התנגדות לביצוע שטר בהוצאה לפועל – איך ומתי מגישים?

צביקה הופמן הוצאה לפועל 0 תגובות

התנגדות לביצוע שטר

אחת מדרכי ההתמודדות הראשוניות והחשובות ביותר העומדות לרשותו של חייב בהליך הוצאה לפועל היא האפשרות להגיש "התנגדות לביצוע שטר". התנגדות מסוג זה רלוונטית לתיקי הוצאה לפועל אשר נפתחו על בסיס שטר או המחאה שבהם התחייב לכאורה החייב. במקרים אלה, עומדת לזכותו של החייב האפשרות לצאת כנגד עצם קיומו של החוב בדרך של התנגדות לחבות שעולה מן השטר. הניסיון מלמד אותנו שהגשת התנגדות לביצוע שטר באופן ובזמן הנכון עשויים להביא לסגירת תיק ההוצאה לפועל בקלות וביעילות ועוד לפני שהליכי ההוצאה לפועל מקבלים ביטוי ממשי בחיי החייב.

באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לביצוע שטר?

ישנן  לא מעט נסיבות שבהן שטר שניתן אינו בר תוקף וניתן להתנגד אליו. מתוך העבודה היומיומית שלנו נוכל להצביע על כמה טענות נפוצות המהוות בסיס מקובל להגשת התנגדות:

  • גניבה או זיוף – כאשר השיק נגנב או חתימת החייב עליו זויפה.
  • כשלון תמורה מלא או חלקי – השטר או ההמחאה ניתנו לטובת תמורה (סחורה, שירות וכיו"ב) שלא סופקה בסופו של דבר לחייב.
  • קיזוז – מצב שבו החייב אינו כופר בעצם מתן השיק אלא טוען שסכום השטר קוזז מחוב כספי אחר הנוגע לאותה עסקה.
  • שיק ביטחון – במקרים שבהם השיק ניתן לזוכה לטובת ביטחון ולא התעוררו התנאים המאפשרים את השימוש בו כשיק רגיל.  
  • פגם בהיסב השיק – במקרה שמדובר בשיק שאיננו "למוטב בלבד" והוא הועבר באופן לקוי לאדם או יישות משפטית שונה מהזוכה.

צוות המומחים של משרד הופמן רוז הוא בעל ניסיון רב ומוצלח במתן ייעוץ וליווי מקצועי לחייבים בהוצאה לפועל.

מעוניין להתנגד לחוב? פנה עוד היום לפגישת ייעוץ חינם <<פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם.>>

מתי צריך להגיש התנגדות לביצוע שטר?

החוק מתיר לך כחייב להגיש התנגדות מפורטת ומגובה במסמכים בטווח של 30 ימים מיום שהומצאה לך האזהרה בתיק. משמעות הדבר היא שמרגע קבלת האזהרה מתחיל מרוץ נגד הזמן במסגרתו תצטרך לאסוף את האסמכתאות שמוכיחות את הטענות שלך, להשיג את המסמכים והטפסים הנדרשים ולגבש את בקשת ההתנגדות כנדרש. גם אם כבר איחרת את המועד הקבוע בחוק או שאתה סבור שתיאלץ לחרוג מסיבה כלשהי ממסגרת הזמנים, קיימת אפשרות להגיש בנפרד גם בקשה להארכת מועד להגשת ההתנגדות. במקרה כזה תצטרך כמובן לנמק את הסיבות לעיכוב ובנוסף לבקש גם את עיכוב ההליכים בתיק עד להכרעה בטענה – פעולה שמתבצעת אוטומטית כאשר ההתנגדות מוגשת בזמן.

מה הצעד הבא לאחר הגשת ההתנגדות?

חשוב לדעת שאמנם ההתנגדות לביצוע השטר מוגשת בלשכת ההוצאה לפועל אך היא אינה נדונה במסגרת הלשכה, אלא מועברת משם לבית המשפט המוסמך לדון בה. לאחר הגשת ההתנגדות בלשכת ההוצאה לפועל, בהנחה שההתנגדות הוגשה במועד וכפי שנדרש, הרשם יצווה על עיכוב ביצוע ההליכים בתיק ההוצאה לפועל ויעביר את הבקשה והמסמכים לבית המשפט הרלוונטי. בית המשפט הוא שידון בהתנגדות במסגרת הליך משפטי מהסוג המכונה "סדר דין מקוצר". לאחר בחינת ההתנגדות בית המשפט ייתן את פסק דינו ויכריע האם לדחות את ההתנגדות או לקבל אותה.

מה עליי לעשות אחרי שבית המשפט קיבל את ההתנגדות שהגשתי?

במקרה המיוחל שבו בית המשפט מקבל את ההתנגדות שהוגשה ונותן החלטה לטובתך, יהיה עליך לעדכן את לשכת ההוצאה לפועל על כך בתוך 14 ימים מיום קבלת פסק הדין. עם העדכון אודות ההחלטה, תיק ההוצאה לפועל אמור להיסגר באופן אוטומטי על ידי הלשכה ללא צורך בפעולות נוספות מצידך. אם מסיבה כלשהי נותר התיק פתוח, תוכל להגיש ללשכת ההוצאה לפועל בקשה ייעודית לסגירת התיק. עם סגירת התיק יבוטלו כלל ההליכים, העיקולים וההגבלות שהוטלו במסגרתו.

 

משרד הופמן רוז מעניק ייעוץ משפטי מקצועי ואיכותי לחייבים בהליכי הוצאה לפועל ובעל רקורד עשיר ומוצלח בהסרת עיקולים.

 

 

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *