כיצד ניתן להימנע ממצב של עיקול מטלטלין?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

הליך ההוצאה לפועל הוא הליך שתכליתו גביית חוב מידי חייב שלא פרע את חובו. אחד הכלים העומדים לצידו של הזוכה בתיק ההוצאה לפועל לשם גביית החוב, הוא הטלת עיקולים על החייב. עיקול נפוץ ונגיש יחסית הוא עיקול מטלטלין. כלומר, עיקול רכושו ה"נייד" של החייב, רכוש שאינו מקרקעין ואינו מחובר לקרקע. באמצעות הטלת עיקול על מטלטלין של החייב הזוכה יכול לשים את ידו על חפצים שונים ודברים יקרי ערך של החייב, למכור אותם, ולהשתמש בתמורתם לשם כיסוי החוב. מדובר בצעד פולשני במסגרתו רשאים המעקלים מטעם ההוצאה לפועל להיכנס אל ביתו של החייב, לסקור את החפצים שיכולים לשמש לעיקול ואף לקחת אותם מתוך הבית. לכן, זהו מצב שכדאי מאוד להימנע ממנו ובהחלט ניתן בהתנהלות נבונה למנוע אותו מראש.

באילו מקרים יינתן צו עיקול מטלטלין?

במסגרת הליכי הוצאה לפועל, צו עיקול מטלטלין ניתן לבקשת הזוכה. זוכה רשאי להגיש בקשה לעיקול מטלטלין של החייב בתיק, כאשר התקיימו התנאים הבאים:

  1. לחייב בתיק הוצאה אזהרה כדין אודות פתיחת תיק ההוצאה לפועל כנגדו.
  2. לאחר שקיבל את האזהרה, החייב לא פרע את החוב ולא עמד בצו תשלומים.

צו העיקול יינתן על ידי רשם ההוצאה לפועל לאחר שדן בבקשתו של הזוכה להטלת העיקול ומצא שהתקיימו התנאים ויש הצדקה למתן הצו.

מהי משמעותו של צו עיקול מטלטלין?

צו עיקול מטלטלין מסמיך את בעל התפקיד מטעם ההוצאה לפועל לבצע את כל הפעולות הבאות:

  1. לעקל את המטלטלין.
  2. להוציא את המטלטלין או להשאיר אותם במקום ולהפריד אותם במנעול או בדרך אחרת מחפצים אחרים.
  3. לפרוץ לכל מקום, שבו נמצאים או עשויים להימצא נכסים של החייב ולעקל אותם.
  4. להתגבר על התנגדות לביצוע ההליך.

הצו אף קובע כי אם לא יפרע את החוב, ניתן יהיה למכור את המטלטלין שעוקלו ולפרוע או לצמצם את החוב באמצעות כספי המכירה. חשוב לדעת שהחוק קובע ביחס לשורה ארוכה של מטלטלין כי הם אסורים לעיקול. זאת בייחוד כאשר הם משמשים לצורכי מחייה בסיסיים ולפרנסת החייב ובני משפחתו. לכן, מטלטלין שכאלה אינם נכללים בצו העיקול.

כיצד מתנהל הליך העיקול בבית החייב?

מה שקורה לרוב הוא שנציגי ההוצאה לפועל מגיעים לביתו של החייב, עוברים על החפצים ודברי הערך המצויים בבית, רושמים אותם בדו"ח ואוסרים על החייב למכור אותם או להוציא אותם מרשותו. כאשר נמצאים מזומנים, שטרות או תכשיטים, אלה נרשמים בדוח מפורט ומופקדים בקופת ההוצאה לפועל לטובת החוב בתיק, בתוך 24 שעות.

בפרק הזמן שלאחר העיקול, החייב אמור לפרוע את חובו או להציע הסדר כלשהו שיאפשר את הסרת העיקול. חשוב לציין כי עלויות הליך העיקול והמכירה גבוהים ביותר והם מתווספים לגובה החוב בתיק. לכן, מדובר בהליך שחשוב מאוד לעצור אותו כבר בתחילת הדרך עוד לפני הליכי העיקול בפועל. כאשר החייב לא יסדירו את חובו בשלב זה, המטלטלין יעוקלו פיסית וימכרו לשם הקטנת או כיסוי החוב.

מה ניתן לעשות במקרה של עיקול מטלטלין?

כתלות בנסיבות הטלת העיקול ניתן לנקוט באמצעים שונים לשם מניעת העיקול לפני הוצאת הצו או ביטולו בהמשך. הגשת בקשה מתאימה לרשם ההוצאה לפועל הכוללת את הנימוקים האישיים והחוקיים הקיימים תוכל להביא לביטול העיקול. כך למשל, כאשר מדובר בעיקול בלתי חוקי, או עיקול שפוגע בצד אחר, כדוגמת מצב שבו ישנו ספק בעלות בחפץ שעוקל, יש לתת לכך ביטוי זאת במסגרת הבקשה. במקרים אחרים, ייתכן שיהיה צורך אף לפנות לבית המשפט. ישנה חשיבות רבה לפעולה מהירה ומקצועית ולכן, במקרה של חשש מפני עיקול, חשוב לפנות ללא שיהוי לקבלת ייעוץ משפטי.

   

משרד הופמן רוז מלווה מדי יום חייבים בעמידה ומיצוי הזכויות המוקנות להם בחוק.

הוטל עליך עיקול מטלטלין? בוא להתייעץ עם המומחים שלנו!      .       

    

 

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *