איך ניתן לפתוח עסק עצמאי בזמן הליכי הסדר חוב?

צביקה הופמן הוצאה לפועל, כללי, פשיטת רגל 0 תגובות

חייבים רבים נרתעים מהליכי פשיטת רגל או הסדר חוב בשל החשש שימנע מהם להפעיל או לפתוח עסק תוך כדי ההליך. בפועל, ניהול עסק עצמאי בזמן הליכי הסדר חוב וניהול הליך פשיטת רגל מתאפשרים במקרים רבים. ניהול עסק פטור או מורשה הוא לא פעם אינטרס משותף לחייב ולנושים על מנת להבטיח את מיצוי יכולת ההשתכרות של החייב ולאפשר לו קיום בכבוד. יחד עם זאת, חשוב לדעת שישנם אתגרים לפתיחת עסק במצב שבו מתקיימים הליכים להסדר חוב או פשיטת רגל. בדיוק בשל כך חשוב להיערך מראש ולנקוט בצעדים הנכונים על מנת להבטיח ככל הניתן את הצלחתו של העסק ואת קבלת תמיכתם של המנהל המיוחד, הנושים ובית המשפט.

באילו נסיבות ניתן אישור לפתיחת עסק עצמאי?

ככלל, חייב אשר מצוי בחדלות פירעון ופנה להליכי פשיטת רגל אינו ראשי לשמש בעלים של חברה בע"מ. עם זאת, בכפוף להחלטת בית המשפט בהליך ועל פי המלצת המנהל המיוחד מטעם כונס הנכסים, ניתן לאפשר לחייב לפתוח עוסק מורשה או פטור. כאשר חייב בהליך פשיטת רגל מבקש לפתוח עסק, בית המשפט בוחן את מהות העסק ואת הסיכון להיווצרות חובות חדשים לחייב במסגרת פעילותו. המנהל המיוחד יבדוק, בין היתר, את תזרים המזומנים הצפוי לעסק, את התנהלותו של החייב טרם פשיטת הרגל ואת הנסיבות שהובילו אליה. במקרים בהם יתרשמו כי החייב נקלע למצבו בתום לב וכי חדלות הפירעון אינה נובעת מהתנהלות כלכלית כושלת מצידו, הם יאפשרו ניהולו של עסק עצמאי.

פתיחת עסק בהליכי הסדר חוב

בדומה להליכי פשיטת רגל גם בהליכי הסדר חוב תהיה אפשרות לפתוח עסק עצמאי תוך כדי ההליך, בייחוד אם מדובר בעוסק פטור או מורשה. ההחלטה על הקמת עסק בשלב זה או שיקומו של עסק קיים צריכה להיעשות בהסכמת הנושים שכן פעילות גבייה מצידם עלולה להוביל לקריסת העסק. פתיחת עסק במצב זה מחייבת אחריות רבה מצד החייב ותוך התנהלות עסקית ופיננסית נבונה אשר תאפשר עמידה בתנאי החזר החוב והימנעות מהסתבכות כלכלית נוספת. תוכנית עסקית איכותית תוכל להוות בסיס לאמון הדדי בין הנושים לחייב וכן להבטיח הצלחת העסק ומזעור נזקים.

במה כרוך ניהול עסק עצמאי במהלך הליך פשיטת רגל והסדר חוב?

בעל עסק עצמאי המצוי בפשיטת רגל נתון למגבלות מסוימות ונדרש למסירת דין וחשבון למנהל המיוחד ולבית משפט. לרוב ידרשו הגשת דוחות דו-חודשיים בדבר הכנסות והוצאות העסק, הוכחות על הגשת דוחות ותשלומים למס הכנסה ומע"מ, ניהול חשבון ללא אשראי. חשוב לדעת כי קיומו של החוב הגדול וההליכים עלולים להציב קושי רב יותר לקבלת אשראי בנקאי או אשראי ספקים, דבר שעלול להקשות על הקמת העסק ועל המצב התזרימי. הצגת תוכנית עסקית טובה עם צפי הכנסות, עמידה בהסדר תשלומים ובטוחות כמו גם התנהלות מקצועית מול הנושים, המנהל המיוחד והבנק יסייעו להתמודד עם האתגרים ולהבטיח תנאים מיטביים להצלחת העסק.

 

משרד הופמן רוז מייעץ ומעניק ליווי מקצועי לחייבים בפשיטת רגל והסדרי חוב.

פנה עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

 

    

 

    

על המחבר

צביקה הופמן

לאחר סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים (LL.M) בקריה האקדמית אונו, התמחה צביקה בתחומי המשפט האזרחי – הוצאה לפועל, נזיקין, תעבורה ועוד. עו"ד הופמן חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין בישראל. צביקה דובר עברית ואנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *