חקירות מס הכנסה- כיצד נכון להיערך?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

כל עסק מחויב על פי חוק בניהול ספרים, דיווח ותשלום לרשויות המס. כאשר מתעורר חשד ביחס לעסק מסוים כי הוא ביצע העלמת מס משמעותית או שיטתית, הרשות תרצה לפתוח בחקירה במטרה להבין את היקף העלמת המס, השיטה שבה נעשתה ההעלמה וכן במטרה לאסוף על כך ראיות. חקירה ברשויות המס ביחס לעבירות המס השונות היא חקירה פלילית לכל דבר ועניין. ככזו, תוצאותיה עשויות להיות הרות גורל ואף הרסניות עבור העסק ועבורכם באופן אישי. לכן, חשוב ביותר להיערך לחקירות מס הכנסה באופן חכם ותוך התייעצות עם עורך דין העוסק בתחום.

מה צפוי כאשר נפתחת חקירה במס הכנסה?

במקרים רבים החקירה במס הכנסה מתחילה כחקירה סמויה. בשלב זה ייתכן שיחקרו ספקים ולקוחות של העסק ואף את רואה החשבון וכן שתדרשו למסור חומרים לרשויות המס. בשלב הסמוי של החקירה, מס הכנסה עשוי לבדוק את חשבונות הבנק של החברה על מנת לאסוף ראיות מפלילות לביצוע העבירה הנבדקת וביחס לחשודים בביצועה. בהמשך הדרך, בייחוד אם נמצאו במהלך החקירה הסמויה ראיות מפלילות, חוקרים של מס הכנסה יגיעו אל העסק עם צו חיפוש. לאחר ביצועו של צו החיפוש החוקרים יודיעו לבעל העסק החשוד שעליו להתלוות אליהם להמשך חקירה ואף למעצר.

 

העסק שלך נקלע לחובות? יכול להיות שגם אתה זכאי ל״תספורת״-בדוק עוד היום זכאותך למחיקה של עד 70% מחובות העסק

 

 

כיצד תתנהלו אם עוכבתם לחקירה?

לאחר ביצוע החיפוש על ידי חוקרי המס הם יודיעו לרוב לבעל העסק החשוד כי הוא מעוכב ועליו להתלוות אליהם להמשך החקירה. סמכות העיכוב מוגבלת לשלוש שעות בלבד ולאחר מכן החוקרים עשויים להפוך את העיכוב למעצר, בייחוד אם הם חוששים שהשחרור יוביל לשיבוש החקירה כדוגמת העלמת ראיות או השפעה על עדים. כמה נקודות חשובות לקראת החקירה:

  • בררו האם אתם חשודים ובמה – שאלו את החוקר באופן ברור האם אתם נחקרים כחשודים ומהן החשדות כנגדכם. על החוקרים לתת לכם תשובה לשאלות אלו.
  • פנו מיד להתייעצות עם עורך דין – אם לא עשיתם זאת עד כה, זהו השלב שבו חיוני שתבקשו להמתין עם החקירה ומענה על שאלות עד להיוועצות עם עורך דין. זוהי זכותכם החוקית ועל חוקרי רשות המיסים מוטלת החובה ליידע אתכם על קיומה ולאפשר לכם להמתין לפגישה עם עורך הדין.
  • ענו באופן עובדתי וענייני ואל תעלו השערות – לאחר ההיוועצות, ענו על שאלות החוקרים באופן ענייני ותמציתי. אל תעלו השערות לגבי דברים שאינכם בטוחים לגביהם (תאריכים, מספרים וכו') או עניינים שאינם בתחום מומחיותכם. במקרים אלה ענו כי אינכם זוכרים או יודעים והפנו את השאלה לגורם המתאים.
  • אל תודו בעבירות שלא ביצעתם – ערעורה של הודאה כזו בהמשך יהיה קשה ביותר.
  • דבקו בגרסה אחת – כבר מהרגע הראשון דבקו בגרסה אחת ברורה ככל האפשר ואל תשנו אותה גם אם מוצגות לכם התפתחויות ועדויות חדשות.
  • תמנעו מהתנהגות מפלילה בחקירה – חקירתכם כולה מוקלטת, מתועדת ומתוכננת. לכן, תמנעו מהתנהגויות שעלולות להפליל אתכם כדוגמת שיחות טלפון בעת ההמתנה לחקירה או לאחריה ואל תתפתו לנהל שיחות אישיות או הרחבות "אוף דה רקורד" עם החוקרים.
  • אל תחתמו על פרוטוקול מבלי קריאה דקדקנית ותיקונים – בסיום החקירה תצטרכו לחתום על הפרוטוקול שניהל החוקר במהלכה. לפני שתעשו זאת, קראו היטב את הפרוטוקול, שימו לב אם הוסף או שונה מידע או שלא נכנסו פרטים שציינתם. בקשו לתקן בו במקום את הפרוטוקול אם מצאתם בו בעיה ולפני שתחתמו עליו.

 

משרד הופמן רוז עוסק במתן ייעוץ וליווי חשודים ונחקרים במס הכנסה.

מתנהלת כנגדך חקירה במס הכנסה? פנה אלינו במהרה לפגישת ייעוץ חינם.

 

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *