קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין – מה חשוב לדעת?

עו״ד רותם פרגון דיני הגירה 0 תגובות

קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין

כולנו גדלנו על סיפורי אהבה גדולים מהחיים. כאלה שבהם שני אנשים קושרים את גורלם זה בזה וגוברים יחד על מכשולי זמן, גיל או מעמד, חוצים בדרך גבולות, אוקיינוסים ויבשות. אם בחיר או בחירת ליבכם אינו אזרח ישראלי, ייתכן שכבר נתקלתם בצידו הזוהר פחות של סיפור האהבה חוצה הגבולות – הסדרת המעמד האזרחי. בדומה למרבית מדינות המערב, קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין אינו הליך התאזרחות "אוטומטי". העמידה בתנאי החוק לצורך קבלת האזרחות אורכת מספר שנים וכרוכה בבירוקרטיה לא מעטה, מסמכים, בירורים וראיונות. על אף הקשיים, ההליך בהחלט אפשרי, אך דורש סבלנות והיערכות. אם בכוונתכם לצאת לדרך הארוכה אל עבר האזרחות הישראלית על בסיס נישואין, להלן המידע שחשוב שתדעו.  

ההליך המדורג לקבלת אזרחות

עד שנת 1996 הליך קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין לבן או בת זוג ישראלים היה למעשה כמעט אוטומטי. החל משנה זו קבע משרד הפנים הליך בעל מספר שלבים קבועים לקבלת אזרחות מכוח נישואין עם אזרח ישראלי, המכונה גם "המבחן המדורג" או "ההליך המדורג". בכל שלב מקבל האזרח הזר, בכפוף לעמידה בבדיקות שונות ובפרקי זמן שונים, מעמד אזרחי מבוסס ונוח יותר עד להשלמת התהליך וקבלת האזרחות. שלושת השלבים המדורגים מורכבים מאשרת עבודה ב/1, אשרת תושב ארעי א/5 ולסיום תושבות קבע או אזרחות ישראלית. מדובר בתהליך מובנה במידה מסוימת אך יחד עם זאת, נתון לשיקול דעתן של הרשויות המטפלות. על כן משך ההליך ועצם השלמתו אינם מובטחים.

מעוניינים להסדיר את מעמד בן הזוג בישראל? <<פנו אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם!>>

כיצד נפתח הליך מדורג?

הצעד הראשון בדרך המפותלת לקבלת האזרחות מתוקף נישואין הוא הגשת בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה ופתיחת תיק. אל טופס הבקשה תצטרכו לצרף מסמכים שונים של שניכם, תעודות מאומתות מארץ המוצא של בן הזוג הזר וכן ראיות המעידות על הקשר הזוגי והחיים המשותפים שלכם. לאחר הגשת הבקשה, אם הבקשה אינה מעוררת חשד לפיקטיביות ואין מניעה ביטחונית או פלילית על פניו, יקבע לכם תור לעוד כמה חודשים לראיון ברשות האוכלוסין וההגירה. בינתיים, בן הזוג הזר יקבל אשרת עבודה ושהייה מסוג ב/1. האשרה היא המדרגה הראשונה בהליך והיא תאפשר עבודה ושהות בישראל במשך שישה חודשים. במהלך תקופה זו תתברר הזכאות למדרגה הבאה – מעמד תושב ארעי. במקרה בו הבירור לא יסתיים בתוך מסגרת הזמן הראשונית, ניתן יהיה להאריך את אשרת ב/1.

עולים מדרגה

כאמור, בעת פתיחת התיק, יקבע לכם תור לראיון ברשות האוכלוסין וההגירה. בראיון יבחנו כנות הקשר הזוגי, קיום מרכז חיים משותף בישראל והיעדר מניעה ביטחונית או פלילית להסדרת המעמד. מרבית "כובד המשקל" של הראיון נוגע בקשר הזוגי והוא נועד לאתר מערכת יחסים פיקטיבית. לצורך כך תצטרכו להציג בפני הפקיד את הראיות השונות שבידיכם לאמיתות הקשר וכן לענות על שאלות הנוגעות בנושא. בין היתר נשאלים מרבית הזוגות לגבי אופן ומשך ההיכרות, פרטים על החתונה, טיולים ובילויים משותפים, שגרת היום כבני זוג, תכניות לעתיד, היכרות עם בני המשפחה של בן הזוג, פרטים אישיים אודותיו וכדו'. לא מדובר בפרוטוקול מובנה, אלא יותר בשיחה שנושאיה נתונים לשיקול דעתו של הפקיד המעביר את הראיון. אם עברתם את הראיון בשלום ובקשתכם אושרה, בן הזוג הזר יקבל מעמד של תושב ארעי א/5 למשך שנה.

קבלת המעמד הקבוע

מעמד תושב ארעי א/5 יוארך מדי שנה במשך 4 שנים בכפוף לפגישות נוספות והגשת מסמכים נוספים על פי דרישה. בתום תקופה זו, ככל שימולאו כלל הדרישות ובהיעדר מניעה – בן הזוג הזר יוכל לקבל אזרחות ישראלית או תושבות קבע, על פי בחירתו.

למשרד הופמן רוז ניסיון עשיר בליווי מקצועי לזוגות בתהליכי הסדרת מעמד וקבלת אזרחות לבן זוג זר.

פגישת ייעוץ

 

על המחבר

עו״ד רותם פרגון

ראש מחלקת דיני הגירה והסדרת מעמד בישראל .בעלת תואר ראשון ושני במשפטים (LL.B)(LL.M) מאוניברסיטת בר אילן עם התמחות במשפט כלכלי מסחרי. בעלת מומחיות וניסיון עשיר במשפט ציבורי מנהלי, דיני הגירה, הסדרת מעמד בישראל ,זכויות אדם דיני משפחה וירושה. עד לא מכבר, שימשה יועצת משפטית ותובעת מטעם המדינה במחלקת הליטיגציה בבית הדין לעררים של רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים ותל אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *