מהי המשמעות של חוב שנוצר לאחר צו כינוס?

ערן רוז הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

דנו כאן לא פעם בסוגיות הנוגעות להליך פשיטת רגל ובפרט ביחס לקבלת צו כינוס ולסוגים השונים של חובות בהליך פשיטת רגל. בשורות הבאות נרצה לעסוק במשמעויות של חוב שנוצר לאחר צו כינוס. באופן עקרוני, חובות שנוצרים לאחר שניתן כבר צו הכינוס אינם נחשבים חובות בני תביעה וככאלה הם ימשיכו להיות בתוקף גם לאחר קבלת צו הפטר. יחד עם זאת, לחוב שנוצר לאחר צו כינוס ותוך כדי הליך פשיטת הרגל יש השלכות שחשוב וכדאי להכיר.

מתי ניתן צו כינוס בהליך פשיטת רגל?

כאשר חייב או נושיו מגישים בקשה לפשיטת רגל, בית המשפט מכריע בשלב הראשון האם, על פניו, יש טעם והצדקה לקיומו של הליך פשיטת רגל. במקרים בהם התשובה לשאלה זו תהיה חיובית, בית המשפט יוציא תחת ידיו צו לכינוס נכסי החייב וימנה נאמן שתפקידו לטפל בהליך פשיטת הרגל, לעקוב ולבקר אחר פעילותו הכלכלית של החייב וכן לנהל את כלל נכסיו.

מהן ההשלכות בפועל של צו הכינוס?

עם קבלת צו הכינוס הנאמן הופך לגורם המפקח על הנכסים שבבעלותו של החייב. מידת המעורבות בניהול ובפיקוח על הנכסים תלויה בנסיבות המקרה ובהנחיות בית המשפט והיקף ועומק מעורבותו תלויים בנסיבות המקרה. חייב שניתן נגדו צו כינוס מחויב לערוך ולהגיש לנאמן דו״ח על מצב עסקיו ולפרט בו את נכסיו, חובותיו וחבויותיו, שמות הנושים ופרטיהם, הערובות שנתן לנושיו וכן כל ידיעה אחרת שהנאמן דורש. צו הכינוס נועד בעצם להגן על הנכסים של החייב ולרכז אותם. הצו מגן על הנכסים הן מפני נושים בודדים והן מפני החייב עצמו. ניהול הנכסים בשלב זה מוכוון לשרת את החוב, למנוע מהחייב לפגוע בערך נכסיו, להבריח אותם או ליצור חובות נוספים.

האם ניתן לנקוט בהליכי הוצאה לפועל לאחר מתן צו הכינוס?

בתקופת צו הכינוס החייב מוגן גם מפני תביעות והליכים משפטיים חיצוניים להליך פשיטת הרגל. כאשר צו הכינוס תקף, מתקיימת הקפאת הליכים משפטיים כנגד החייב ובין היתר, ישנו איסור להגיש תביעות או לנקוט בהליכי גבייה ללא אישור בית המשפט בהליך. המצב הזה מעניק לחייב את השקט היחסי הנדרש לשם ניהול הליך פשיטת הרגל בצורה מיטבית.

ומה ביחס לחובות חדשים שנוצרו אחרי צו הכינוס?

פקודת פשיטת הרגל קובעת כי חוב אשר נחשב ׳חוב בר-תביעה׳ חייב להידון במסגרת הליך פשיטת הרגל ולהיות מוגש לדיון במסגרת ההליך בשלב הגשת תביעות החוב. יש משקל רב ליצירת חובות חדשים לאחר מתן צו כינוס ולמעשה יצירת החובות מהווים עילה לביטול הליך פשיטת רגל. חוב שהתגבש במהלך הליך פשיטת הרגל אך לאחר מתן צו הכינוס אינו נחשב חוב בר-תביעה, זאת מהסיבה שהליך פשיטת רגל, בהתאם לרפורמה החדשה הינו הליך שיקומי ש"מטרת העל" שלו להוביל את החייב לפתיחת חיים כלכליים חדשים והחזרתו להיות גורם יעיל למשק ועל כן יצירת חובות חדשים במסגרת ההליך משמעותם חוסר שיתוף פעולה בהליך השיקום. במקרה כזה החייב עלול לאבד את הגנות ההליך והחשוב ביותר מניעה מלהתקדם לעבר ההפטר המיוחל מחובותיו.

חוב שנוצר אחרי מתן צו כינוס לא יידון במסגרת הליך פשיטת הרגל ואף לא יופטר בסיום ההליך. אף על פי שהחוב אינו נדון בהליך פשיטת הרגל ויהיה תקף גם אחריו, בתי המשפט שעסקו בסוגיה קבעו שפרט לחוב הנובע מתביעה נזיקית על נזקי גוף, אין מקום לנהל הליכי גבייה בהוצאה לפועל בגין חוב שנוצר לאחר צו-כינוס, טרם סיום הליך פשיטת הרגל. ההסבר לכך הוא שבין כה בשלב זה אין לחייב נכסים משלו שכן כל הנכסים שהיו שלו מוקנים בתקופה הזו לנאמן בהליך. כלומר, צו הכינוס נותן הגנה בשלב זה גם מפני תביעות והליכים על חובות חדשים שאינם בני תביעה.

שוקל לפנות להליכי פשיטת רגל? המומחים שלנו במשרד הופמן רוז יעניקו לך את הליווי המשפטי הטוב ביותר. גם בשלב צו הכינוס.

לפגישת ייעוץ חינם השאר פרטים או חייג 08-999-9050.

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *