מהם הגורמים להיווצרות חוב בהוצאה לפועל?

צביקה הופמן הוצאה לפועל 1 תגובה

בתור מי שעוסקים יום-יום במתן הכוונה וייעוץ לחייבים בהוצאה לפועל, אנו מקפידים לשים דגש על אפשרויות ההתמודדות והפתרונות הקיימים עבור החייב תוך כדי ההליך. הפעם נרצה להעביר את הזרקור לכיוון מעט אחר. בפסקאות הבאות ננסה לבחון את השאלה שלרוב לא מקבלת מענה ונותרת כהרהור אישי של כל חייב בינו לבין עצמו, או עם בני משפחתו – מהם הגורמים האמיתיים להיווצרותו של חוב בהוצאה לפועל?

למה חשוב להכיר את הגורמים להיווצרות החוב בהוצאה לפועל?

אנחנו מאמינים שהסתכלות על התמונה המלאה ודיון פתוח בשאלת הסיבות והגורמים להיווצרות החוב יכולים להצמיח תועלת עבור חייבים רבים. פתיחת התיק או תיקים בהוצאה לפועל כנגד חייב היא במקרים רבים תוצר של נסיבות חיים או השתלשלות אירועים מצערת ובלתי צפויה. יחד עם זאת, ההיכרות עם "גורמי הסיכון" עשויה להיות מאירת עיניים ואפילו לסייע באותם מקרים שניתן היה לעצור את השתלשלות העניינים רגע לפני שהמצב מגיע לפתיחת תיק הוצאה לפועל. ומעבר לזה, גם בידיעה שאנחנו לא לבד אפשר למצוא לפעמים נחמה.

יש לך חוב בהוצאה לפועל? יש לנו מה להציע! <<פנה עוד היום לפגישת ייעוץ חינם!>>
משרד הופמן רוז הוא בעל ניסיון רב ומוצלח במתן ייעוץ וליווי מקצועי לחייבים בהוצאה לפועל.

פרופיל החייב

רשות האכיפה והגבייה – המטה של ההוצאה לפועל – ערכה בשנים האחרונות כמה מחקרים מקיפים ביחס לאוכלוסיית החייבים. המחקר הראשון, המכונה "פרופיל החייב ברשות האכיפה והגבייה – שנת 2015", פורסם בראשית שנת 2016 וריכז בעיקר מידע סטטיסטי על חייבים בחתכים של מגדר, גיל, מגזר ועוד. בשנת 2017 פורסם מחקר המשך שהרחיב את תחומי המחקר גם לנסיבות היווצרות החוב בהוצל״פ.

ובואו נדבר במספרים…

אז אחרי שהשארנו אתכם במתח, הנה כמה מהנתונים המעניינים יותר שנמצאו במחקר:

  • מגדר – ישנם יותר גברים מנשים חייבים בהוצאה לפועל – 61% מהחייבים הם גברים לעומת 39% נשים.
  • גיל – מרבית החייבים הם בני 30-64. 78% מהחייבים משתייכים לקבוצת הגיל הזו למרות שהם מהווים 55% בלבד מכלל האוכלוסייה.
  • מצב משפחתי – הפרט המעניין בהקשר הזה הוא שבעוד שגרושים מהווים 8% מכלל האוכלוסייה, הם מהווים 26% מהחייבים. כלומר, למעלה מרבע מהחייבים הם גרושים. מספרם של הרווקים החייבים לעומת זאת, נמוך לעומת מספרם באוכלוסייה.
  • תעסוקה – 55% מהחייבים עובדים ומתוכם 65% עובדים במשרה מלאה. 45% אינם עובדים, למעלה מ-1/4 מהם דיווחו שאינם עובדים בשל בעיות בריאותיות או פסיכולוגיות.
מהו הגורם הישיר להיווצרות החוב?

החייבים שהשתתפו בסקר נשאלו, בין היתר, אודות הנסיבות שהובילו לדבריהם להיווצרות החוב. אלה הנתונים שהתקבלו:

  • 26% מהחייבים דווחו שחובם בהוצאה לפועל נובע מאבטלה או אובדן הכנסה של אחד מבני הזוג.
  • 22% מהחייבים טוענים שהחוב הוא תוצאה של התנהלות כלכלית לא נכונה.
  • 13% מהחייבים מדווחים על חוב שהוא תוצר של כשלון עסקי
  • 7% דווחו שהחוב נגרם כתוצאה מבעיות בריאותיות של אחד מבני הזוג.
  • 5% חובות בגין ערבויות שנתנו לאדם אחר.
  • 2% כתוצאה מהונאה.

בהקשר זה נמצא גם כי בתיקים שסכום החוב בפתיחה היה גבוה במיוחד ועמד על 100,000 ₪ ויותר, הגורם לחוב היה לרוב כישלון עסקי.

מה אתה יודע על החוב שלך?

66% מהחייבים דיווחו שהם מודעים לגובה החוב בהוצאה לפועל, לעומת 34% שדיווחו שאינם מודעים לו. הרשות ביצעה הצלבה בין הנתונים שמסרו החייבים לבין הנתונים שבידיה ומצאה שבפועל רק 26% מהחייבים ידעו באמת מהו גובה החוב העדכני שלהם. לתשומת ליבכם.

71% מהחייבים העידו שהם ניסו להתמודד עם החוב. מתוכם 34% דיווחו שניסו להתמודד עם החוב באמצעות ניסיונות להגיע להסדר מסוים לסיום החוב ו- 21% דיווחו שהם עברו להליכי פשיטת רגל או מעוניינים לעשות זאת. 11% מהחייבים שניסו להתמודד עם החוב, העידו שלא עמדו בהסדר שנקבע להם.

 

 

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

תגובה אחת על ““מהם הגורמים להיווצרות חוב בהוצאה לפועל?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *