הליכי פשיטת רגל למול הליכי הוצאה לפועל – מה עדיף?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

הליכי הוצאה לפועל ופשיטת רגל - במה לבחור?

לעיתים תכופות, עולה השאלה איזה הליך עדיף מבין השניים? מה ההבדלים ומה השוני מבין שני ההליכים? איזה הליך יביא לתוצאה המיוחלת בדרך המהירה ביותר?

בכדי לענות לשאלות אלה, אבהיר – על קצה המזלג – את ההבחנה בין שני ההליכים.

מחד, מטרתו העיקרית של הליך הוצאה לפועל הינו מימוש פסק דין ומסמכים משפטיים אחרים לביצוע כגון שטרות וכו'… אדם שזכה במשפט רשאי לגבות את חובו (בהתאם לתנאים בחוק) בלשכת ההוצאה לפועל.

מאידך, חוק ההוצאה לפועל נועד לשמור על הזכויות הסוציאליות תוך הגנה על החייב ומניעת מצב בו החייב הופך לחסר יכולת כלכלית ובכך גם לנטל על החברה עקב הפעלה לא מבוקרת של מנגנון ההוצאה לפועל.

חוק ההוצאה לפועל מעמיד לרשות הזוכים מגוון רב של כלים לגבות חובם. בין היתר, הטלת עיקולים על נכסים, הטלת הגבלות כאלה ואחרות (החזקת כרטיס אשראי ו/או רישיון ו/או דרכון וכו…), לזמן את החייב לחקירת יכולת ועוד. הזוכים נחשבים ל"שחקנים עצמאיים" ואינם מחויבים, ככלל, לתאם פעולות זה עם זה. לפיכך, פעמים רבות נוצר מצב בו חייב שצבר חובות למספר רב של נושים (זוכים) מוצא עצמו מתמודד מול מספר רב של תיקים, הגבלות, עיקולים וכו'…

על מנת להתמודד עם תופעה זו, ניתן ע"פ חוק ההוצאה לפועל לבקש בקשה לאיחוד תיקים, בכך "מתכנסים" כל תיקי ההוצאה לפועל של החייב למקום אחד, ניתן לחייב צו תשלומים חודשיים בהתאם ליכולתו הכלכלית האמתית (חשוב לציין כי במסגרת הליך זה מוטל על החייב הגבלות כאלה ואחרות).

הליכי פשיטת הרגל  נכנסים לתמונה, מקום בו הליכי הוצאה לפועל מתבררים כבלתי יעילים הן מבחינת הנושים והן מבחינת החייבים המבקשים להיחלץ מ"סחרחורת" הליכי ההוצאה לפועל  אשר לא נגמרים ונושאים ריביות עתק.

מקובל לומר שהליכי פשיטת הרגל נועדו להגשים שתי תכליות מרכזיות: מחד, לכנס את נכסי החייב ולחלקם לנושים (זוכים) בדרך יעילה, מהירה והשוויונית ביותר.  מאידך, לאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו, על ידי קבלת הפטר מחובותיו.

בהליכי פשיטת הרגל (שלא כמו בהליכי ההוצאה לפועל) הנושים (זוכים) אינם רשאים לפעול כנגד החייב באופן עצמאי, אלא, כפופים להוראותיו של בהמ"ש המחוזי הפורש קשת הגנה רחבה לחייבים, אשר כוללת:

 

  • ביטול עיקולים, לרבות-  עו"ש, משכורת, מטלטלין ועוד…
  • ביטול הגבלות, לרבות- רישיון נהיגה, צווי הבאה/מאסר ועוד…
  • אישור לניהול עוסק מורשה, חשבון בנק, הוראות קבע וכרטיס אשראי על בסיס דאביט.

 

ההבדל העיקרי והעקרוני בין הליכי פשיטת רגל לבין הליכי ההוצאה לפועל הינו בנקודת הסיום של ההליכים.

סיום בדרך של הפטר ומחיקת כל החובות לחייב הינה ייחודית להליכי פשיטת הרגל, על פי הרפורמה החדשה.

פקודת פשיטת הרגל קובעת כי בית המשפט מוסמך ליתן לחייב, לבקשתו, הפטר מחובותיו, ובכך לאפשר לחייב "לפתוח דף חדש" בחייו.

 

משרדנו הינו משרד מוביל ופורץ דרך בתחום החייבים, עורכי הדין במשרדנו עוסקים בתחום זמן רב, חלקם התמחו בלשכות ההוצאה לפועל השונות והיו לעוזרים משפטיים של רשמי ההוצאה לפועל ושופטי בית המשפט ועל כולם רשומים הצלחות וסיפורים אשר הוציאו חייבים רבים לחיים חדשים ומאושרים, תוך בחירת הליך נכון ומתאים לכל אחת ואחד מלקוחותינו.

CTA


הבהרה: אין בתוכן דלעיל משום המלצה או חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו הבלעדית ועל דעת עצמו בלבד.

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *