זכויות עובדים זרים – הזכות שלהם, המחויבות שלך

ערן רוז דיני הגירה 0 תגובות

זכויות עובדים זרים

השגתם את ההיתרים הרלוונטיים ועברתם את ההליכים הנדרשים לצורך העסקת עובד זר בישראל? ברכותינו. כעת, במעמדכם כמעסיקים של עובד זר, חשוב שתדעו שהחוק בישראל מעניק לעובדים זרים שורה של זכויות. בתור מעסיקים, זכויות עובדים זרים, הקבועות בחוק, מקימות לכם חובות מעסיק שונות. לחובות הללו יש תוקף משפטי ביחס אליכם והפרה שלהם יכולה להביא עליכם סנקציות פליליות כדוגמת קנס או מאסר. על מנת שלא תיתפסו לא מוכנים, יצרנו במיוחד עבורכם מדריך קצר לזכויות עובדים זרים בישראל, תוך התמקדות בעובדים זרים בענף הסיעוד.

נקודת המוצא – זכאות לתנאי עבודה כעובד ישראלי וזכויות נוספות

החוק הישראלי קובע כנקודת מוצא כי עובד זר זכאי לאותם תנאי עבודה להם זכאי גם העובד הישראלי. זה כולל, בין היתר, זכאות לקבלת שכר חודשי מהמעסיק בכל חודש בחודשו ותשלום שכר המינימום הקבוע במשק. בנוסף יהיה עליכם לשלם לעובד הזר דמי הבראה ופדיון ימי חופשה כחוק ואף לבצע הפרשות קבועות לפנסיה ולפיטורין, ימי מנוחה וחופשה שנתית כחוק. החוק גם מעניק לעובדים זרים שורה של זכויות פרטניות הנובעות מהתנאים הייחודיים של ההעסקה שלהם, בהתאם לענף בו הם מועסקים. בין זכויות אלה ניתן למנות את הזכות למגורים הולמים, הגבלות מסוימות על אפשרות הקיזוזים בשכר, זכויות במקרה של פיטורין או מוות של המטופל, הריון, החזקת דרכון אסורה וכיו"ב.

מעסיקים עובד זר? חשוב שתקפידו למלא את כלל החובות שלכם על פי חוק! המומחים שלנו ישמחו להעניק לכם הכוונה וליווי מקצועי בתחום העסקת עובדים זרים.

<<פנו אלינו לפגישת ייעוץ חינם!>>

הזכות לימי מנוחה, חג וחופשה

עובד זר זכאי לקבל מכם בכל שבוע 25 שעות של חופשת מנוחה, הכוללת את יום המנוחה על פי הדת שלו. גם אם העובד בוחר לבלות את יום המנוחה שלו בבית, במהלך יום המנוחה הוא יהיה פטור מכל עבודה ומחויבות כלפי המטופל. בנוסף על יום המנוחה השבועי, לאחר שלושה חודשי העסקה, העובד יהיה זכאי ל-9 ימי חג בשנה לפי דתו (לצורך העניין, יום יחושב כ-25 שעות). אם בכל זאת תרצו להעסיק את העובד הזר גם במהלך ימי מנוחה, תאלצו לשלם לו שכר של 150% אחוז.

בנפרד מימי החופשה הללו, לאחר שנת העסקה אחת העובד יהיה זכאי לחופשה שנתית של שבועיים בתשלום (החל משנת ההעסקה החמישית כמות ימי החופש המחויבים בחוק עולה בהדרגה).

הזכות לביטוח פנסיוני – החובה להפריש לפנסיה

כמחויב בחוק, לאחר חצי שנה של העסקת עובד זר, תהיו מחויבים להתחיל להפריש עבורו מדי חודש סכום לטובת הפנסיה שלו. נכון לשנת 2017 עליכם להפריש לפנסיה 6.5% מגובה שכר הברוטו ולפיצויים 6% משכר הברוטו, סך הכל 12.5%. בתור מעסיקים של עובד זר אתם מחויבים לשמור את הכספים המופרשים בחשבון בנק נושא ריבית על שם העובד. לאחר סיום ההעסקה אצלכם, יהיה עליכם לדאוג שהסכומים שנצברו יועברו לידי העובד – בין אם פוטר ובין אם התפטר. התנהלות לא נכונה מצדכם בעניין עשויה לגרום לכך שהעובד יהיה זכאי לפיצוי על פי חוק.

הזכות לביטוח בריאות פרטי

ביטוח בריאות לעובד זר הוא ביטוח בהסדר פרטי, שתצטרכו אתם כמעסיקים לרכוש עבור העובד שלכם דרך חברות הביטוח. למעט מספר חריגים קטן, החוק הישראלי מחייב שהביטוח הפרטי לעובד הזר יכלול את אותם שירותים רפואיים הקבועים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. זה אומר, כיסוי רחב למדי ובין היתר, בתחומים הבאים: ביקור אצל רופא משפחה ורופאים מומחים, ביקור בבתי חולים וחדר מיון, ניתוחים, בדיקות הדמיה, אבחון ומעבדה, חיסונים, תרופות מסל התרופות ועוד. גם כאן מדובר בחובה ספציפית ומפורטת החלה עליכם וחשוב שתוודאו שהביטוח שרכשתם הוא ייעודי לנושא וכולל את כל הכיסויים המחייבים אתכם על פי חוק.

ערן רוז

ערן בעל תואר ראשון במשפטים (LL.M), מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים. לאחר סיום לימודיו, התמחה ערן בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים וצבר ידע וניסיון רב בהליכים השונים הנוגעים לתחום זה.