היזהרו! מה נחשב פשיעה כלכלית?

ערן רוז הוצאה לפועל, חובות בעסקים, פשיטת רגל 0 תגובות

פשיעה כלכלית היא פשיעה המבוצעת לרוב במסגרת עסקית ומתוך אינטרסים כספיים כדוגמת הונאות, עבירות מס, הלבנת הון, עבירות בניירות ערך וכיו"ב. עבירות אלה מבוצעות לא פעם על ידי אנשים נורמטיביים, לעיתים מבלי שיבינו כלל את חומרת המעשים שלהם תוך כדי ביצוע העבירה. בתי המשפט בישראל ובעולם מתייחסים לעבירות אלה בחומרה רבה והמורשעים בעבירות של פשיעה כלכלית מוצאים את עצמם במקרים רבים מרצים תקופות מאסר ממושכות ומשלמים קנסות כבדים. דווקא מפני שהנחקרים והעומדים לדין בעבירות כלכליות הם פעמים רבות אנשים מן השורה, שאינם מורגלים בהתנהלות מול רשויות אכיפת החוק, חשוב מאוד להבין מהי פשיעה כלכלית, כיצד ניתן להימנע מביצוע עבירה כלכלית וכיצד להתמודד במהלך החקירה וההליך המשפטי. אלה הדברים שחשוב לדעת:

מהי עבירה כלכלית?

פשיעה כלכלית הוגדרה כפשיעה המבוצעת בכסף ורכוש, לרוב, במטרה להטיב עם מבצע העבירה. עבירות כלכליות יכולות להתבצע בדרכים רבות ושונות אך חשוב לדעת כי מדובר בעבירות פליליות לכל דבר ועניין. מבין הפשעים הכלכליים השכיחים ביותר ניתן למנות את הלבנת הון ומימון טרור, עבירות מרמה וזיוף, עבירות מס, הונאות ומעילות כספים. עבירות כלכליות נעות לא פעם על קו התפר שבין המשפט הפלילי והמשפט האזרחי ומדובר בתחום שמתאפיין בלא מעט עמימות. המאבק בפשיעה כלכלית והתמודדות עם עבירות כלכליות תפסו מקום נכבד בזירה המשפטית הבינלאומית בעשורים האחרונים. הצעדים שננקטו ברמה הגלובאלית עודדו מדינות רבות, ביניהן ישראל, לחוקק באופן נרחב חוקים כנגד עבירות כלכליות ולהקצות משאבים רבים לאכיפה כנגד עבירות אלה.

אילו עבירות נחשבות עבירות כלכליות?

  • עבירות מס.
  • עבירות הלבנת הון ומימון טרור.
  • מעילה בכספים.
  • שוחד.
  • עבירות בניירות ערך.
  • סחר או שימוש במידע פנים.
  • הרצת מניות.
  • עבירות במטבע חוץ.
  • חשבוניות פיקטיביות.
  • עבירות מרמה וזיוף.
  • הונאה.
  • רישום כוזב במסמכי תאגיד.
  • עבירות גניבה.

כיצד יש להתמודד עם חקירה כלכלית?

על פי רוב כאשר מתעורר חשד לביצועה של עבירה כלכלית הרשות הרלוונטית תפתח בחקירה סמויה כנגד הגורמים המעורבים, שתהפוך לגלויה בהמשך עם ביסוס הראיות. כאשר מדובר בחקירה כלכלית ביחס לעבירה שמערבת תאגיד או בית עסק, לא פעם החקירה תכלול גם חיפוש במשרדי העסק, תפיסת מסמכים ומחשבים מתוך העסק. חקירות כלכליות מערבות במקרים רבים גם מעצרים. אם אתם חשודים או נחקרים בגין עבירה כלכלית ישנה חשיבות מכרעת לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על ידי עורך דין בהקדם האפשרי ובייחוד טרם החקירה שלכם. התנהלות נבונה במהלך החקירה עשויה בהחלט להוביל לסגירת התיק במהרה ולמזער את הנזק הנגרם למינימום האפשרי.

אילו עונשים מוטלים על עבירות כלכליות?

במצב שבו מוגש כתב אישום כנגד נאשם בעבירה כלכלית יתנהל הליך פלילי מול בית המשפט שיהיה מוסמך לדון במקרה – כתלות בעבירה או העבירות הנטענות. במסגרת ההליך בית המשפט בוחן את הראיות ואת נסיבות המקרה ומכריע לפיהן ביחס להרשעה ולענישה המתאימה. תיקים רבים בעבירות כלכליות מסתיימים בהסדרי טיעון הכוללים הודאה והרשעה לצד ענישה מחמירה פחות כדוגמת עונשים כספיים ועבודות שירות. יחד עם זאת, ישנן עבירות כלכליות חמורות שהרשעה בהן תוביל לרוב לריצוי עונשי מאסר. לעיתים קיימת האפשרות להימנע מהגשת כתב אישום באמצעות ניהול מקצועי ונכון של חקירת הנאשם וכן של שימוע לפני הגשת כתב אישום ואף המרת הליך האכיפה מפלילי למנהלי והטלת עיצום כספי. לשם כך נדרשת כמובן מעורבותם של עורכי דין מנוסים ומומחים בתחום.

 

במשרד הופמן רוז צוות מומחים העוסק בייצוג נחקרים ונאשמים בעבירות כלכליות.

זקוק לייעוץ משפטי? פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

 

    

 

 

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *