מהם חובות בדין קדימה?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 1 תגובה

אחד השלבים החשובים במסגרת הליכי פשיטת הרגל הוא שלב חלוקת נכסיו של החייב. דיברנו לא פעם על כך שבמסגרת ההליך מוגשות תביעות החוב, מרוכזים כלל נכסיו של החייב וטרם מתן ההפטר, מחולקים בין הנושים אשר הגישו תביעה. בשורות הבאות נמקד את מבטנו על סוגי החובות והנושים השונים בהליכי פשיטת הרגל, ונבחן אילו מהחובות והנושים מקבלים יחס מועדף, כיצד באה לידי ביטוי ההעדפה זו ובין היתר, מהם חובות בדין קדימה. ההיררכיה שבה נעסוק מעוגנת בפקודת פשיטת הרגל, אך השפעותיה חורגות מחוץ לגבולות הליך פשיטת הרגל ומשפיעה על היחסים בין הצדדים, בעולם העסקי ובשוק נטילת ההלוואות.

מהם סוגי החובות והנושים בהליכי פשיטת הרגל?

באופן גס, ניתן לחלק את הנושים והחובות כלפיהם, לשלוש קבוצות עיקריות. הקבוצה הראשונה, היא הנושים הרגילים, שמעמדם מול החייב אינו מעניק לחוב שלהם עדיפות כלשהי על פני חובות אחרים. הקבוצה השנייה, קבוצת הנושים בדין קדימה, נושים שהחוב לזכותם הוא חוב בדין קדימה, כלומר, מעמדו בהיררכיה גבוה מחוב לטובת נושה רגיל. והקבוצה השלישית היא קבוצת הנושים המובטחים. אלה הם הנושים שהחוב לזכותם מובטח בדרך של ערובה שניתנה להם כנגד החוב וככאלה, הם נמצאים לרוב גבוה ביותר בהיררכיה, שכן אמורה להיות להם יכולת להיפרע מהערובה שניתנה להם, ללא כל תלות בנכסיו האחרים ונושיו האחרים של החייב.

 

העסק שלך נקלע לחובות? יכול להיות שגם אתה זכאי ל״תספורת״-בדוק עוד היום זכאותך למחיקה של עד 70% מחובות העסק

 

 

מיהם הנושים בדין קדימה?

פרט לנושים המובטחים, אשר חובם יפרע מהערובה שבידיהם, נושים בדין קדימה הם נושים הזוכים לקדימות ביחס לנושים אחרים. ובמילים אחרות, נושים בדין קדימה יקבלו על פי החוק, את מלוא סכום החוב המגיע להם, לפני שניתן יהיה לפרוע את החוב כלפי נושים אחרים, רגילים. אך גם בקרב הנושים בדין קדימה ישנה היררכיה פנימית, כפי שנתאר להלן:

  1. חוב שכר עבודה – שכר העבודה של עובדים שמעסיקם בפשיטת רגל הוא חוב ראשון מבחינת דין הקדימה. מדובר בשכר עד סכום מסוים הקבוע בחוק ומעבר לו, יתרת השכר תיחשב חוב רגיל.
  2. ניכוי מס במקור – מיד אחרי השכר, יועברו לרשויות המס, סכומי ניכויי המס שהוריד המעסיק פושט הרגל משכר עובדיו, אך טרם העביר לרשויות המס.
  3. נושים קודמים נוספים – אחרי שכר העבודה לעובדים ומס שנוכה במקור לרשויות המס, מגיע תורם של שני נושים נוספים בדין קדימה. ששניהם דומים בחשיבותם:
  • חובות מס וארנונה – חובות לעירייה ולמדינה בשנה שקדמה למתן צו הכינוס.
  • חוב מזונות – כאשר לפושט הרגל פיגורים בתשלום המזונות.
באילו מקרים חובות בדין קדימה לא יהיו קודמים?

כפי שציינו, חובות מובטחים קודמים לחובות בדין קדימה ולכן כאשר נושה הבטיח את עצמו בדרך דרישת ערובה לחוב, הוא יוכל לממש את הערובה ולכסות את חובו במלואו באמצעותה, עוד לפני שתחל חלוקת נכסי החייב לנושים בדין קדימה. בנוסף, לבית המשפט ישנו שיקול דעת מסוים במתן הקדימות ולכן, מטעמים מיוחדים הוא רשאי שלא לתת קדימות כלשהי לכל או חלק מהחובות המעוגנים בחוק כחובות בדין קדימה. אחרי שמומשו הערובות, נפרעו חובותיהם של הנושים הקודמים, בהנחה שנשארו נכסים נוספים בבעלות החייב, יחולקו הדיבידנדים גם לנושים הרגילים.

 

למשרד הופמן רוז צוות מומחים מוביל בתחום הליכי פשיטת רגל וליווי חייבים.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

 

 

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

תגובה אחת על ““מהם חובות בדין קדימה?”

  1. שלמה חיים טמסוט

    מעוניין להגיע להסדר , הפחתה של החוב ופריסה תשלומים לבדיקתכם ועלות השרות שלכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *