בעל עסק, טעית בחישובי המס? הכר את נוהל גילוי מרצון!

ערן רוז הוצאה לפועל, כללי, פשיטת רגל 0 תגובות

בסוף שנת 2017 פרסמה רשות המיסים את "נוהל גילוי מרצון הוראת השעה" אשר המשיך במגמה שהחלה בנוהל הקודם, שתוקפו פג בשנת 2016. מטרתו של הנוהל לעודד נישומים שעברו על החוק ולא דיווחו כנדרש על כלל הכנסותיהם והונם לבצע גילוי מלא, לדווח נתוני אמת ולשלם את סכום המס המחויב, כל זאת בתמורה להתחייבות המדינה שלא לנקוט כנגדם בהליכים פליליים. בשנה הראשונה לתוקפו הציע הנוהל שלושה מסלולים לביצוע גילוי מרצון, כיום, שניים מהם עודם בתוקף ויישארו כך עד לסוף שנת 2019 – "גילוי מרצון רגיל" ו"גילוי מרצון – מסלול מקוצר".

מהם התנאים הנדרשים לביצוע גילוי מרצון?

חשוב לדעת שעל מנת לבצע גילוי מרצון רשות המיסים מעמידה את התנאים הבאים בפני הנישום:

  1. נדרש גילוי כן ומלא הנעשה בתום לב.
  2. לא ניתן להגיש בקשה לגילוי מרצון בעקבות חקירה או בדיקה על ידי רשות המיסים או המשטרה, או ביחס למידע שכבר מצוי בידי רשות המיסים – תנאים אלה תקפים בין אם מדובר בחקירה או מידע ביחס למגיש הבקשה, בן או בת הזוג או חברות שבשליטתם.
  3. רשות המסים רשאית שלא לאשר בקשה לגילוי מרצון אם קיים מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון במסגרת הליכים אזרחיים או פליליים בארץ או בחו"ל, באמצעי התקשורת או ברשויות אחרות.
כיצד ניתן לפתוח בגילוי מרצון?

על פי הנוהל, על מנת לפתוח בהליך הגילוי מרצון יש להגיש בקשה מתאימה לסמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין של רשות המסים והוא בלבד רשאי ומוסמך לאשר אותה. על מנת לקבל את האישורים הנדרשים ולהבטיח אי נקיטה בהליכים פליליים הרשות דורשת כי הגילוי יהיה כן ומלא. במסגרת הגילוי יש לכלול את כלל המסמכים הרלוונטיים ואת המידע הרלוונטי ובין היתר: שמות המבקשים, שנות המס הרלבנטיות, מקור ההכנסה, פירוט סכום ההכנסה שהושמטה ואומדן המס לתשלום. במקרה בו ההכנסה שהושמטה היא תשואה על השקעה, יצוין גם סכום ההשקעה. לבקשה יצורף טופס מתאים מלא וחתום על ידי המבקש ובא כוחו.

מהם הסיכונים של הגילוי מרצון?

הליך גילוי מרצון עשוי להוות פתרון אידיאלי עבור נושים רבים שרוצים לשוב ולישון טוב בלילה מבלי שטעויות העבר יארבו מעבר לפינה. יחד עם זאת, מדובר בהליך שבמקרים בהם הוא אינו נעשה כראוי – אם מתעורר חשד לחוסר תום לב או גילוי חלקי – עלול להוביל להפללה עצמית ולשימוש במידע שנמסר על ידי הרשות לצורך פתיחה בהליכים. חשש נוסף ומובן הוא היקף חבות המס הכרוכה בגילוי מרצון, אך גם ביחס לכך יש מקום לדיון ומו"מ מול הרשות. הליך הגילוי דורש שיקול דעת והיכרות עם ההליך, התוצאות וההשלכות הצפויות בסופו ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם מומחים בתחום אשר יוכלו לתת את ההכוונה והליווי המתאים עד לתוצאה הרצויה.

אילו מסלולים קיימים והאם ניתן להגיש בקשה לגילוי מרצון אנונימי?

פרט להליך הגילוי הרגיל, כאשר סך ההון שנכלל בבקשה אינו עולה על 2 מיליון ₪ וההכנסה החייבת אינה עולה על 500,000 ₪, נישום יוכל לפנות למסלול המקוצר. במסלול זה מתקצר הליך השומה והמבקש יצטרך להציג דוחות מתוקנים של השנים הרלוונטיות. ככל שמתקבל אישור לבקשה, פקיד השומה יוציא שוברי תשלום שישולמו בתוך 15 ימים בעת מסירת ההודעה ולא יפתח הליך פלילי כנגד המבקש. על פי הנוהל, בקשה לגילוי מרצון אנונימי ניתן היה להגיש מבלי לציין את פרטי הנישום, עד לסוף שנת 2018. נכון לכתיבת שורות אלה, לא חודשה הוראה זו ולא ניתן יותר להגיש בקשות לגילוי מרצון אנונימי.

 

במשרד הופמן רוז צוות מומחים העוסק בייצוג נישומים מול רשויות המס.

זקוק לייעוץ משפטי? פנה אלינו עוד היום לפגישת ייעוץ חינם.

    

    

 

    

על המחבר

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *