מעוניינים להעסיק עובד זר תצטרכו לעמוד בשורה של קריטריונים לזכאות וכן להגיש בקשה מתאימה לצורך קבלת היתר להעסקת עובד זר. הפרוצדורה שתידרשו לעבור, הטפסים שתצטרכו למלא והמסמכים שיהיה עליכם לצרף לבקשה משתנים בין בקשה לבקשה ותלויים, בעיקר, בתחום בו תרצו להעסיק את העובד הזר. נציג לכם כעת את מידע השימושי והחשוב שעליכם לדעת בנוגע למסמכים הדרושים לקבלת היתר להעסקת עובד זר.

העסקת עובד זר בתחום הסיעוד

ענף הסיעוד הוא התחום היחידי אשר מאפשר העסקת עובד זר על ידי אדם פרטי שלא לצורכי עסק. לצורך העסקת עובד זר בסיעוד תצטרכו להוכיח את זכאותו של המטופל לטיפול סיעודי על ידי עובד זר בהתאם לתנאי הזכאות הקבועים בחוק. במסגרת הבקשה, שתוגש לאגף ההיתרים בענף הסיעוד של רשות האוכלוסין וההגירה, תתבקשו למלא את הטפסים ולצרף את המסמכים הבאים:

  • בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר – הכולל מסירת מידע על המטופל והמעסיק (במקרים בהם המטופל איננו מסוגל לשמש כמעסיק).
  • התחייבות מעסיק – הצהרה על ידיעת חובותיכם השונים כמעסיק עובד זר.
  • הצהרת ויתור על סודיות רפואית של המטופל.  
  • אישור על תשלום אגרה.
  • צילום תעודת הזהות של המטופל והמעסיק.
  • אישור אפוטרופסות עבור מטופל שהוא חסוי.

לעיתים ידרשו טפסים ומסמכים נוספים למשל כאשר מדובר בקטין או נכה עבודה, צה"ל או פעולות איבה או במקרה של חולה העומד להשתחרר מבית חולים וזקוק לרצף טיפולי.

מעוניינים להעסיק עובד זר בסיעוד? לפגישת ייעוץ חינם <<השארו פרטים>> או חייגו 08-999-9050.

העסקת עובדים זרים בתחום החקלאות

העסקה בענף החקלאות כפופה להקצאות ומכסות שנתיות שנקבעות בהחלטות ממשלה. רשות האוכלוסין וההגירה מפרסמת מדי שנה את רשימת ההקצאות המומלצות להעסקת עובדים זרים בענף החקלאות. הרשימה כוללת את שמות החקלאים המורשים וההקצאה המקסימאלית של עובדים זרים שביכולתו של כל אחד מהם להעסיק, זאת על פי המלצת משרד החקלאות ופיתוח הכפר. חקלאים אשר נמנים ברשימה ומעוניינים לממש את הקצאותיהם יצטרכו:

  1. לשלם את האגרה הנדרשת בגין כל עובד זר שהוא מבקש להעסיק (בכפוף לכמות המקסימלית שהוקצתה לו).
  2. להעביר רשימת עובדים עדכנית (הממשיכים והחדשים) לרשות האוכלוסין וההגירה.
  3. לאחר קבלת רשימת העובדים המאושרת מהרשות האוכלוסין וההגירה, לשלם את האגרה השנתית ואגרת רישיון עבור כל אחד מהעובדים המאושרים.
העסקת עובדים זרים במסעדות אתניות-אסיאתיות

בתחום המסעדנות, החוק הישראלי מתיר העסקת שפים במסעדות אתניות-אסיאתיות. לצורך העסקה במסעדות אלה יהיה צורך להוכיח שתפריט המסעדה הוא על טהרת המנות האתניות אסיאתיות (למעט מספר קטן של מנות ילדים). במסגרת הגשת הבקשה לקבלת היתר להעסקה בתחום זה יידרש:

  • בקשה לקבלת היתר להעסקת נתין זר ב"ענף המומחים", חתום על ידי גורם מוסמך בעסק ומאומת על ידי עו"ד או רו"ח.
  • תדפיס מעודכן הכולל את פרטי העסק המבקש, מרשם החברות או השותפויות או מרישוי עסקים, לפי המתאים.
  • אם המבקשת היא חברה – אישור רו"ח המבקר של החברה כי החברה פעילה ולא נרשמה אזהרת עסק חי לשנה הקודמת לשנת ההיתר המבוקש.
  • בבקשות למומחה חדש – קורות חיים ותעודות המעידות על המומחיות, העתק מאושר של רישיון תיווך של הלשכה הפרטית הזרה שתיווכה את העובד במדינתו ו/או אישור משרד העבודה המקומי כי התיווך בוצע כדין, חוזה העסקה מותנה של המבקש עם העובד, ואישור עו"ד כי הוראות החוזה תואמים את החוק בישראל ואת נהלי הרשות והתחייבויות המעסיק בבקשתו. תעודות שאינן בשפה העברית או האנגלית יתורגמו לעברית עם אישור נוטריוני.
  • תצהיר מתאים של המעסיק לעמידה בחובותיו וקיום תנאי השכר כחוק.
העסקה בענפים נוספים – בניין, תעשייה ועוד

ישנם ענפים נוספים בהם ניתן לקבל היתר להעסקת עובד זר. העסקת עובדים זרים בענף הבניין, נעשית כיום דרך תאגידי כוח אדם מורשים. קבלני בנין רשומים יהיו רשאים להעסיק עובד זר דרך התאגיד בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים, ללא צורך בהיתר. בנוסף, ישנם מקרים בהם ניתן לקבל היתר להעסקת עובד זר בענפים השונים על פי מיקום גיאוגרפי. כך למשל באזור אילת ניתן להעסיק עובדים יומיים מירדן בענפי הבניין, תעשייה, שירותים וחקלאות. באזור התעשייה בעטרות ניתן לקבל היתר להעסקת עובדים פלשתינאים בתחום התעשייה והשירותים.

פגישת ייעוץ

על המחבר

עו״ד רותם פרגון

ראש מחלקת דיני הגירה והסדרת מעמד בישראל .בעלת תואר ראשון ושני במשפטים (LL.B)(LL.M) מאוניברסיטת בר אילן עם התמחות במשפט כלכלי מסחרי. בעלת מומחיות וניסיון עשיר במשפט ציבורי מנהלי, דיני הגירה, הסדרת מעמד בישראל ,זכויות אדם דיני משפחה וירושה. עד לא מכבר, שימשה יועצת משפטית ותובעת מטעם המדינה במחלקת הליטיגציה בבית הדין לעררים של רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים ותל אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *