מהו עיקול ברישום במסגרת הליכי הוצאה לפועל וכיצד שונה מעיקול בפועל?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, כללי 0 תגובות

פירוק חברה מרצון

עיקול הוא אחד ההליכים הנפוצים ביותר במסגרת הליכי הוצאה לפועל. העיקול נועד להגביל את יכולת השימוש של החייב בנכס המעוקל במטרה למנוע הברחת הנכס או פגיעה בו על מנת שניתן יהיה להיפרע ממנו בהמשך. במסגרת הליכי הוצאה לפועל ישנם סוגים שונים של עיקולים שניתן להטיל על נכסי החייב כדוגמת עיקול מיטלטלין, עיקול אצל צד ג' ועיקול מקרקעין. בנכסים בהם העברת הזכויות כרוכה ברישום רשמי ניתן לבצע עיקול ברישום. במצב זה העיקול ברישום יגביל את האפשרות לסחור בנכס או לבצע בו שינויים והוא יהווה צעד מקדים למימוש העיקול בפועל.

מהו עיקול ברישום בהוצאה לפועל?

כאשר רשם ההוצאה לפועל מוציא צו לעיקול מיטלטלין (המוטל על רכושו ה"נייד" של החייב), נציגי ההוצאה לפועל יוכלו להיכנס לביתו של החייב או לחצרים בהם מצויים נכסי החייב ולבצע את צו העיקול. במצב זה ניתן יהיה להוציא בפועל את הנכסים המעוקלים ממקום הימצאם או להפרידם ולסגור אותם במנעול. לצד אפשרות זאת, כאשר הנכסים המעוקלים הם רכוש שהעברת הזכויות בהם כרוכה ברישום רשמי, ניתן לבצע את העיקול באמצעות רישום. העיקול ברישום הוא מהלך מקדים לעיקול בפועל ובמסגרתו מתבצע רישום הנכסים המעוקלים אשר בהמשך ניתן יהיה לממש אותם – כלומר, להביא למכירתם במצב בו החייב אינו פועל בזמן לשם סגירת החוב או הסרת העיקול.

עיקול רכב בהוצאה לפועל – עיקול ברישום ועיקול בפועל

כלי רכב בישראל רשומים במשרד הרישוי והם בהגדרה מיטלטלין "שהעברתם טעונה רישום". כאשר מוצא צו עיקול לרכב של החייב, הוא מועבר למשרד הרישוי ונרשם בו. בשלב זה, העיקול הרשום אינו מאפשר לחייב למכור את הרכב או לעשות העברת בעלות בו לטובת אדם אחר. בהמשך, הזוכה יוכל להגיש בקשה לתפיסת הרכב בפועל. אם תאושר הבקשה, קבלנים מטעם ההוצאה לפועל יהיו רשאים לקחת את הרכב שעוקל ברישום והוא יועמד למכירה וכספי המכירה ישמשו לצמצום או פירעון החוב.

עיקול מקרקעין בהוצאה לפועל

עיקול מקרקעין מוטל על נכסי מקרקעין שבבעלות החייב או על זכויות הרשומות על שמו של החייב בנכסי מקרקעין. העיקול מתבצע באמצעות רישום בלשכת רישום המקרקעין – הטאבו, או ברישום בספרים של החברות המשכנות, בהתאם למקום בו רשומות הזכויות. לאחר הרישום של העיקול החייב לא יוכל למכור או להעביר את הנכס לאדם אחר או לבצע בו שינויים מהותיים. במצב בו לא נעשו פעולות להסרת העיקול או להסדרת החוב במשך 30 ימים לאחר רישומו, הזוכה יוכל למכור את הנכס ולהשתמש בכספים לשם כיסוי החוב. במצב שבו הנכס הוא בית המגורים, לא ניתן יהיה לפנות את הנכס אלא אם נמצא פתרון דיור חלופי.

מה ניתן לעשות אם הוטל עיקול ברישום?

כתלות בסוג העיקול ובנסיבות הטלת העיקול ניתן לנקוט בצעדים למניעת העיקול עוד לפני הוצאת הצו וכן להסרתו לאחר שהוצא הצו ואף לאחר שבוצע העיקול. הגשת בקשה מתאימה לרשם ההוצאה לפועל הכוללת את הנימוקים האישיים והחוקיים הקיימים תוכל להביא להסרת העיקול. במצב שבו הוטל עיקול בלתי חוקי, או עיקול שפוגע בצד אחר, כדוגמת מצב שבו ישנו ספק בעלות נכס שעוקל, יש לתת לכך ביטוי זאת במסגרת הבקשה. במקרים אחרים, ייתכן שיהיה צורך אף לפנות לבית המשפט. ישנה חשיבות רבה לפעולה מהירה ומקצועית ולכן, במקרה של חשש מפני עיקול, חשוב לפנות ללא שיהוי לקבלת ייעוץ משפטי.

 

המומחים של הופמן רוז מעניקים ייעוץ ולווי משפטי מקצועי לחייבים בהליכי הוצאה לפועל.  

הוטל עיקול על נכסיך? פנה אלינו לפגישת ייעוץ חינם. 

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *