מהי ריבית פיגורים בהוצאה לפועל וכיצד מחושבת?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, כללי 0 תגובות

ריבית הפיגורים במסגרת הליכי הוצאה לפועל היא אותה ריבית גבוהה ומאיימת אשר מתווספת אל הקרן והריבית הרגילה לאחר שחלף המועד לתשלום החוב. מדובר בריבית שהיא גבוהה במיוחד וגבוהה משמעותית מהריבית הרגילה שכן היא נושאת מאפיינים "עונשיים" על אי תשלום החוב ונועדה להפעיל לחץ על החייב למהר ולפרוע את חובו. בשורות הבאות נסביר מהי ריבית הוצאה לפועל ובפרט ריבית פיגורים וכיצד היא מושפעת מסוג החוב.

ריבית והצמדה "רגילה" על פסק דין

לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, רשות שיפוטית שפסקה לטובת בעל דין סכום כסף מסוים רשאית, לפי שיקול דעתה, לפסוק ריבית על אותו סכום, כולו או מקצתו. הריבית הזו שנקבעה תחול החל מיום היווצרות עילת התביעה (אלא אם בית המשפט קבע אחרת) ועד מועד הפירעון של החוב הפסוק. נכון לכתיבת שורות אלה (יוני 2019) עומדת הריבית הרגילה על 2.3% לשנה.

ריבית פיגורים על חוב שמקורו בפסק דין

לאחר שפסק הדין שניתן הפך לחלוט או חלף המועד לפירעון החוב הפסוק (לפי המאוחר) ועד למועד הפירעון בפועל, החוב יתחיל לצבור בנוסף לריבית הרגילה גם ריבית פיגורים אשר תנפח את החוב יותר ויותר בכל יום בו איננו נפרע. ריבית הפיגורים נקבעת על ידי החשב הכללי במשרד האוצר ומפורסמת אחת לרבעון והיא עומדת כיום על 7.5%.

ריבית על חוב שמקורו בשטר

כאשר החוב בתיק ההוצאה לפועל הוא בשטר, הריבית אשר תחול על החוב איננה קבועה בחוק אלא הריבית ההסכמית – זו אשר הוסכמה קודם לכן בין הצדדים. אם הצדדים הסכימו על סכום ריבית מסוימת, הפרשי הצמדה, הפרשי הצמדה וריבית או פיצוי אחר בשל פיגור בתשלום הסכום יתווסף לסכום התביעה, ככל שמדובר בריבית אינה מנוגדת לחוק. משמעות הדבר שהריבית המוסכמת עלולה להיות במקרים מסוימים גבוהה משמעותית גם מריבית הפיגורים הקבועה בחוק וכך לנפח את החוב למימדי ענק. מקרים אלה בעייתיים בעיקר כאשר החייב נמצא בעמדה של לחץ כדוגמת הלוואות בשוק האפור.

ריבית על חוב בתביעה על סכום קצוב

בדומה לריבית על שטר, גם בתביעה על סכום קצוב הצדדים עשויים להסכים ביניהם על גובה הריבית במקרה של צבירת חוב. כמו כן, אם התביעה על סכום קצוב הוגשה על פי חוק כלשהו שבו נקבע גם תשלום ריבית, הפרשי הצמדה או סעד אחר כפיצוי על פיגור בתשלום, הם יתווספו לסכום התביעה.

מה ניתן לעשות כדי לצמצם את הנזק של ריבית הפיגורים?

ריבית הפיגורים לא תעלם מעצמה, ולכן חשוב להיות אקטיביים ולפנות מיד עם היוודע אודות תיק ההוצאה לפועל לקבלת ייעוץ משפטי. בתור חייב באפשרותך להגיש התנגדות לחוב בנסיבות מסוימות וזו מקפיאה את הריבית עד להכרעת בית המשפט בהתנגדות. כמו כן, ניתן לפנות לרשם בבקשה להפחית את הריבית מטעמים מיוחדים שירשמו. החדשות הטובות הן כי על פי התיקון לחוק ההוצאה לפועל שעבר בינואר 2019 וצפוי להיכנס לתוקפו באוקטובר, חייב אשר משלם את חובו יהיה זכאי להפחתה של 25% מהריביות המתווספות לחוב.

חייב בהוצאה לפועל? אל תמתין שהחוב שלך יתנפח.

פנה עוד היום לפגישת ייעוץ חינם עם המומחים של הופמן רוז.

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *