אלימות כלכלית כלפי נשים – תופעה נפוצה שצריך למגר

צביקה הופמן פשיטת רגל 0 תגובות

אחת מתופעות האלימות הרווחות ביותר כלפי נשים היא תופעת האלימות הכלכלית. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שכ-30% מהנשים במדינת ישראל סובלות מאלימות כלכלית. מדובר בתופעה שמוכרת בכל שכבות החברה, רמות ההכנסה והמגזרים השונים. אלימות כלכלית כלפי נשים עשויה ללבוש צורות שונות. לרוב, מדובר במצב בו בן הזוג נוטל את הסמכות הבלעדית לניהול העניינים הפיננסיים בתא המשפחתי, מונע מבת זוגו שימוש חופשי בכספים ומידע עליהם וכך משתמש בהם כאמצעי לשליטה ודיכוי. אחד מאותם ביטויים לאלימות כלכלית כלפי נשים הוא יצירת חובות על שם האישה ללא ידיעתה והסכמתה כאשר האישה נאלצת בהמשך להתמודד עם השלכותיו החמורות של החוב לבדה וללא כל אמצעים.

חובות שעוברים מבעל לאישה – איך זה קורה?

משרדנו מטפל במקרים בהם בני זוג אלימים הותירו את נשותיהם עם חובות עתק – לעיתים של מיליוני שקלים – על שמן. פעמים רבות לבעל המתעלל הייתה גישה לחשבון הבנק ולאמצעי התשלום של האישה כמו פנקסי הצ'קים וכרטיס האשראי. לעיתים הוא רשם על שמה את העסק שלו, לקח הלוואה על שמה של האישה או מסר צ'קים שלה בסכומים גדולים, כל זאת ללא ידיעתה או בכפייה באמצעות אלימות פיזית או נפשית. לא פעם מדובר בחובות מול נושים שונים ובין היתר מול רשויות המס. כנגד אותן נשים, שהיו קורבן לאלימות כלכלית מצד הבעל, מוטלים עיקולים על חשבונות הבנק והמשכורת והן עומדות מול שוקת שבורה ללא יכולת כלכלית להתמודד עם החובות.

כיצד ניתן להתמודד עם אלימות כלכלית וחובות שנצברו?

בחוק בישראל ישנם כלים המאפשרים התמודדות עם חובות גם במצבים בהם החובות נוצרו כתוצאה מאלימות כלכלית ובעלים שיצרו חובות על שם נשותיהם. במקרים אלה חשובה מאוד פניה לאיש מקצוע אשר יוכל לנהל הליך מסודר מול הגופים הרלוונטיים לצורך יצירת הסדרים מתאימים ומוסכמים לסיום ומחיקת החובות.

נקלעת לחובות בעקבות אלימות כלכלית? אנחנו כאן בשבילך!

במשך שנים בעלה של חנה (שם בדוי) אילץ אותה למסור לו את משכורתה ומנע ממנה נגישות לכספים המשותפים ולחשבון הבנק. לאחר שנים של התעללות התגרשו בני הזוג אך במקום לצאת לחופשי חנה נדהמה לגלות שבעלה מסר במרוצת השנים שיקים רבים על שמה ללא ידיעתה ומבלי כיסוי וכך צבר על שמה חובות עתק בסך 36,073,951 ₪. לאחר שפנתה למשרדנו, פעלנו עבור חנה באופן מיידי ליצירת הסדרי חוב מול מס הכנסה, מע״מ, בנקים ונושים אחרים. בסופו של ההליך, מתוך חוב של עשרות מיליוני שקלים, חנה נדרשה לשלם סכום כולל של 140,000 ₪ בלבד! במסגרת ההליך בוטלו גם עיקולים והגבלות שהוטלו עליה במסגרת תיקי ההוצאה לפועל. חנה פתחה חשבון בנק עם הוראת קבע וכרטיס דיירקט וקיבלה אפשרות להנפקת שיקים לטובת שכירות. משרדנו שמח להמשיך וללוות אותה בדרכה להבראה כלכלית והתחלה של חיים חדשים.

מה ניתן לעשות כדי למנוע יצירת חובות?

במסגרת העלאת המודעות לתופעת האלימות הכלכלית כלפי נשים עולה הצורך לעורר שיח ומודעות ביחס לנורות האזהרה בתחום. בתוך מערכת היחסים חשוב מאוד שנשים תהיינה ערניות לניסיונות לשליטה בלעדית על מקורות ההכנסה והוצאות הבית מצד בן הזוג. לבני הזוג צריכה להיות גישה שוויונית לכספים ולנכסים ולמידע עליהם. חשוב שגם בתוך מערכת היחסית והתא המשפחתי נשים תהיינה עצמאיות כלכלית ומעורבות בהתנהלות הכספים בבית וכמובן, בחשבונות הבנק ובחסכונות האישיים והמשותפים לבני הזוג. במקרים בהם מתעורר חשש או אישה חשה שהיא קורבן לאלימות כלכלית חשוב לפנות לעזרה מקצועית מוקדם ככל האפשר על מנת לאפשר יציאה מהירה ממעגל האלימות.

 

אלימות כלכלית מצד בן הזוג הותירה אותך עם חובות? את לא לבד!

הצוות המנוסה במשרד הופמן רוז ילווה אותך ויהיה לצידך לאורך כל הדרך.

פני אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *