כיצד מתנהל הליך הוצאה לפועל?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, פשיטת רגל 0 תגובות

הליך הוצאה לפועל הוא במהותו הליך גבייה או מימוש פסק דין שנעשה בחסות המדינה ומוסדר באמצעות דיני ההוצאה לפועל. בין אם מדובר בחוב פסוק, המחאה שחזרה או הלוואה שלא נפרעה כנדרש, בעלי חוב רבים בישראל עברו או יעברו תחת ידי מערכת ההוצאה לפועל ויכירו את הליך ההוצאה לפועל והשפעותיו מקרוב. כאשר הליך הוצאה לפועל אינו מסתיים בתשלום מיידי של מלוא הסכום הנדרש, הוא גורר השלכות קשות ומכאיבות עבור החייב. יחד עם זאת חשוב לזכור כי דיני ההוצאה לפועל מעניקים גם לחייבים כלים להתמודד עם ההליך ולהתגונן.

כיצד נפתח הליך הוצאה לפועל?

הליך הוצאה לפועל נפתח בבקשה לפתיחת תיק שמוגשת ללשכת ההוצאה לפועל על ידי הזוכה. החוק קובע את המצבים המוגדרים על בסיסם ניתן יהיה לפתוח בהליך הוצאה לפועל. כאשר מדובר בהליך שמטרתו גביית חוב כספי, אלה המצבים הנפוצים בגינם יפתח תיק:

  • בקשה לביצוע פסק דין כספי כאשר לטובת הזוכה פסק דין המחייב את החייב לשלם לו סכום כסף וחלף המועד לתשלום הקבוע בפסק הדין (או 30 יום ממתן פסק הדין אם לא נקבע בו מועד) והחייב לא שילם אותו.
  • בקשה לביצוע שטר או המחאה כאשר הזוכה מחזיק בשטר או שיק שעבר מועד הפירעון שלו אך הוא לא כובד ולא שולמה התמורה.
  • תביעה על סכום קצוב – בקשה שמוגשת על בסיס חוזה או ראיה כתובה אחרת לכך שהחייב התחייב לשלם סכום מסוים או לחילופין תביעה מכוח סכום קצוב שהחייב מחויב לשלם מכוח עילה חוקית כדוגמת תשלומי חיוב ארנונה.
קבלת אזהרה בתיק הוצאה לפועל

זהו השלב הראשון בו אתם כחייבים נכנסים לתמונה. כאשר זוכה פתח כנגדכם תיק בהוצאה לפועל החוק מחייב שתקבלו על כך הודעה רשמית. האזהרה כוללת את פרטי התיק וכן הוראות והסברים לחייב כיצד להתמודד עם החוב הנטען. בין היתר מפורטים פרקי הזמן הקבועים בחוק להגשת בקשות מטעם החייב או לשם התייצבות לחקירת יכולת. קבלת האזהרה או "ההמצאה" כפי שהיא מכונה, היא מועד מכונן בתיק מפני שרק לאחר ביצוע המצאה מלאה וחלוף הזמן הקבוע להסדרת החוב הזוכה יוכל לבצע הליכי גבייה בתיק.

אילו עיקולים והגבלות עשויים להיות מוטלים על החייב בהליך?

הליך הוצאה לפועל נועד לאפשר לזוכה לגבות את חובו ובמסגרת זו הוא מאפשר לו לשלוח יד אל כיס החייב לשם עיקול וגביית כספים וכן להפעיל לחץ על החייב בדרכים הקבועות בחוק. במסגרת הליכי הוצאה לפועל הזוכה רשאי לפנות לרשם ההוצאה לפועל בבקשה להטיל על החייב עיקולי מיטלטלין – בין היתר נכסים וכספים שבבעלות החייב, עיקול מקרקעין הרשומים על שמו של החייב ומימושם בהתאם לייעוד שלהם ולגובה החוב, עיקולים בידי צד שלישי כדוגמת כספים בבנק או אצל המעסיק. בנוסף, מוטלות פעמים רבות כחלק מההליך הגבלות על יציאה מן הארץ, על רישיון הנהיגה ואף הגבלות בבנק ובהחזקת כרטיס אשראי.

מה ניתן לעשות כדי להתגונן בהליך הוצאה לפועל?

כתלות בנסיבות שהביאו לפתיחת התיק עומדת בפניכם האפשרות להגיש לרשם ההוצאה לפועל התנגדות לביצוע השטר אם מדובר בשטר שנעשה בנסיבות לא חוקיות כדוגמת זיוף או גניבה או במקרה של כשלון תמורה מצד הזוכה. תוכלו לטעון טענת פרעתי כלפי תיק שנפתח בהתבסס על פסק דין שהסכום הפסוק בו שולם. לאורך כל התהליך באפשרותכם לפנות בבקשות גם לשם הסרה או עיכוב של עיקולים או הגבלות שהוטלו עליכם במסגרת ההליך.

כיצד מסתיים הליך הוצאה לפועל?

הליכי הוצאה לפועל מסתיימים עם סגירת התיק. הסגירה יכולה להיעשות על פי בקשת הזוכה בתיק או כאשר שולם מלוא החוב. לרוב התיק נסגר לבקשת הזוכה לאחר שהצדדים מגיעים להסדר ביניהם. תיק הוצאה לפועל יכול להיסגר גם מחוסר מעש של הזוכה במשך שנתיים וכן כאשר מתקבלת התנגדות או טענת "פרעתי" שהוגשה בתיק.

 

משרד הופמן רוז בעל ניסיון עשיר בליווי וייעוץ לחייבים בהליכי הוצאה לפועל.

פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *